دارپا قصد دارد رابط های مغزی را روی سربازان توانمند بکار برد!

تاکنون، برنامه های علوم اعصاب دارپا بر فناوری‌هایی برای سربازانی که با معلولیت بدن یا مغز به خانه باز می‌گشتند، تمرکز داشت. برای نمونه، پژوهش‌های مربوط به اندام‌های مصنوعی که به سیستم عصبی متصل می‌شدند و یا ایمپلنت‌های مغزی که می‌توانند اختلالات استرسی پس از آسیب را درمان کند. در برنامه N3 فناوری‌های عصبی غیرتهاجمی برای سربازان دارای جسم توانا ساخته خواهد شد که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را برای این سربازان به ارمغان می‌آورد و ممکن است برای عموم مردم مفید باشد. برای آشنایی با اهداف برنامه N3 با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

دارپا قصد دارد از رابط‌های مغزی برای توانمند سازی سربازها بهره برد

DARPA

روش‌های نظامی و جنگ در حال تغییر است بنابراین اولویت‌های دارپا نیز باید تغییر کند. مقامات در کنفرانسی که به مناسبت ۶۰ سالگی دارپا برگزار شد، گام بعدی در پژوهش‌های علوم اعصاب را شرح دادند: فناوری برای سربازان توانا یا فناوری‌هایی که برای سربازان توانمند، قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد.

Al Emondi، مدیر جدیدترین برنامه عصبی دارپا می‌گوید: «سربازان نیاز به راه‌های جدیدی برای ارتباط و همکاری با ماشین آلات دارند. اما بسیاری از فناوری‌های توسعه یافته تا این مرحله نیاز به عمل جراحی دارد».

برنامه N3 یا نسل آینده فناوری‌های عصبی غیرتهاجمی پژوهش‌هایی در مورد فناوری‌های غیرتهاجمی است که می‌تواند سیگنال‌های با کیفیت بالا را بین مغز و دستگاه‌های خارجی تبادل کند. این برنامه در ماه مارس تعریف شد و Emondi  در حال حاضر اعضای گروه پژوهشی خود را انتخاب می‌کند.

دارپا به این نکته توجه دارد که چنین فناوری‌های غیرتهاجمی و توان‌افزا ممکن است کاربردی فراتر از ارتش داشته باشد. جاستین سانچز، مدیر بخش فناوری‌های زیستی دارپا می‌گوید: فناوری‌های حاصل از برنامه N3، منجر به تولید محصولات مصرفی و ایجاد صنایع جدید خواهد شد».

این برنامه دارای دو مسیر است: یکی برای پژوهشگرانی که فناوری کاملاً غیر تهاجمی توسعه می‌دهند و دیگری برای کسانی است که بر روی فناوری‌های دقیق تهاجمی کار می‌کنند. هر دو این دسته‌بندی نیاز به کمی توضیح دارند.

فناوری کاملاً غیر تهاجمی: ممکن است شگفت‌آور باشد که دارپا در این زمینه پژوهش خواهد کرد، چرا که فناوری‌های عصبی غیرتهاجمی بسیاری در حال حاضر وجود دارد. برای نمونه، الکترودها به سادگی روی پوست سر قرار می‌گیرد و سیگنال‌های الکترانسفاگرافی (EEG) را دریافت می‌کند. این روش برای خواندن سیگنال‌های مغزی از چندین دهه پیش مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این الکترودها برای تحریک جریان مستقیم الکتریکی از روی جمجمه استفاده می‌شود که به عنوان یک درمان برای افسردگی، افزایش توانایی‌های ورزشی و دیگر موارد بکار می‌رود.

سانچز می‌گوید این فناوری‌های موجود هرگز دقت کافی برای برنامه‌های دارپا را ندارند. برنامه N3 در نظر دارد فناوری جدید غیرتهاجمی ارائه دهد که عملکردی برابر با الکترودهایی دارد که روی بافت مغز قرار می‌گیرند و مستقیماً با نورون‌ها در ارتباط هستند.

دارپا قصد دارد از رابط‌های مغزی برای توانمند سازی سربازها بهره برد

DARPA

برنامه N3 خواستار یک فناوری غیرتهاجمی است که می‌تواند سیگنال‌ها را از خارج بدن بخواند و اطلاعات را در یک میلی‌متر مربع از بافت مغزی بنویسد. این کار باید ظرف ۱۰ میلی‌ثانیه انجام شود. Emondi می‌گوید پژوهشگران برای دستیابی به این رزولوشن مکانی و زمانی با وجود مانع جمجمه، باید راه‌های جدیدی برای شناسایی فعالیت‌های عصبی پیدا کنند. دارپا نمی‌خواهد این فناوری جدید حتی نیاز به یک برش کوچک داشته باشد. روش‌های کمتر تهاجمی دقیق ممکن است به صورت تزریق، یک قرص یا حتی یک اسپری بینی وارد بدن شوند.

دارپا انتظار دارد در پایان این برنامه چهار ساله، همه پژوهشگران آماده شوند تا فناوری خود را با یک کار مربوط به پدافند تکمیل کنند. برای نمونه ممکن است از سیگنال‌های مغزی برای خلع سلاح هواپیماهای بدون سرنشین یا کنترل جت جنگنده بهره برد. هر چیزی که در برنامه N3 توسعه یابد پیش از اینکه در جنگنده‌ها یا توسط عموم مردم مورد استفاده قرار گیرد نیاز به الزامات قانونی خواهد داشت.


بیشتر بخوانیم:

>>برنامه HAPTIX: ساخت دست مصنوعی دارای حس لامسه و با عملکردی مانند دست واقعی

>>بازوی مصنوعی LUKE در اختیار کهنه سربازان نیروی نظامی آمریکا


منبع: spectrum.ieee

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *