تحریک متناوب دو نیمکره مغز برای راه رفتن با آسیب نخاعی ناکامل

پژوهشگران در بیمارستان Sacred Heart‌ مونترال با تحریک نیم‌کره‌های مغز یکی پس از دیگری موفق شدند در حیوانات دچار آسیب نخاعی ناکامل پاهای حیوانات را به حرکت درآورند. پژوهشگران اینک در حال آماده سازی آزمایش‌های بالینی هستند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به مرور بیشتر این پژوهش می‌پردازیم.

پوستر تحریک متناوب دو نیمکره مغز توسط گروه Marina Martinez

پژوهشگران در مونترال موفق به توسعه یک بستر برای راه رفتن حیوانات معلول شدند که هر دو نیم‌کره مغز را برمی‌انگیزد. این آزمایش‌ها در فاز پیش از آزمایش بالینی انجام شده است. پژوهشگران این فاز را مدل بزرگ حیوانی می‌نامند. این مدل بیش از آن‌که برای موش‌ها کار کند مدلی انسان محور است. نتایج پژوهش‌ها بسیار دقیق و قاطعانه است به‌طوری که گروه خود را برای ورود به فاز آزمایش بالینی آماده می‌کند.

Marina Martinez به عنوان یک پژوهشگر در بیمارستان Hôpital du Sacré-Cœur-de-Montréal و استاد بخش علوم اعصاب دانشگاه مونترال اعلام که در این پژوهش گروه قصد دارد کورتکس راست و چپ را به صورت یکی در میان برانگیزد به طوری که این نوع تحریک سبب حرکت هر دو پا گردد. او بیان داشت که بلافاصله پس از تحریک یکی در میان مغز حیوانات حرکت پاهای خود را از سرمی‌گیرند.

گروه Martinez تنها گروه شناخته شده در جهان تا به امروز هستند که بر این رویکرد تمرکز دارند. چشم انداز این گروه کمک به راه رفتن افراد پاراپلژی است. این گروه نتایج پژوهش‌های خود را در  ScienceDirect به چاپ رسانیده است.

بهود نتایج تحریک مغزی با کمک مدل های نزدیک به بدن انسان

این گروه پیش از این رویکردی مشابه را روی موش‌های دچار آسیب‌هایی آزموده بودند که شباهت به آسیب انسان‌ها نداشت. اما این بار گروه از حیواناتی استفاده کردند که ساختار بدنی مشابه انسان دارند و اندازه بزرگ‌تری نیز(نسبت به حیوانات آزمایش‌های پیشین) دارند.

در نخستین پژوهش گروه تنها یک کورتکس را با کمک الکترودها تحریک کردند. در این تحریک معلولیت در یکی از پاهای موش برطرف شد. سپس آنان هر دو کورتکس را به صورت یکی در میان برای بازیابی تحرک در هر دو پا در یک حیوان بزرگ‌تر برانگیختند. حیوانی که آسیب پاراپلژی مشابه انسان داشت.

در مورد انسان حرکت پاها یکی پس از دیگری صورت می‌گیرد. هدف این گروه نیز به حرکت درآوردن پاها یکی پس از دیگری بود. نهایتا آنان این روش را برای کار خود انتخاب کردند. ایمپلنت‌های عصبی نیز از همین فناوری بهره می‌برند. بنابراین انتقال دانش به بدن انسان پس از این آزمایش ساده‌تر می‌شود.

این فناوری تنها برای آسیب نخاعی ناکامل کارآمد است. گروه در تلاش است تا فعالیت عادی مغز را شبیه‌سازی کند. به این امید که نخاع همان فرمان‌های یک بدن سالم را هنگام راه رفتن دریافت کند. بنابراین باید تعدادی از اعصاب نخاع هنوز از پایین تنه به مغز متصل باشد.


اسکلت بیرونی هوشمند برای توانبخشی آسیب نخاعی
داروهای جدید خوراکی برای درمان آسیب نخاعی برای شرکت‌کنندگان سالم بی خطر و قابل تحمّل اند
ادغام هوش مصنوعی در فیزیوتراپی: انقلابی در توانبخشی


منبع: montreal.ctvnew

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *