تطبیق اسکلت بیرونی با نیازهای بخش نظامی

پژوهش برای تطبیق نیازهای بخش نظامی با اسکلت بیرونی به صورت کند در حال پیشرفت است. یکی از چالش‌های این حوزه نبود اگاهی در مورد اسکلت بیرونی در سطوح بالای دولتی است. Boston Engineering شرکتی است که برای افزایش آگاهی و ارزیابی اسکلت بیرونی نظامی متمرکز است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری های توان افزا و پوشیدنی به مرور فعالیت‌های این شرکت می‌پردازیم.

boston engineering

شرکت Boston Engineering یک شرکت ارائه دهنده خدمات مشاوره در حوزه توسعه فناوری است که در Watham، Massachusetts واقع شده است. این شرکت پشتیبانی کننده برنامه‌های افزایش قدرت انسانی با ماشین برای ارگان VEVCOM SC است. در طی سال‌های همکاری این دو بخش سربازان بسیاری، بیش از ۶۰۰ سرباز، برای ارزیابی کارایی اسکلت بیرونی کمک کرده‌اند. آنان در صف مقدم Soldier Center، و با همکاری دانشگاه Massachusetts Lowell و سایر دانشگاه‌ها، به بررسی سامانه‌های بسیاری پرداخته‌اند.

سامانه‌هایی مانند Lockheed Martin ONYX، اسکلت بیرونی Dephy ExoBook‌ از MIT، نسخه‌های اولیه Laevo، Ottobock، ErgoSante Hapo، HeroWear APEX و SABER. در صورت تامین بودجه این شرکت به ارزیابی خود از محصولاتی مانند Verve Motion، Bioservo و محصولات German Bionics‌ادامه خواهد داد. آنان به دنبال یک دستگاه همه فن حریف نیستند. بلکه هدف آنان یافتن راه حلی برای مشکلات اسکلتی-عضلانی سربازان در حین خدمت است.

چرا توسعه فناوری برای حمل بارهای سنگین مهم است؟

تاثیر مشکلات اسکلتی-عضلانی روی کاربران نیروی زمینی و یا بخش پشتیبانی مانند انبارداری سال‌های سال است که بررسی و ثبت شده است. این تحقیقات جدیدا توسط دانشگاه Vanderbilt نیز تائید شده است. بودجه بخش نظامی برای بررسی این موارد تحت برنامه Army Futures Command Congressionally Funded Pathfinder و با ارزیابی HeroWear APEX در این همکاری منجر به توسعه دستگاه SABER شده است. در این بررسی پژوهشگران با شنیدن مستقیم نظرات کاربران در مورد تاثیر آسیب‌های اسکلتی-عضلانی روی آمادگی، کیفیت زندگی و کاهش کارایی حین کار، اسکلت‌های بیرونی را ارزیابی کردند.

اثرات ناشی از آسیب اسکلت-عضلانی روی زندگی کاربر

آسیب‌های اسکلتی-عضلانی بیشترین تاثیر را روی آمادگی به کار، سلامت دارد که حتی از آسیب‌های حین ماموریت نیز پیشی می‌گیرد. آسیب‌های اسکلتی-عضلانی سبب بیش از ۱۰ میلیون روز کاری با محدودیت‌های مختلف می‌شود. به عبارتی ۷۰ درصد نیروی کار بخش نظامی در زمان آسیب قادر به کار نخواهد بود. اثرات طولانی مدت این آسیب‌ها مرخصی از خدمت یا بازنشستگی زودتر از موعد است. حتی پس از آن نیز این کاربر آسیب دیده باید در تمام طول زندگی از مراقبت‌های پزشکی خاصی بهره برد. توانبخشی، مراقبت‌های مشاوره و روانی، مصرف دارو و … همگی زیرمجموعه این مراقبت‌ها هستند.

بنابراین آسیب‌های اسکلتی-عضلانی هزینه‌بر بوده و کیفیت زندگی افراد برای همیشه تغییر می‌دهند. در صورتیکه افراد به بستری شدن یا بازنشستگی زودتر از موعد نیاز داشته باشند، ارگان استخدام کننده افراد نیز منبع انسانی ارزشمند خود را از دست خواهد داد. در بخش نظامی بخش‌های خدماتی، تعمیرات، انبارداری، ساخت و خدمه پزشکی در معرض این آسیب‌ها هستند. به همین دلیل آسیب‌های اسکلتی-عضلانی هزینه‌بر و تحمیل کننده بار مالی (بر خدمه، خانواده آنان، جامعه و ارگان استخدام کننده) است. درد فیزیکی و آسیب امری کم اهمیت نیست. فرقی ندارد فرد آسیب دیده سربازی از پیاده نظام، خلبان،‌ عضوی از نیروی دریایی، از خدمه امداد و نجات، پرستار، کارگر ساختمانی یا کارخانه و … باشد یا خیر.

جایگاه پژوهش اسکلت های بیرونی نظامی

اگر پای کارمندان بخش سلامت ارتش بنشینید، به شما خواهند گفت که تا چه حد پیگیر فناوری‌های اسکلت بیرونی هستند. آنان به صورت روزمره با مشکلات اسکلتی-عضلانی پرسنل ارتش درگیر هستند. فرقی ندارد در کدام قسمت باشند. آنان در جریان اخبار اسکلت بیرونی، بازار تجاری و پیشرفت‌های اخیر آن هستند. در عین حال از خود می‌پرسند که چطور می‌توانند این فناوری را برای محل کار خود به کار برند. پژوهش برای ارزیابی اسکلت‌های بیرونی و استفاده از آن در بخش نظامی سال‌هاست که انجام می‌شود. اما هنوز اسکلتی بیرونی به صورت عملی و همه‌گیر وارد کار نشده است. در واقع پژوهش برای تطبیق اسکلت بیرونی با نیازهای این بخش کندتر از سایر بخش‌ها انجام می‌شود. اما نباید متوقف شود.

یک اقدام جمعی برای آگاهی بخشی در مورد اسکلت بیرونی

در حال حاضر مشکلی برای دسترسی به اسکلت بیرونی وجود ندارد. اما آگاهی در مورد این فناوری بسیار کم است. به همین دلیل علاقه Boton Engineering به گسترش اطلاعات در این زمینه کاملا قابل درک است. شرکت این کار را به کمک کمپین‌های مختلف و به قصد آموزش کارمندان دولتی انجام می‌دهد.

در ابتدای ماه مارس ۲۰۲۳ یک گروه علاقمند به برنامه این شرکت عازم Hapital Hill‌شدند. این گروه کوچک شامل Katherine Clark، سناتور Ed Markey و Elizabeth Warren بود. بحث و ارائه در زمینه مشکلات اسکلتی-عضلانی در بخش نظامی تاثیر خوبی داشت. ارائه دهندگان با اطلاعات کافی و با علاقه به حل مشکلات حاضر به خوبی نماینده‌ای برای سلامت عمومی سربازان و پرسنل دیگر، جمعیت سالمند، کارمندان دفتری و بخش پزشکی و … بودند. برای آنان ارزش اسکلت بیرونی و کارایی آن کاملا مشخص بود: اسکلت بیرونی سبب بهبود تحرک، سلامتی و کیفیت زندگی بسیاری از کامندان می‌شود. این وسیله از آسیب‌های اسکلتی-عضلانی پیشگیری کرده و چالش‌های افزاش سن و سایر مشخصه‌های سلامت را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا کیفیت زندگی کاربران را در فعالیت‌های روزانه بهبود بخشد.

ارزش ذاتی این فناوری در این‌جا مرکز توجه نبود. بلکه آنان به مشاهده نسل بعد نیروی کار و بهبود وضعیت کارخانه‌های تولیدکننده وسایل مصرفی برای عموم هم علاقمند بودند. در فهرست علاقمندی آنان موفقیت تولیدات، توسعه نیروی کار و تولید در صدر قرار داشت. شرکت Boston Engineering با تولید Verve Motion و Ottobock‌ این موارد را حل کرده است. سایر شرکت‌ها نیز در حال دنباله روی از رویکرد این شرکت هستند.

گام بعدی چیست؟

شرکت Boston Engineering یک ارائه عملی نیز ترتیب داد. شرکت‌هایی مانند Verve Motion از کمبریج، Dephy Inc، شرکت Ottobock/SuitX‌ از کالیفرنیا، شرکت Biosevo از تگزاس و German bionics به این نمایشگاه کوتاه پیوستند تا به ارائه کاربردهای اسکلت بیرونی خارج از حوزه نظامی بپردازند. در این نمایشگاه امکان پوشیدن اسکلت بیرونی برای افراد فراهم بود. پوشیدن اسکلت بیرونی بسیار مهم است. یک کاربر کارکرد اسکلت بیرونی را قبل از پوشیدن به خوبی درک نمی‌کند. ضمن اینکه همه اسکلت‌های بیرونی یکسان ساخته نشده‌اند. این نمایش کوتاه به افراد امکان داد تمایزهای کوچک هر دستگاه با دیگری را درک کنند، بفهمند هر دستگاه چطور روی بدن ثابت می شود و نحوه تغییر قدرت کاربر را بفهمند.

این ارائه با اخلاق حرفه‌ای و ارتباط خوب برگزار کنندگان همراه بود. اما سوال عموم شرکت کنندگان این بود که چرا بخش نظامی هنوز نتوانسته از این فناوری بهره برد؟ به خصوص پس از آزمایش‌های متعدد مرکز هوایی Travis با اسکلت بیرونی که نتایج مثبت آن در تجاری‌سازی اسکلت‌های بیرونی منتشر شده است.

پاسخگویی بی‌طرفانه به این سوال کمی مشکل است. شاید به نظر برسد که مهم‌ترین چالش در این زمینه تامین بودجه است (که به خودی‌خود چالش مهمی است). اما بحث مالی تنها یک بخش از کار است. در پژوهش‌های مربوط به وزارت دفاع شرکت‌ها به دنبال تعادلی میان سیاست‌های اجرایی، خط مشی موجود و دانش هستند. علوم اسکلت بیرونی جایگاه محکمی دارد و روزانه در حال پیشرفت است. سیاست‌ها نیز در حال به روزرسانی است (استاندارهای ASTM و ISO). اما برای هر دانشی سیاست‌های بازدارنده هم وجود دارد. وجود این مسایل طبیعی است.

سیاست گذاری برای توسعه اسکلت بیرونی

علوم فراگیر و فناوری‌هایی که در اولویت هستند به صورت دائم با یکدیگر رقابت می‌کنند و از یکدیگر برای تامین بودجه پیشی می‌گیرند. این امر بر عموم مردم پوشیده نیست. در واقع سیاست‌گذاری امنیتی نیز با در نظر گرفتن اولویت‌های بسیاری انجام می‌شود. اما چطور می‌توان این بخش از علم را به یک اولویت تبدیل کرد؟ شاید پاسخ این سوال بستگی به فرد پاسخ دهنده داشته باشد. اما بیشتر صاحب‌نظران معتقند که آموزش و افزایش آگاهی باید در صدر فهرست فعالان باشد. در مورد بازاریابی صحبت نمی‌کنیم،‌ صحبت از اطلاع رسانی است. افزایش آگاهی عمومی.

اگر تصمیم‌گیرندگان در سطوح عالی از وجود فناوری اطلاع نداشته باشند چطور می‌توان انتظار داشت که به فناوری اسکلت بیرونی اهمیت دهند؟ آنان باید به این باور برسند که بهره‌مندی از فناوری از امکان تحرک حق همه است. فناوری اسکلت بیرونی به همه تعلق دارد. و اسکلت بیرونی راه حلی جامع برای همه مشکلات نیست. بدون آموزش و اطلاع رسانی اسکلت بیرونی مورد توجه عموم قرار نمی‌گیرد. چه برسد به تامین بودجه ساخت، آزمایش و تطبیق دستگاه با محیط مورد نظر. هنوز کار زیادی برای انجام هست.

نظریات مدیر برنامه اسکلت بیرونی Boston Engineering

Joseph Conway مدیر برنامه اسکلت بیرونی Boston Engineering است. او در کارنامه خود فعالیت در بخش فروش را جای داده است. پیوستن به Boston Engineering‌ دید وی در مورد اسکلت بیرونی را گسترش داد. دید او به اسکلت بیرونی دیدی کاربر محور دارد. به گفته وی:« مشکلات اسکلتی-عضلانی بسیار جدی، هزینه‌بر و عاجز کننده هستند. این مشکلات تنها هنگام کار و اعزام نیروها رخ نمی‌دهند. بلکه از پیش از آن آغاز شده‌اند. در حین دوره آموزشی و در حین کار عادی. جراحات حین اعزام و حتی عملیات تاثیر زیادی روی فرد، گروه کاری وی، خانواده و سایرین دارد. کارکرد این افراد، ایمنی و آمادگی کل خدمه در معرض است. من در این مورد اطلاعات خوبی دارم چون در حین دوره خدمت آسیبی همیشگی از ناحیه کمر دیدم.»

اسکلت بیرونی نظامی در آینده

مسیر آینده اسکلت بیرونی نظامی مبهم و نامعلوم نیست. اسکلت بیرونی نظامی با سرعتی کم اما به صورت قاطع در حال رشد است. شرکت‌های مختلف با سرمایه‌گذاری در این بخش به گسترش جهانی آن کمک می‌کنند. درصورت آگاهی مردم و درخواست آنان حتی امکان این هست که این وسیله به دستان مردم برسد و به صورت عام مصرف شود.


پنج روش توانبخشی موثر پس از جراحی
ربات پوشیدنی هیوندای برای توانبخشی بیماران
دسته بندی اسکلت های بیرونی توسط ChatGPT 4.0


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *