برترین فناوری های نوآورانه ی حوزه ی سلامت ۲۰۱۸ (بخش نخست)

حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی وسلامت به سرعت در حال تغییر است. آینده‌ی شرکت‌های بیمه، سازمان‌های مراقبت بهداشتی، استارتاپ‌های حوزه‌ی سلامت و همچنین بیماران چگونه خواهد بود؟ آیا سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی و شرکت‌های بیمه در سال ۲۰۱۸ از فناوری‌هایی که در اختیار دارند بهره می‌برند؟ آیا سرانجام شاهد بهبود روند اجرای مراقبت‌های بهداشتی، دسترسی بهتر بیماران، زمان انتظار کمتر و هزینه‌های درمانی پایین خواهیم بود؟ پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۱۸ شرکت‌های مراقبت‌ بهداشتی مبتنی بر فناوری اطلاعات افزایش یابند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

۱) تجزیه و تحلیل ارائه دهندگان و تامین‌کنندگان خدمات

برترین فناوری های نوآورانه ی حوزه ی سلامت 2018 (بخش نخست)

هم‌اکنون، میان خدمات بیمه و اقدامات پزشکان رابطه‌ی روشنی وجود ندارد. در آینده، به سازمان‌های خدمات بهداشتی و سلامت، امکان دسترسی به اطلاعات و ابزارهایی داده می‌شود تا برای انتخاب ارایه کنندگان خدمات تصمیم بهتری گرفته شود.

۲) هوش مصنوعی

برترین فناوری های نوآورانه ی حوزه ی سلامت 2018 (بخش نخست)

در حالی که هوش مصنوعی در ابتدای مسیر است، در حوزه‌ی سلامت برای تعیین قرارملاقات با پزشکان بر اساس شدت علایم بیماری، کاهش چالش‌های کارکنان، بررسی وضعیت بیمار و اطلاع رسانی به پرستاران به کار برده خواهد شد. در ادامه چندین برنامه‌ی کاربردی که با این هدف راه‌اندازی شده اند را معرفی می‌کنیم.

Cerebro:برنامه‌ی کاربردی مبتنی بر AI که برای کارکنان پرستار است. هر سازمان بهداشت و سلامت، به صورت شبانه‌روز به کارکنان با بازدهی بالا نیاز دارند. بنابراین، پرستاران از طریق این برنامه‌ی گوشی ثبت نام می‌کنند و اطلاعات برنامه‌ریزی‌های ‌آنها در اختیار سازمان قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانند به راحتی زمان‌های شیفت کاری خود را تعیین کنند. این برنامه برای هر دو سازمان و پرستاران مفید خواهد بود.

بات های شرکت Kore.ai : شرکت Kore.ai پیشنهاد داده است که از بات‌ها برای حوزه‌ی مراقبت بهداشتی استفاده شود. در واقع یک دستیار دیجیتال با هدف تعیین قرارملاقات با پزشک و یا تغییر آن به صورت مستقیم با بیماران در ارتباط باشد. همچنین امکان پرداخت هزینه و درخواست تغییر نسخه‌ی پزشک را فراهم می‌کند.

Safedrugbot: یک سرویس پیام رسان و گفتگو است که اطلاعات مربوط به دوران شیردهی و محدودیت‌های دارویی را در اختیار کاربر قرار دهد.

:Izzy این برنامه به زنان امکان بررسی زمان‌های دوران قاعدگی و قرص‌های پیشگیری از بارداری را می‌دهد.

۳) کاربرد فناوری زنجیره‌ی بلوکی (Blockchain) در حوزه‌ی سلامت

blockchain نوعی از پایگاه داده‌ی مستقل، شفاف و دائمی است که در مکان های مختلف همکاری می کند و توسط یک جامعه به اشتراک گذاشته می شود. بلاک‌چین با ساختار داده‌ای رمزنگاری شده، بدون هیچ کنترل‌کننده‌ی مرکزی، یکپارچه عمل می‌کند. هدف زنجیره‌ی بلوکی در زمینه‌ی مراقبت‌های بهداشت و درمان، برپایی سامانه‌ی ثبت اطلاعات غیرمتمرکز و مستقل است به گونه‌ای که امکان کنترل پرونده‌ی الکترونیکی بیمار وجود نداشته باشد. برای نمونه، در بوستون به تعداد ۲۶ سامانه‌ی ثبت الکترونیکی اطلاعات پزشکی وجود دارد که هر کدام روش‌های متفاوتی برای ثبت اطلاعات پزشکی به کار می‌برند بنابراین اطلاعات پراکنده هستند.

۴) اینترنت اشیا پزشکی (IoMT)

برترین فناوری های نوآورانه ی حوزه ی سلامت 2018 (بخش نخست)

اینترنت اشیا پزشکی به صورت زیرساخت‌های متصل دستگاه‌های پزشکی و برنامه‌های کاربردی تعریف می‌شود که امکان ارتباط با سازمان‌های بهداشت و سلامت را فراهم می‌کند. برای نمونه، در نظر بگیرید یک نفر از ساعت هوشمند فیت بیت برای شمارش تعداد گام‌های خود در هنگام ورزش استفاده می‌کند. اطلاعات از طریق ارتباط بلوتوث امکان ارسال و دسترسی در گوشی آیفون را دارد. سپس این اطلاعات در اختیار پزشک قرار می‌گیرد تا گزارشی از وضعیت سلامت فرد را فراهم کند. پیش‌بینی شده است که نظارت از راه دور بیمار (RPM) بخش مهمی از آینده‌ی حوزه‌ی بهداشت و درمان خواهد بود. از آغاز سال ۲۰۱۸، پزشکان به بررسی و تفسیر اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق RPM می‌پردازند. از مزایای اینترنت اشیا پزشکی می‌توان به موردهای زیر اشاره کرد:

– ارایه‌ی گزارش مستقل: از آن‌جا که اطلاعات بیمار می‌تواند وابسته به شرایط و درونی باشد، قابل اعتماد نخواهند بود. دستگاه‌های اینترنت اشیا قادر هستند فعالیت‌های واقعی و روند دقیق بیماری را ثبت و گزارش کنند و اطلاعات دقیق را فراهم کنند.

– نظارت از راه دور: با وجود گزارش‌های ثبت‌شده، به جای صحبت مستقیم با بیمار، می‌توان از اطلاعات دقیق استفاده کرد.

– ثبت داده‌های محلی: با جمع‌آوری داده‌ها، به اطلاعاتی دسترسی داریم که تاکنون با این دقت در اختیار نداشتیم بنابراین با استفاده از داده‌ها، دانش ما از بیماری‌های مزمن و چگونگی پیشگیری از آن‌ها و درمان افزایش می‌یابد.

– فرآیند خودکارسازی: با وجود فرآیند خودکارسازی دستگاه‌های جمع‌آوری داده‌ها، خطای انسانی و یا گزارش‌های جعلی کاهش می‌یابد.

– پزشکی دقیق: دریافت داده‌های مربوط به تنها یک شخص ، فرآیند درمان را بهبود و عوارض جانبی را کاهش می‌دهد که از اهداف مهم پزشکی دقیق به شمار می‌روند.

– سازگاری: به دلیل این‌که سامانه‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها دارای حلقه‌ی بازخورد هستند، نتایج بیمار به مرور زمان تنظیم و بهبود می‌یابد.

شرکت Noteworth یک بستر ارتباطی سلامت است که به سازمان‌های بهداشت این امکان را می‌دهد که الگوهای درمان مجازی برای مراقبت از بیماران را ارایه کنند. این برنامه اجازه می‌دهد که سازمان‌ها به داده‌های سلامت کاربر محور دسترسی داشته باشند و درمان و نتیجه حاصل را بهبود بخشند و هزینه‌ها را کاهش دهند.


در همین زمینه بخوانیم:

>>چگونه زنجیره‌ بلوکی می‌تواند بزرگترین ابررایانه جهان را بسازد
>>هفت موضوع داغ اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۷


منبع: getreferralmd

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *