تازه های حوزه توانبخشی در نیمه نخست سال ۲۰۲۰

در حوزه توانبخشی و کمک به بیمارانی که برای بازگشت به روند عادی تلاش می‌کنند، هر وسیله کمکی و نور امید، مشروط بر اینکه کارآمد باشد، با روی خوش پذیرفته می‌شود. حیوانات اهلی به عنوان همنشینان انسان، فناوری‌های پیشرفته مانند واقعیت مجازی، انواع پوشیدنی‌ها، اسکلت‌های بیرونی و … در توانبخشی موثر هستند. در ادامه به ابزارهای مختلف توانبخشی در حوزه‌های مختلف اشاره خواهد شد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

توانبخشی

جدیدترین ربات توانبخشی برای اندام فوقانی: Harmony SHR

شرکت Harmonic Bionics با فناوری رباتیک هوشمند خود، توانبخشی عصبی را متحول کرده است. Harmony SHR درمانی طبیعی و جامع برای هر دو بازو ارائه می‌دهد. تمرین‌های از پیش برنامه‌ریزی شده این ربات موجب بهبود عملکرد بیمار می‌شود. بیمار می‌تواند تعداد بیشتری از تکرارها را در هر جلسه بدون ایجاد فشار جسمی بیشتر روی درمانگران انجام دهد. Harmony با ثبت حرکات بازوی سالم و همگام سازی آن حرکت بر روی طرف تحت تأثیر سکته مغزی، به بازسازی مسیرهای عصبی کمک می‌کند.

سگ های توانبخش به راه رفتن کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک می کنند

گروهی از پژوهشگران، فیزیوتراپیست‌ها و دامپزشکان در دانشگاه ساسکاچوان کانادا در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه سگ‌های بزرگ توانبخشی می‌تواند به بهبود تحرک، تعادل و بهزیستی کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک کند. آنها مشاهده کردند با استفاده از سگ‌ها پیشرفت‌های فوری در الگوهای پیاده‌روی کودکان اتفاق می‌افتد. سگ‌ها جایگزین برخی از وسایل پیاده‌روی شده‌اند و به آموزش تعادل کمک می‌کنند، اما عملکردهای دیگری را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد و اعتماد به نفس بیشتری به افراد می‌دهد. آنها می‌توانند به حرکت در محیط‌های واقعی کمک و درمان را لذت بخش‌تر کنند.

سگ های راهنما

توانبخشی بالاتنه با اسکلت بیرونی جدید EksoUE

EksoUE یک اسکلت بیرونی بالاتنه است که برای کمک به شانه و بازوی آسیب دیده بیمار در توانبخشی بالینی طراحی شده است. EksoUE برای بیمارانی که از فلج یا ضعف اندام فوقانی رنج می‌برند، ساخته شده است و به بیمار کمک می‌کند تا قدرت، استقامت و دامنه حرکت بازوی خود را بازیابد.

ساخت اسکلت بیرونی برای بهبود تحرک کودکان مبتلا به فلج مغزی

گروهی از دانشجویان دانشگاه آریزونا و دانشگاه آریزونای شمالی در حال استفاده از رباتیک برای بهبود تحرک افراد مبتلا به اختلال حرکتی بویژه کودکان فلج مغزی هستند. در این پژوهش کودکان مبتلا به فلج مغزی، یک سامانه کنترل بی‌سیم در اطراف کمر خود می‌پوشند. این اسکلت بیرونی با عضلات موجود در پاها کار می‌کند تا یک الگوی راه رفتن طبیعی‌تر ایجاد کند.

این اسکلت بیرونی به گونه‌ای طراحی شده است که به طور کامل با کودکانی که دستگاه را پوشیده‌اند همکاری نکند. درواقع این اسکلت بیرونی مجهز به ویژگی مقاومت است. با این مقاومت کودک مجبور است فشار بیشتری بیاورد و نیروی عضلانی بیشتری اعمال کند. هر چه آنها محکم‌تر قدم بردارند، اسکلت بیرونی سخت‌تر خواهد شد و مقاومت بیشتری خواهد کرد. این موجب می‌شود کودکان مبتلا به فلج مغزی بتوانند مغز خود را آموزش دهند و عضلات خود را تقویت کنند و حافظه ماهیچه‌ای بسازند.

توانبخشی برای بیماران فلج مغزی

اختصاص بودجه برای پژوهش و توسعه محصولات Ottobock

بانک سرمایه گذاری اروپا، European Investment Bank، بودجه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو به Ottobock برای تحقیق و توسعه پروتزها و ارتزهای این مجموعه در آلمان اختصاص داد. این بودجه برای ساخت پژوهش در زمینه ویلچرهایی با استفاده آسان نیز صرف می‌شود. Ottobock یکی از تولید کنندگان مطرح ابزارهای توانبخشی عصبی، ارتوپدی، ارتز و ویلچر است.

کمک مالی  بانک سرمایه گذاری اروپا

از دستکش واقعیت مجازی Teslasuit رونمایی شد

Teslasuit یک پوشیدنی برای کل بدن است که به تکامل خود با یک دستکش ادامه داده است. این دستکش به کاربر اجازه می‌دهد تا اشیای مجازی را لمس و بافت آنها را حس کند. همچنین دستکش Teslasuit می‌تواند بر اطلاعات بیومتریک نظارت کند. این دستکش می‌تواند یک تجربه واقعیت مجازی همه جانبه را در طیف وسیعی از برنامه‌ها ارائه دهد که شامل آموزش و توانبخشی پزشکی است. دستکش کاملاً بی‌سیم است و با قابلیت بازخورد نیرو برای اثرات مکانی، مقاومت و لرزش همراه است. سامانه نظارت بیومتریک آن اطلاعاتی از قبیل نبض کاربر، وضعیت عاطفی، سطح استرس و ضربان قلب را ردیابی می‌کند. دستکش Teslasuit هنوز در مرحله آزمایش است و در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شود.


بیشتر بخوانیم:
آشنایی با اسکلت های بیرونی سری Paexo شرکت Ottobock
برنامه ریزی برای بهبودی پس از سکته مغزی
درمان افتادگی پا و بهبود راه رفتن بازماندگان سکته مغزی با اسکلت بیرونی


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *