درمان مبتنی بر بازی های ویدیویی به اندازه توانبخشی حضوری مؤثر است

نتایج یک کارآزمایی نشان داده است نوع خاصی از درمان مبتنی بر بازی‌های ویدیویی در منزل به اندازه روش‌های سنتی توانبخشی در درمان بیماران پس از سکته مؤثر است. این درمان جدید نیاز به ملاقات چهره به چهره با کاردرمانگران را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

درمان مبتنی بر بازی های ویدیویی به اندازه توانبخشی حضوری مؤثر است

توانبخشی پس از سکته

بیماران پس از سکته مغزی ممکن است احساس بالاتنه و بازوهای خود را از دست بدهند یا ضعف و کاهش حرکت را تجربه کنند که توانایی آنها را برای انجام فعالیت‌های اساسی روزمره محدود می‌کند. درمان سنتی توانبخشی بسیار فشرده و وقت‌گیر است و می‌تواند گران و ناخوشایند باشد، به ویژه برای بیماران روستایی که مسافت‌های طولانی را برای جلسه‌های درمانی سفر می‌کنند.

توانبخشی سکته مغزی بیشتر شامل ترکیبی از مداخلات رفتاری و حرکتی است که نیاز به تماس حضوری قابل توجه با کاردرمانگران دارد. بیماران باید زمان بسیاری را در حضور و در تعامل با یک فیزیوتراپیست برای بهبود عملکرد اندام فوقانی سپری کنند.

مزایای توانبخشی با بازی در منزل

به همین دلیل است که گروهی از پژوهشگران، از جمله یکی از پژوهشگران دانشگاه میسوری، از یک بازی ویدئویی با حسگر حرکتی به نام Recovery Rapids استفاده کردند تا به بیمارانی که پس از سکته در حال بهبودی هستند، اجازه دهند مهارت‌های حرکتی بالاتنه خود را در خانه بهبود بخشند، در حالی که به‌طور دوره‌ای توسط درمانگر از راه دور معاینه می‌شوند.

پژوهشگران دریافتند درمان مبتنی بر بازی در منزل نتایجی مشابه جلسه‌های حضوری توانبخشی دارد و تنها به یک پنجم ساعت‌های حضور درمانگر نیاز دارد. این رویکرد در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند و در عین حال راحتی و ایمنی را افزایش می‌دهد زیرا درمان‌های از راه دور در طول همه‌گیری کووید۱۹ محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

Rachel Proffitt، استادیار دانشکده بهداشت دانشگاه میسوری گفت: «به عنوان یک کاردرمانگر، بیمارانی از مناطق روستایی را دیده‌ام که بیش از یک ساعت رانندگی می‌کنند تا سه تا چهار روز در هفته به یک درمانگاه مراجعه کنند، جایی که توانبخشی بسیار فشرده است و هر جلسه سه تا چهار ساعت طول می‌کشد. درمانگر نیز باید همیشه آنجا باشد. با این رویکرد جدید بازی در خانه، ما هزینه‌های بیمار و زمان درمانگر را کاهش می‌دهیم و در عین حال راحتی و نتایج کلی سلامت را بهبود می‌بخشیم، بنابراین این یک بازی دو سر برد است. با صرفه‌جویی در زمان برای درمانگران، می‌توانیم به بیماران بیشتری خدمت کنیم و تأثیر گسترده‌تری بر جوامع بگذاریم».

تمرین‌های توانبخشی سنتی در خانه معمولاً بسیار تکراری و یکنواخت هستند و بیماران به ندرت به آنها پایبند می‌مانند. بازی Recovery Rapids به بیماران کمک می‌کند تا با انجام چالش‌های مختلف در یک محیط سرگرم کننده و تعاملی بهبود یابند. نتایج نشان داد بیماران به خوبی به تمرین‌های تجویز شده پایبند هستند.

Rachel Proffitt می‌گوید: «بیمار به صورت مجازی در یک کایاک قرار می‌گیرد و در حالی که از رودخانه پایین می‌رود، حرکات دست را انجام می‌دهد که شبیه‌سازی دست و پا زدن، پارو زدن، تاب خوردن از سمتی به سمت دیگر برای هدایت، جمع‌آوری زباله‌ها و رسیدن به بالای سر برای پاک کردن تار عنکبوت و خفاش است. بنابراین تمرین‌ها سرگرم‌کننده هستند. با پیشرفت آنها، چالش‌ها سخت‌تر می‌شوند و ما شرکت‌کنندگان را از راه دور بررسی می‌کنیم تا اهداف را تنظیم و بازخورد ارائه کنیم و درباره فعالیت‌های روزانه‌ای که می‌خواهند از سر بگیرند بحث کنیم.»

بنابر گزارش CDC، سالانه نزدیک به ۸۰۰۰۰۰ آمریکایی سکته مغزی را تجربه می‌کنند و دو سوم بازماندگان سکته مغزی گزارش می‌دهند که نمی‌توانند از اندام آسیب‌دیده خود برای انجام فعالیت‌های عادی روزمره، از جمله تهیه یک فنجان قهوه، پختن غذا یا بازی با نوه‌های خود استفاده کنند.

Proffitt گفت: « ما در تلاشیم به عنوان درمانگر به روشی خلاقانه دست یابیم و در عین حال در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنیم ».

نتایج این پژوهش در eClinicalMedicine منتشر شده است.


>> بهبود روند توانبخشی سکته مغزی با موسیقی

>> بهبود حسی، حرکتی و شناختی پس از سکته مغزی با روش جدید توانبخشی


منبع:  medicalxpress.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *