برترین تحولات فناوری در حوزه مراقبت از سالمندان (بخش نخست)

تحولات فناوری فقط مختص جوانان نیست. در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به این موضوع می‌پردازیم که چگونه تحولات فناوری می‌تواند برای سالمندان مفید و کاربردی باشد و کیفیت زندگی آن‌ها را ارتقا دهد.

برترین تحولات فناوری در حوزه مراقبت از سالمندان

هر چه آن‌ها پیرتر می‌شوند باید با صدای بلندتر با آن‌ها صحبت کرد تا بتوانند به خوبی بشنوند. ممکن است بارها این اتفاق بیفتد که داستان‌ها تکراری را برای چندین مرتبه تعریف کنند چون فراموش می‌کنند که آن را تعریف کرده‌اند و اغلب از اطرافیان می‌خواهند که کاری برای آن‌ها انجام دهند. به عنوان نمونه‌ای که اکثر خانواده‌ها آن را تجربه کرده‌اند پرداخت صورت حساب تلفن برای آن‌هاست و تا زمانی که این کار انجام نگیرد، بارها بارها آن را درخواست می‌کنند. در این مقاله به معرفی فناوری‌هایی می‌پردازیم که انجام فعالیت‌هایی از این دست را برای سالمندان سهولت می‌بخشد.

برترین تحولات فناوری در حوزه مراقبت از سالمندان

۱- فناوری کمکی به هنگام زمین خوردن‌های ناگهانی

همانطور که سلول‌هایمان به همراه ما در حال پیر شدن هستند، بهبود بیماری‌ها بیش از پیش زمان می‌برد. بسیاری از سالمندان از این می‌ترسند که اگر بیفتند دوره‌ی التیام آن‌ها طولانی شود و نتوانند حرکت کنند. این موضوع می‌تواند باعث عدم تحرک و ایجاد افسردگی در آن‌ها گردد و بیمار را در یک سرازیری روحی قرار دهد.

Barbara Beskind که ۹۱ ساله و طراح محصول است، در مصاحبه‌ای با Wall Street Journal گفت، طراحی کیسه‌های هوا که از مفصل زانو در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کند، می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد اما ممکن است جایگزینی برای وجود داشته باشد.

 

TASK Fall Detector، یک ابزار پوشیدنی ضد آب و ضد حساسیت است که زمانی که فرد بر روی زمین می‌افتد را به صورت خودکار تشخیص می‌دهد و آن را از طریق پیام به نزدیکان کاربر اطلاع می‌دهد. WalkJoy شرکت دیگری است که برای این مشکل راه‌حلی ارائه داده است. فناوری غیر تهاجمی آن‌ها به افرادی که مبتلا به نوروپاتی محیطی هستند در راه رفتن و برقراری تعادل کمک می‌کند. دستگاه‌‌ها به زانو متصل می‌شوند و مجددا یک سیگنال به مغز ارسال می‌کنند که فقط پاشنه‌ی پا روی زمین قرار دارد. سامانه‌ی مرکزی عصبی مغز سیگنال جدید را دریافت می‌کند و سامانه‌ی حرکتی بدن به آن واکنش نشان می‌دهد و این واکنش به گونه‌ای است که ظاهرا هیچ عارضه‌ای در پا وجود ندارد. به این ترتیب فرد به شکل عادی حرکت می‌کند.

برترین تحولات فناوری در حوزه مراقبت از سالمندان

۲- پشتیبانی برای فعالیت بدنی و راه رفتن بهتر

به هر صورت، آمادگی جسمانی و حرکات روزانه‌ی سالم برای سلامتی سالمندان حیاتی است. حتی اگر شرایط به خوبی پیش برود می‌تواند مستمر باشد. در دستگاهی که RespondWell ارائه داده است، از یک حسگر Kinect برای کمک به درک محدودیت‌های فیزیکی فردی استفاده می‌شود و او را به یک تراپیست که می‌تواند یک برنامه‌ی آمادگی جسمانی فردی تنظیم کند ارتباط می‌دهد. این برنامه سپس به RespondWell ارسال می‌شود و میزان پیشرفت فعالیت کاربر را نشان می‌دهد. این بازخوردها به تراپیست تعیین شده ارسال می‌شود، بنابراین او می تواند بر پیشرفت نظارت داشته باشد و تغییرات مورد نیاز را به برنامه اعمال کند.

برخی از سالمندان گاهی اعتراف می‌کنند که برای راه رفتن نیاز به کمک دارند. آن‌ها اغلب استفاده از ابزار و وسایل کمکی برای راه رفتن را رد می‌کنند زیرا به آن‌ها احساس ناتوان شدن می‌دهد. Beskind همچنین گفت که این دستگاه برای طراحی واکرهای پویا بسیار عالی است. زیرا در واکرهای معمولی مسائل مربوط به تعادل و طرز صحیح ایستادن رعایت نشده است.

برترین تحولات فناوری در حوزه مراقبت از سالمندان

۳- دستگاه‌هایی برای حس کردن جهانی بهتر

هنگامی که انسان رشد می‌کند، حس شنوایی و دیدن او به تدریج تحلیل می‌رود. همچنین ممکن است شما این تجربه را داشته باشید که مادربزرگ یا پدربزرگتان صدای تلویزیون را زیاد می‌کنند. برای رها شدن از این صدای بلند به آن‌ها تهیه‌ی TV Ears را پیشنهاد کنید، که کمک می‌کند افراد کم شنوا صدای تلویزیون را به وضوح بشنوند.

این شرایط می‌تواند بهترین زمان برای طراحی عینک‌هایی با فناوری پیشرفته باشد که مجهز به دوربین یا فناوری تشخیص عکس و یا فناوری تشخیص صدا است و افراد را در طی کردن مسیرشان یاری می‌دهد. این‌ها ایده‌های خوبی است که البته به مرحله بهره برداری نرسیده‌اند. از ایده‌های موجود می‌توان به گوشی‌های همراه با دکمه‌های بزرگ و تنظیم کننده‌ی صدا اشاره کرد. نمونه‌ی‌ دیگر چگونگی استفاده از عکس‌ مخاطبان برای صفحه‌ی اصلی گوشی همراه است که برای برقراری تماس سریع استفاده می‌شود. همچنین برنامه‌ی کاربردی MP3341 Man Down می‌تواند برای سالمندان بسیار مناسب باشد. این برنامه می‌تواند تا پنج شماره را در خود ذخیره سازد که در مواقع اضطراری برای برقراری تماس‌های فوری کاربرد دارد.

طراح ۹۱ ساله همچنین خاطرنشان کرد که تلفن‌هایی که پیام‌ها را کند منتشر می‌کنند، بسیار عالی خواهند بود. این ویژگی نه تنها برای سالمندان مفید خواهد بود، بلکه برای افراد خارجی که هنوز ظرفیت بالای در زبان جدید ندارند می‌تواند موثر باشد.

برترین تحولات فناوری در حوزه مراقبت از سالمندان

۴- ترفندهایی برای فعال نگه داشتن مغز و به یادآوری مسائل

آیا اغلب قبل از خروج از خانه به دنبال کلید خود می‌گردید؟ آیا گاهی از باز بودن پنجره و یا محل قرار دادن کیف پولتان تعجب می‌کنید؟ N Dig راه حل این مشکلات است. این وسیله شامل شش گیره است که بر روی اجسام مهم مانند کلیدهای خانه قرار می‌گیرد و مجهز به یک فرستنده است که برای یافتن اجسام استفاده می‌شود.

شما ممکن است در حال استفاده‌ی حجم زیادی از دارو باشید که گاهی مصرف آن‌ها را فراموش کنید. Tabsafe یک برنامه‌ی کاربردی مدیریت داروها است که برای کمک به حفظ رژیم دارویی افراد توسعه یافته است. مطابق عملکرد آن، قرص‌ها و داروها بر اساس یک برنامه خودکار توزیع می‌شوند. Pill Reminder Pro نیز ممکن است در این حوزه یاری رسان خوبی باشد. به وسیله‌ی یک گوشی هوشمند می‌توان از این برنامه کاربردی بهره برد. پس از دانلود و نصب آن، کاربر باید نام دارو و مقدار و زمان مصرف دارو را وارد برنامه کند. برنامه در زمان معین شده مصرف دارو را به وسیله‌ی یک پیام گوشزد می‌کند.

برترین تحولات فناوری در حوزه مراقبت از سالمندان

گاهی افراد مبتلا به آلزایمر و افراد سالخورده‌ای که حافظه‌ی ضعیفی دارند مسیر برگشت به خانه را فراموش می‌کنند. یک شرکت با نام GTX Corp کفش‌های هوشمندی را توسعه داده است که بیماران را به سمت خانه هدایت می‌کند. با کمک Buddi که یک ابزار پوشیدنی هوشمند است، یک منطقه‌ی امن را برای فرد سالخورده معین می‌کند و چنانکه فرد سالخوده از این منطقه‌ی مشخص شده خارج شود، دستگاه آن را به مراقبین فرد اطلاع می‌دهد.

برترین تحولات فناوری در حوزه مراقبت از سالمندان

سایر فناوری‌های مراقبت از سالمندان در بخش دوم این مقاله معرفی خواهند شد.


بیشتر بخوانید:

>>Stevie یک ربات پرستار است

>>اسکلت بیرونی MARCH و سامانه ی بصری هدایت


منبع: medicalfuturist

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *