تازه های فناوری/ ربات های جراح

ربات‌ها در بیشتر مواقع موجب افزایش بازده و دقت در انجام امور می‌شوند. یکی از مشاغلی که به دقت بسیار نیاز دارد، جراحی است که کوچکترین لرزش دست ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری برای بیمار به همراه داشته باشد. استفاده از ربات‌ها در جراحی‌ها می‌تواند موجب بالا بردن دقت و کاهش خطاهای دست شود. در حال حاضر ربات‌هایی در مراکز درمانی سراسر جهان وجود دارند که انواع جراحی‌ها را درکنار جراحان انجام می‌دهند. برای آشنایی با جدیدترین ربات‌های توسعه یافته در دنیا با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

سامانه رباتیک Stryker برای جراحی تعویض مفصل زانو و ران

Stryker تاکنون بیش از ۶۵۰ ربات Mako را در سرتاسر جهان مستقر کرده است. این ربات‌ها بیش از ۷۶۹۰۰ جراحی تعویض زانو و ران در سال ۲۰۱۸ انجام داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود نصب این ربات در سال ۲۰۱۹ رشد دو رقمی داشته باشد. Stryker پس از کسب Mako در سال ۲۰۱۳، یک ابزار جایگزینی مفصل ران را در سال ۲۰۱۵ و یک ابزار آرتروپلاستی کامل زانو در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد.

جراحی ستون فقرات به کمک ربات ها

مقامات Medtronic فکر می‌کنند جراحی به کمک ربات می‌تواند یک دگرگون کننده در فضای جراحی ستون فقرات باشد. این شرکت اواخر سال گذشته میلادی موفق به خرید Mazor Robotics و بستر جراحی ستون فقرات آن شد. یک ماه بعد، Medtronic بستر جراحی رباتیک نخاعی Mazor X Stealth را در ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی کرد. Mazor X Stealth از فناوری هدایت رباتیک Mazor و فناوری ناوبری جراحی StealthStation استفاده می‌کند.

جراحی رباتیک ستون فقرات با کمترین تهاجم

رباتی برای جراحی تعویض کامل مفصل زانو

ربات TSolution One تأییدیه سازمان غذا و دارو را کسب کرد. این ربات استاندارد کیفیت محصول اروپا CE را دارد و در بیش از ۵۵۰ جراحی در آسیا و اقیانوسیه استفاده شده است. جراح پیش از جراحی با استفاده از سی‌تی اسکن در یک محیط مجازی روند جراحی را کنترل می‌کند. در جراحی، جراح برنامه از پیش تعیین شده را با استفاده از ربات انجام می‌دهد.

با کمک ربات ها نخستین جراحی قلب از راه دور انجام شد

با استفاده از ربات CorPath GRX نخستین جراحی از راه دور قلب روی ۵ بیمار مبتلا به ضایعات عروق کرونر انجام شد. جراح این ربات را با استفاده از یک ایستگاه و چند جوی استیک کنترل می‌کرد. از این روش می‌توان برای گسترش خدمات پزشکی و کمک به افراد در نقاط دورافتاده جهان استفاده کرد.

ربات آشپز Sally

شرکت Chowbotics نسخه جدید ربات آشپز Sally را معرفی کرد. این ربات افزون‌بر سالاد می‌تواند صبحانه و میان وعده نیز ارائه دهد. دارای نمایشگر بزرگتر و رابط کاربری جدیدی است. اکنون بیش از ۷۰ مکان از این ربات استفاده می‌کنند. رباتیک دارای پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای خدمات غذایی است بویژه در مکان‌های کوچک یا در محل کار برای کارمندان.

رباتی برای کمک به آشپزها در پخت همبرگر

اشتیاق صنعت و سرمایه‌گذاران برای ربات‌های آشپز رو به رشد است. شرکت Miso Robotics ربات Flippy را با استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به آشپزها در رستوران‌ها طراحی کرده است. این ربات می‌تواند ۱۵۰ همبرگر را در هر ساعت کباب کند. این ربات افزون بر همبرگر می‌تواند سیب‌زمینی را هم سرخ کند. با این ربات می‌توان هزینه‌ها را کنترل کرد و بهره‌وری را افزایش داد.

نمایش اطلاعات توسط گروهی از ربات‌ها

مهندسان دانشگاه کلرادو بولدر گروهی از ربات‌های کوچک با قابلیت تغییر شکل به نام ShapeBots توسعه داده‌اند. این ربات‌ها می‌توانند به صورت فردی و گروهی ساختار خود را تغییر دهند تا اطلاعات را به صورت بصری به نمایش درآورند. از این ربات‌ها می‌توان برای تعامل با اطلاعات و ایجاد پلی میان دنیای دیجیتال و دنیای واقعی استفاده کرد.

آموزش کودکان و دانش‌آموزان به کمک ربات‌ها

صنایع Dexter در تلاش است با ساخت ابزارهای آموزشی رباتیک افزون بر آموزش کدنویسی و رباتیک، تفکر محاسباتی و ایده‌های بزرگ را به دانش‌آموزان القا کند. GoPiGo یکی از ربات‌های ساخته شده با رزبری‌پای است که پیش از آموزش برنامه‌نویسی پایه منطق، تفکر محاسباتی و خلاقیت را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند.

آموزش اصول برنامه نویسی به کودکان با ربات ها

گیره رباتیک بسیار نرم برای عروس دریایی

به منظور مطالعه عروس دریایی و سایر دریازیان شکننده و جلوگیری از آسیب رساندن به آنها، پژوهشگران مؤسسه ویس و کالج Baruch یک گیره بسیار نرم تهیه کردند تا به راحتی چتر دریایی را بگیرند و آنها را بدون آسیب رها کنند.

حل مکعب روبیک با یک دست رباتیک

ربات مونتاژگر

پژوهشگران MIT توانستند ربات‌هایی بسازند که قطعات کوچک را مونتاژ و حتی به صورت گروهی برای ساخت سامانه‌های عظیم همکاری می‌کنند. این ربات‌های مونتاژگر می‌توانند انقلابی در تولید سامانه‌های عظیم از هواپیما گرفته تا پل یا ساختمان ایجاد کنند.

پلیس رباتیک برای جلوگیری از جرم و جنایت

پلیس در کالیفرنیای جنوبی به منظور مبارزه با جرم و جنایت به فناوری روی آورده است. آنها برای مراقبت یک ربات در خیابان‌ها و فضاهای عمومی مستقر می‌کنند.

ربات نرمی که شبیه کرم وجب گیر یا inchworm حرکت می‌کند

پژوهشگران دانشگاه تورنتو یک ربات مینیاتوری ایجاد کرده‌اند که می‌تواند شبیه کرم وجب گیر یا inchworm حرکت کند.

تمیز کردن پنجره‌ها با ربات Window Wizard

تمیز کردن پنجره در ساختمان‌هایی با پنجره‌های بزرگ و بسیار می‌تواند چالش برانگیز باشد. ربات Window Wizard به گونه‌ای طراحی شده است تا به شیشه‌ها بچسبد، به طور خودکار حرکت و شیشه‌ها را تمیز کند. در ابتدا محفظه ربات با یک مایع تمیز کننده با انتخاب کاربر پر می‌شود سپس با استفاده از یک سامانه مکش به شیشه می‌چسبد. کاربر با استفاده از واحد کنترل از راه دور بی‌سیم یا برنامه iOS / Android در تلفن هوشمند خود مسیر تمیز کردن را برای ربات مشخص می‌کند. قیمت این ربات ۴۰۰ دلار آمریکا تخمین زده می‌شود.

رباتی خودکار برای یافتن و خنثی‌سازی مین‌های زمینی

دانشجویان مؤسسه پلی‌تکنیک Worcester رباتی خودکار برای یافتن و خنثی‌سازی مین‌های زمینی ساختند. ربات به طور خودکار حرکت کرده و مین‌ها را شناسایی می‌کند. سپس یک پهپاد به طور ایمن مین را خنثی می‌کند.

یک بازوی رباتیک با ظرافت دست انسان

دست انسان به طور چشمگیری در گرفتن طیف وسیعی از اشیا مهارت دارد. ما می‌توانیم تخم مرغ یا توت فرنگی را بدون صدمه زدن به آن در دست بگیریم یا با چکش به میخ ضربه بزنیم. پروفسور احسان اصفهانی در دانشگاه بافلو بازوی رباتیکی ساخته است که دارای دو گیره رباتیک با خاصیت جذب انرژی ناشی از برخورد است. این امر از آسیب به شئ جلوگیری می‌کند. هر یک از انگشتان رباتیک دارای یک پایه مغناطیسی با خاصیت دافعه است که انگشتان ربات را به عقب هل می‌دهند.

ساخت رباتی که همچون گیاهان رشد می‌کند!

مهندسان MIT رباتی منعطف طراحی کرده‌اند که می‌تواند با اتصال زائده‌هایی همچون گیاهان رشد کند. این ربات برای پشتیبانی از بارهای سنگین به اندازه کافی محکم است. از این ربات جدید می‌توان در فروشگاه‌ها و انبارها برای دسترسی به قفسه‌ها استفاده کرد یا در فضاهای باریک شبیه موتور خودروها برای تعمیر یا تعویض قطعات بهره برد.

رباتی با توانایی بالا رفتن از نردبان

ربات چهارپای مهندسین ژاپنی می‌تواند شبیه سگ از نردبان بالا رود.

فوتبال بازی کردن ربات های Mini Cheetah


بیشتر بخوانیم:

>> تازه های فناوری/ از ساخت ایربگ برای دوچرخه سواران تا دستکش هوشمند برای درمان آرتروز

>> تازه های فناوری / ربات های نظافتچی LeoBots


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *