تولید قطعات الکترونیکی پوشیدنی که در سرکه حل می‌شوند!

دانشمندان دانشگاه استنفورد با استفاده از مواد طبیعی و زیست تخریب‌پذیر یک قطعه‌ی الکترونیکی تولید کرده‌اند که در کمتر از سی روز در مایعی که خاصیت اسیدی آن از سرکه هم کمتر باشد، به طور کامل حل می‌شود. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

 

تولید قطعات الکترونیکی پوشیدنی که در سرکه حل می‌شوند!

این قطعه به اندازه‌ای سبک است که می‌توان آن را از یک تار موی انسان آویزان کرد.

طراحی این قطعه‌ی الکترونیکی پوشیدنی به گونه‌ای است که اگر بر روی آن سرکه بریزید به طور کامل ذوب شده و از بین می‌رود. با توجه به این که پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۱۸ پنجاه میلیون تن زباله‌ی الکترونیکی تولید شود، پژوهشگران دانشگاه استنفورد یک قطعه‌ی الکترونیکی پوشیدنی تولید کرده‌اند که زیست تخریب‌پذیر است و با پایان عمرش لازم نیست که در میان وسایل بی استفاده نگه‌داری شود.

این قطعه نازک‌ترین و سبک‌ترین قطعه‌ی الکترونیکی است که تا به حال تولید شده است. پیشرفت عمده در این پروژه تولید نیم‌رسانای زیست تخریب‌پذیری است که دانشمندان آن را از ترکیب یک مولکول جوهر خال‌کوبی تولید کرده‌اند. افزون بر این دانشمندان یک لایه‌ی فوق نازک از جنس فیبرهای گیاهی ساخته‌اند که از آن به عنوان پایه برای جاسازی دستگاه الکترونیک استفاده شده است و شامل الکترودهایی از جنس آلومینیوم و آهن است. این مجموعه در کم‌تر از سی روز حتی در مایعی که خاصیت اسیدی آن کم‌تر از سرکه باشد نیز به طور کامل حل می‌شود. مقاله‌ی مربوط به تولید این قطعه‌ی پوشیدنی در مجله‌ی Proceedings آکادمی بین‌المللی علوم منتشر شده است.

هدف اصلی استفاده از این فناوری برای ذخیره‌ی اطلاعات دیجیتالی حساس است طوری که شما این امکان را داشته باشید که هر وقت خواستید به راحتی از شر آن‌ها خلاص شوید. همچنین این فناوری در قطعات کاشتنی پزشکی، حسگرهای زیستی و حتی پوست مصنوعی کاربرد دارد. پژوهشگران برای کسب اطمینان از این که این ماده برای بافت زنده سمی نیست، آن را در یک ظرف آزمایش و به مدت دو تا شش روز به ماهیچه‌های قلب موش متصل کردند. خوشبختانه در این آزمایش سلول‌ها از بین نرفتند. البته قبل از استفاده‌ی درمانی از این قطعه، انجام آزمایش‌های بیشتری بر روی آن لازم است.

استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی گذرا (Transient electronic devices) برای زمین یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید. اما از اکنون باید به خاطر داشت اگر شرکت Fitbit و سایر شرکت‌ها قصد دارند برای تولید نسل بعدی دستگاه‌ها از این ماده استفاده کنند، شما باید مراقب استفاده از سس‌های سالاد در نزدیکی آن‌ها باشید.


اخبار روز علم و فناوری را بخوانید:

کلان داده و ویلچر هوشمند : نشستن طولانی مدت بر ویلچر و عوارض جانبی آن

>>دارپا قصد دارد رابط های مغزی را روی سربازان توانمند بکار برد!


منبع: theverge

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *