تغییر توانبخشی فیزیکی با هوش مصنوعی: ۴ عامل موفقیت

تنها ۳۰ درصد از بیمارانی که خدمات فیزیوتراپی سرپایی دریافت می‌کنند، در همه جلسات شرکت می‌کنند. به دلیل چالش‌های متعدد در دریافت مراقبت و در محیط‌های توانبخشی فیزیکی سنتی، پایبندی بیمار به برنامه‌های درمانی کاهش می‌یابد. موانع لجستیکی و مالی مرتبط با ملاقات‌های توانبخشی فیزیکی برای بیماران – به ویژه بیماران مسن‌تر و بیمارانی که از اختلالات عصبی رنج می برند – منجر به عدم پایبندی به برنامه‌های درمانی فیزیوتراپی می‌شود. در ادامه دلایل و راهکارهایی برای این عدم پایبندی ارائه می‌شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تغییر توانبخشی فیزیکی با هوش مصنوعی: 4 عامل موفقیت

عدم پایبندی بیماران به برنامه های توانبخشی

ارائه دهندگان خدمات با موانع قانونی، لجستیکی و اقتصادی مرتبط با توانبخشی حضوری روبرو هستند که دامنه‌ی گزینه‌های مراقبت و توانایی آنها را برای گسترش ارائه خدمات، محدود می‌کند. افزون بر این، این صنعت با کمبود فیزیوتراپیست و متخصص فیزیوتراپی مواجه است تا تقاضای رو به رشد برای ارائه خدمات را برآورده کند. عدم تبعیت از سیاست‌ها نیز منجر به جریمه می‌شود و رضایت پایین بیمه‌گذاران تأثیر منفی بر این صنعت دارد.

فناوری‌های دیجیتال برای ایجاد بسترهای مراقبتی جدید و آینده‌نگر در بازار توانبخشی پزشکی تکامل یافته‌اند. این‌ها شامل بازدیدهای پزشکی از راه دور است که با ویدئو کنفرانس فعال می‌شود – رشد آن در طول همه‌گیری کووید۱۹ تسریع شد – و رابط‌های کاربر پسند برای ارائه مراقبت به روشی یکپارچه شکل گرفته است. متأسفانه، بدون توانایی تشخیص حرکت، این روش‌ها فاقد دقت مورد نیاز برای پشتیبانی از بازیابی فیزیکی هستند. این صنعت همچنین شاهد رشد راهکارهای فیزیوتراپی با پشتیبانی سخت‌افزاری با استفاده از ابزارهای پوشیدنی بوده است. این تنظیمات پیچیده با استفاده از دستگاه‌های مختلف و اتصالات بلوتوث، کاربر پسند نیستند؛ به‌ویژه برای بیماران مسن‌تر و پیچیده‌ای که نیاز به پشتیبانی یکپارچه برای بهبودی دارند.

راهکار

توانبخشی پزشکی نیازمند یک روش شخصی‌سازی شده، دقیق و آسان برای کوتاه کردن زمان بهبودی بیمار از طریق امکان مراقبت در محیط‌های طبیعی است. با استفاده از یک بستر هوش مصنوعی با درجه پزشکی، ارائه دهندگان می‌توانند یک راهکار جامع ارائه دهند که ماژول‌هایی برای مدیریت خودکار مؤثر و مقرون به صرفه‌ی یک چرخه مراقبت توانبخشی فیزیکی جامع ارائه می‌دهد. این چرخه برای درمان افراد دچار اختلال بالینی، شامل درمان فیزیوتراپی، نظارت بر بیمار، سوابق و تغذیه است.

 حجم وسیعی از داده‌های بالینی این قابلیت‌های پیشرفته را برای توانبخشی فیزیکی ممکن می‌سازد تا ارائه‌دهندگان بتوانند مراقبت‌های درمانی هوشمند، در دسترس و قابل اندازه‌گیری ارائه دهند. هوش مصنوعی به روش‌های زیر از طریق پایبندی قوی‌تر به درمان فیزیکی، موفقیت‌های بیمار را ممکن می‌سازد.

۱- دقت

هنگام تشخیص و ارزیابی بیماران توانبخشی پزشکی، ارائه دهندگان مراقبت باید کارایی حرکت را درک کنند، دامنه و سرعت حرکت را اندازه گیری کنند،  نشانه‌های لرزش یا سایر حرکات نگران کننده را تشخیص دهند. با فناوری هوش مصنوعی که بر روی مجموعه داده‌های گسترده آموزش دیده است، ارائه دهندگان نیازی به سازش در کیفیت دستورالعمل‌های ارائه شده به بیماران ندارند. حتی از راه دور، ارائه دهندگان خدمات فیزیوتراپی می‌توانند از یک راهکار جامع استفاده کنند که دقت را برای مراقبت مطمئن فراهم می‌کند.

یک ابزار توانبخشی درجه پزشکی نیاز به دقت بی‌نظیری در تجزیه و تحلیل حرکت دارد.

کاربران حرکات ورزشی را در اتاق نشیمن خود به عنوان یک فعالیت تناسب اندام انجام نمی‌دهند. در بسیاری از موارد، این درمان از راه دور، بهبودی پس از آسیب جدی، جراحی و/یا بیماری را در بیماران در تمام سنین با شرایط پیچیده تسهیل می‌کند.

۲- راحتی

به گفته بیماران فیزیوتراپی، نیاز به تکمیل جلسات توانبخشی رو در رو با ارائه دهندگان، چالش‌های مختلفی به همراه دارد. از الزامات سفر گرفته تا مشکلات زمان‌بندی و پرداخت هزینه‌های گران قیمت، بیماران پی در پی در انجام تعهدات فیزیوتراپی حضوری خود دچار مشکل می‌شوند. نتایج نیز به نوبه خود تأثیر منفی می‌گذارد.

بسترهای فناوری که بیماران را قادر می‌سازد جلسات توانبخشی را در زمان و مکان انتخابی خود انجام دهند – در خانه، در محل کار یا در یک پارک محلی – انعطاف‌پذیری و راحتی را برای تعامل مطلوب بیمار فراهم می‌کند. وقتی ارائه‌دهنده موانع دریافت مراقبت‌های پزشکی را از طریق کاربردهای منحصربه‌فرد هوش مصنوعی از بین می‌برد، بهانه‌های ناتوانی بیمار در اجرای طرح را از بین می‌برد. امروزه در مراقبت‌های بهداشتی، مراقبت راحت به معنای ملاقات با بیماران دقیقاً در جایی است که هستند. توسعه مدل‌های ریاضی با پشتوانه داده‌های باکیفیت این تغییر را ممکن کرده است.

۳- شخصی سازی

فناوری توانبخشی پزشکی تنها از طریق برنامه‌های سفارشی و درمان شخصی می‌تواند نتایج را برای بیماران بهبود بخشد. از طریق یک رویکرد صرفاً نرم‌افزاری و اعمال الگوریتم‌های پیشرفته روی داده‌های ضبط‌شده از طریق دوربین‌های موبایل، تشخیص عملکرد بیمار امکان‌پذیر است. فناوری MoveAITM با ارائه بازخورد و دانش لحظه‌ای در مورد عملکرد فردی، بیماران را برای اجرای دقیق تمرینات و با اطمینان خاطر در مورد حرکات دقیق و اهداف مرتبط راهنمایی می‌کند.

این بازخورد لحظه‌ای مکمل برنامه‌های مراقبت شخصی از پیش تعیین شده برای هر بیمار است که بر اهداف قابل دستیابی و پیش‌بینی زمان بهبودی تمرکز دارد. این اهداف و پیش‌بینی‌ها با هم‌افزایی بالای فناوری، بر اساس ارزیابی پزشک از وضعیت بیمار و از داده‌های جمع‌آوری‌شده در هر برخورد مشخص می‌شوند. با این رویکرد، هر بیمار درمان دقیق مورد نیاز در آن زمان و مکان را دریافت می‌کند.

۴- قابلیت استفاده

بسیاری از بزرگترین شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی به منظور ارتقای پیشرفت، سرمایه‌گذاری بسیاری روی نوآوری می‌کنند: توسعه دهندگان می‌خواهند کار یک محصول را ببینند. اما در تخصص توانبخشی پزشکی، کاربران به “ارتقای” محصول با ناامیدی و عدم انطباق پاسخ داده‌اند. این کافی نیست که یک محصول کار کند؛ باید یکپارچه عمل کند. هنگامی که سامانه‌های فیزیوتراپی خانگی شامل اجزای مجزا و انواع بلوتوث و دستگاه‌های پوشیدنی سیمی شدند، بیماران به طور کلی با این نوآوری در خانه مقاومت کردند.

راهکار بهینه با هوشمند، هیجان‌انگیز و تعاملی کردن تجربه، تعامل را افزایش می‌دهد و نتایج را بهبود می بخشد. استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده درست بر روی تبلت، رایانه یا تلفن بیماران، کل فرآیند تجزیه و تحلیل حرکت را ساده می‌کند تا بیماران بتوانند روی مهم‌ترین چیز تمرکز کنند: انجام صحیح تمرینات خود تا احساس بهتری داشته باشند.

بازار توانبخشی فیزیکی تلاش کرده است، از فناوری تجزیه و تحلیل حرکت مبتنی بر سخت افزار برای درمان در خانه استفاده کند. در حالی که سخت‌افزار مانع مقیاس‌پذیری می‌شود، این صنعت اکنون آماده است تا با کاربران گوشی‌های هوشمند در جایی که هستند ملاقات کند و از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی برای قابلیت‌های جدید استفاده کند که شامل: تجزیه و تحلیل حرکت، دسترسی به گوشی، تصویربرداری با دوربین گوشی، تجزیه و تحلیل، امتیازدهی و آموزش لحظه‌ای کاربر است. تخمین موقعیت، ردیابی حرکت را مانند قبل فعال کرده است و راه‌کارهای مبتنی بر ابر به دلیل منابع محاسباتی مقیاس‌پذیر و محاسبات موازی و همچنین پوشش گسترده‌تر دستگاه تلفن همراه، دقت بالاتری را ارائه می‌دهند. بسیاری از راه‌کارهای آنالیز حرکت هوش مصنوعی که در بازار وجود داشته‌اند، از آنالیز مبتنی بر ژست یا آنالیز ML/DL استفاده می‌کنند که از نظر دامنه و دقت محدود هستند و برای برنامه‌های تناسب اندام و سلامتی اعمال می‌شوند. یک رویکرد مبتنی بر پردازش ترکیبی تصویر و تجزیه و تحلیل ML راهکار فوق‌العاده دقیقی را برای توانبخشی فیزیکی ارائه می‌دهد.

این یک زمان هیجان‌انگیز در توسعه برنامه‌های کاربردی فناوری اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی، به ویژه برای صنعت فیزیوتراپی است. عملکرد پیشرفته‌ای که در توانبخشی فیزیکی از راه دور به دست آمد، سال‌ها پیش غیرممکن به نظر می‌رسید؛ تحولی که با داده‌ها ممکن شد. خدمات بالینی و توانبخشی فیزیکی در حال حاضر بلافاصله برای همه بیماران در دسترس و بسیار دقیق است.


>> توانبخشی رباتیک: روشی موثر برای کاهش اثرات سکته حاد

>> معرفی ۱۰ شرکت برتر در زمینه ساخت دستگاه های توانبخشی عصبی


منبع: healthcareittoday

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *