تازه های فناوری/ از ساخت ایربگ برای دوچرخه سواران تا دستکش هوشمند برای درمان آرتروز

در این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی با تازه‌ترین فناوری‌های پوشیدنی روز دنیا آشنا خواهیم شد. فناوری‌هایی که برای حفاظت از دوچرخه‌سواران یا جلوگیری از کمردرد و آرتروز طراحی و ساخته شده‌اند. با ما همراه باشید.

ساخت ایربگ برای دوچرخه سواران

شرکت سوئدی Hövding یک کیسه هوا یا ایربگ نوآورانه برای محافظت از دوچرخه سواران اختراع کرده است. ثابت شده است که فناوری کیسه هوا ۸ برابر ایمن‌تر از کلاه ایمنی برای دوچرخه سواران است.

عینکی برای حفظ تمرکز و توجه کودکان

شرکت پنسیلوانیایی Narbis عینکی ساخته است که هدف آن کمک به افراد بویژه کودکان برای یادگیری نحوه تمرکز هنگام انجام تکالیف، مطالعه کتاب و سایر فعالیت‌های خواستار توجه است. این محصول شامل یک عینک، حسگرهای امواج مغزی و یک کنترلر است. حسگر، نوسانات مربوط به فعالیت مغز را تشخیص می‌دهد. هنگامی که تمرکز فرد از بین رفته باشد، عینک به آرامی تغییر رنگ می‌دهد تا مات شود.

تصحیح وضعیت و جلوگیری از کمردرد با پوشیدنی های هوشمند

کمردرد یکی از رایج ترین علل ناتوانی و از کارافتادگی است. از هر چهار کودک یک نفر تا ۱۵ سالگی کمردرد را تجربه می‌کند. شرکت استرالیایی Posture360 قصد دارد شیوه نشستن، خوابیدن و حرکت را برای جلوگیری از کمردرد تغییر دهد. پوشیدنی‌های این شرکت راحت و سبک هستند و عملکردی یکپارچه دارند. آنها ضمن ارائه تجزیه و تحلیل لحظه‌ای، بر عادت‌ها و الگوهای وضعیت بدن نظارت می‌کند و آنها را به سمت حالت طبیعی خود سوق می‌دهد.

استفاده از فناوری ردیابی حرکت مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمردرد

شرکت Kaia Health یک شرکت فعال در زمینه فناوری‌های پزشکی در شهر نیویورک است. این شرکت یک برنامه تلفن هوشمند تهیه کرده است که می‌تواند کاربران را از طریق تمرینات راهنمایی کند تا کمردرد و بیماری مزمن انسدادی ریه را بهبود بخشد. این برنامه از طریق دوربین تلفن‌های هوشمند، فناوری ردیابی حرکت و هوش مصنوعی بر حرکات نظارت می‌کند و بازخوردی از تمرینات انجام شده، ارائه می‌دهد.

کمک به حفظ تعادل و بهبود راه رفتن بیماران نوروپاتی محیطی

پوشیدنی Walkasins به افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی که در حفظ تعادل و راه رفتن مشکل دارند کمک می‌کند. این پوشیدنی به دور مچ پا بسته می‌شود و یک پد هم در کف پا قرار می‌گیرد تا اطلاعات حسی که برای حفظ تعادل نیاز است را به صورت غیرتهاجمی به سیستم عصبی و سپس مغز ارسال کند.

نخستین دستکش هوشمند برای درمان آرتروز

شرکت اسپانیایی Quantic Nanotech آخرین آزمایش‌ها برای عرضه دستکش درمانی خود را آغاز کرده است. دستکش Qnano به بیماران دچار آرتروز کمک می‌کند تا درمان با روش‌های مختلفی که اثربخشی آن تأیید شده را در منزل انجام دهند. این دستکش هوشمند از فناوری‌های روز برای ارائه روش‌های درمانی همچون گرمای خشک، لرزش، ماساژ و همچنین کشش انگشتان بکار برده است. دستکش Qnano برای استفاده در منزل طراحی شده است و توسط تلفن‌های هوشمند یا اینترنت کنترل می‌شود. همچنین امکان کنترل از راه دور آن توسط متخصصین وجود دارد.

دستکش هوشمند فضانوردان برای کنترل ربات‌ها و پهپادها

دانشمندان ناسا دستکش هوشمندی طراحی کرده‌اند که به فضانوردان اجازه می‌دهد روی ماه، مریخ یا دیگر سیارات ربات‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین را با حرکات دست و به صورت بیسیم کنترل کنند. این دستکش‌ها روی هواپیماهای بدون سرنشین تجاری آزمایش شده و قادر به کنترل آنها است، هرچند گرانش ماه و مریخ با زمین متفاوت است.

یک اسکلت بیرونی جدید در خودروسازی نیسان

شرکت نیسان به زودی از یک اسکلت بیرونی جدید در خط تولید کارخانه خود در بارسلونا استفاده خواهد کرد. اسکلت‌های بیرونی موجب کاهش فشار روی عضلات کارگران می‌شود تا خطر صدمات ناشی از کار را کاهش دهد. نیسان تاکنون پنج مدل مختلف اسکلت بیرونی که از پاها، شانه‌ها و پشت حمایت می‌کند را در کارخانه‌های خود بکار برده است. دو مدل جدید که آزمایش آنها آغاز خواهد شد نیز از شانه کارگران حمایت می‌کند.

اسکلت بیرونی چگونه کار می‌کند

اسکلت‌های بیرونی پوشیدنی‌هایی هستند که برای افزایش تحرک و کاهش فشار روی پشت، پاها و دست‌ها طراحی می‌شوند.

اسکلت بیرونی جدید برای مبارزه با کمر درد

یک فشار کوچک در بالای زانوها و یک بار نه چندان سنگین بر روی شانه‌ها، این‌ها احساس پوشیدن اسکلت بیرونی جدید است. این وسیله برای پیشگیری از ابتلا به کمر درد و کمک به افراد بیمار برای بازگشت به کارشان طراحی شده است. اسکلت بیرونی فوق در یک طرح تحقیقاتی به نام Spexor در کشور اسلوونی در حال توسعه است.

ارزیابی آسیب و بهبود شانه با حسگر کیریگامی

این پچ از حسگرهای الکترونیکی برای درک محدوده عملکردی حرکت استفاده می‌کند. برخلاف اندازه‌گیری استاتیک معمولی امروزی. با بهره‌گیری از کیریگامی، یک هنر ژاپنی در ایجاد ساختارهای سه بعدی از کاغذ، این حسگر می‌تواند در عین حالی که صاف ساخته شده است، منحنی‌های مفصل را دربر گیرد.

پوست حساس برای ربات ها

هر سلول از این پوست مصنوعی که توسط پژوهشگرانی در دانشگاه فنی مونیخ (TUM) ساخته شده، به یک ریزپردازنده و حسگرهایی برای آشکارسازی تماس، شتاب، نزدیکی و دما مجهز شده است. الگوریتم‌های هدایت جدید موجب شده که برای نخستین بار پوست مصنوعی روی یک ربات با اندازه‌های انسانی اعمال شود.

تولید پوشاک ضد آب با موم‌های طبیعی و جدید

پژوهشگران دانشگاه آلتو روش جدیدی برای ایجاد پارچه‌های ضد آب با موم‌های به دست آمده از برگ‌های درخت نخل برزیلی یافتند. این موم‌ها غیرسمی و برای تنفس کاملاً بی‌ضرر هستند. این روکش جدید نه تنها برای پارچه‌ها بلکه برای دیگر مواد مبتنی بر سلولز نیز کاربرد دارد.


بیشتر بخوانیم:

>> تازه های فناوری / ربات های نظافتچی LeoBots

>> تازه های فناوری/ دوباره راه رفتن با اسکلت های بیرونی رباتیک

>> تازه های فناوری / آموزش رباتیک و کدنویسی به کودکان با ربات ها


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *