ثبت امواج مغزی از داخل کانال گوش

مهندسان چینی نوع جدیدی از رابط مغز و رایانه (BCI) را توسعه دادند که از داخل کانال گوش امواج مغزی را ثبت می‌کند. این دستگاه را می‌توان به راحتی وارد کانال گوش و حتی از آن خارج کرد. این دستگاه مارپیچی شکل نسبت به دیگر روش‌های ثبت امواج مغزی، کمتر تهاجمی و استفاده از آن آسان است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ثبت امواج مغزی از داخل کانال گوش
.

یک گروه از مهندسان چینی نوع جدیدی از رابط مغز و رایانه (BCI) را توسعه دادند که می‌توان آن را به راحتی وارد کانال گوش و حتی از آن خارج کرد. در این پروژه، که در مجله Nature Communications گزارش شد، مهندسان طراحی و ساخت نوع جدیدی از رابط مغز و رایانه را آغاز کردند که نسبت به دستگاه‌های موجود کمتر تهاجمی است.

رابط مغز و رایانه چیست؟

رابط مغز و رایانه وسیله‌ای است که امکان ارتباط میان مغز و رایانه را فراهم می‌کند. تا به امروز، بیشتر این دستگاه‌ها یک طرفه بودند. از این دستگاه‌ها برای گوش دادن به امواج مغزی برای کاربردهایی مانند تبدیل آنها به متن یا سیگنال‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. سیگنال‌هایی که که می‌تواند برای کنترل ویلچر یا دیگر دستگاه‌های کمکی استفاده شود.

یکی از اشکالات اصلی بیشتر رابط‌های مغز و رایانه تهاجمی بودن آنهاست. رویکردهای فعلی شامل استفاده از الکترودهای متصل به پوست سر، یا میکروسوزن‌ها یا پروب‌هایی است که جمجمه را سوراخ می‌کنند. در این تلاش جدید، مهندسان چینی یک رابط مغز و رایانه ساختند که نه تنها کمتر تهاجمی است، بلکه می‌تواند به راحتی درگیر و جدا شود.

رابط جدید مارپیچی شکل است و SpiralE نام دارد. با پیچاندن آرام آن در مجرای گوش درگیر می‌شود و با انجام معکوس آن جدا می‌شود. این وسیله از مواد نرم ساخته شده است تا راحتی کاربر تضمین شود. این طراحی اجازه عبور امواج صوتی را می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که شنوایی مختل نمی‌شود. مواد نرمی که بدنه را تشکیل می‌دهد نیز از پژواک داخل مارپیچ جلوگیری می‌کند.

SpiralE به دلیل سهولت استفاده، می‌تواند در را به روی برنامه‌های جدید رابط مغز و رایانه باز کند. مهندسان توسعه برنامه‌هایی را تصور می‌کنند که افکار را به متن تبدیل می‌کند، اشیاء را هم در دنیای واقعی و هم در دنیای مجازی کنترل می‌کند.


>> آشنایی با Stentrode، رابط هوشمند مغز و رایانه بدون نیاز به برش جمجمه

>> روش جدید استفاده از رابط مغز و رایانه برای توانبخشی پا پس از سکته


منبع: medicalxpress.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *