هوش مصنوعی و بهبود زندگی معلولان

هوش مصنوعی (AI) به طور چشمگیری در حال تغییر شکل جهان ما است و یکی از عمیق‌ترین تأثیرات آن در بهبود زندگی افراد دچار معلولیت است. این تغییر اساسی توسط هوش مصنوعی، راهکارهای نوآورانه‌ای را معرفی می‌کند که به طور قابل توجهی کیفیت زندگی افراد دچار معلولیت را افزایش می‌دهد. برای آشنایی با این راهکارها در ادامه با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

هوش مصنوعی و بهبود زندگی معلولان
.

یک همراه یاری دهنده در کارهای روزمره

هوش مصنوعی قلمرو جدیدی از امکانات را برای افراد دچار معلولیت، به ویژه در انجام کارهای روزمره باز می‌کند. هوش مصنوعی در مأموریت خود برای بهبود زندگی معلولان، منجر به ایجاد ویلچرهای خودران و دستیارهای صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی شد. این فناوری‌ها به همراهی کمکی تبدیل شدند که به معلولان جسمی کمک می‌کنند مستقل زندگی کنند. با کنترل دستگاه‌های خانه هوشمند یا استفاده از فناوری‌های تبدیل گفتار به نوشتار، افراد اکنون می‌توانند کارهای روزمره را با سهولت بیشتری انجام دهند.

فناوری خانه هوشمند می‌تواند برای افراد دچار محدودیت حرکتی یک مزیت بزرگ باشد. از طریق دستورات صوتی ساده که به آنها اجازه می‌دهد تا با آنچه نیاز دارند ارتباط برقرار کنند و اطلاعات مورد نظر خود را درخواست کنند. آنها می‌توانند همه جنبه‌های خانه خود را از روشن/خاموش کردن چراغ‌ها، تنظیم دما تا خاموش کردن اجاق گاز و پخش موسیقی کنترل کنند. فناوری خانه هوشمند به کمک هوش مصنوعی می‌تواند برای معلولان بسیار مفید باشد، به آنها در رفت و آمد در خانه کمک کند و از زندگی مستقل بیشتر حمایت کند.

برای نمونه، الکسا یک برنامه بسیار مفید برای کمک به معلولان در تعامل صوتی، تنظیم آلارم و یادآوری، پخش موسیقی، ایجاد فهرست کارهای و ارائه اطلاعات لحظه‌ای است. دستگاه هوشمند زنگ در به ویژه برای افراد دچار اختلالات حرکتی مفید است و آنها را قادر می‌سازد تا ببینند چه کسی پشت در است و در را باز کنند. دستگاه‌های خانه هوشمند مانند روشنایی هوشمند، پرده‌های هوشمند، درب بازکن هوشمند گاراژ، ترموستات‌های هوشمند نیز مفید و در دسترس هستند تا زندگی روزمره معلولان را آسان‌تر کنند.

فرصت آموزش و اشتغال

هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند در دموکراتیک کردن آموزش و اشتغال برای افراد دچار معلولیت است. با استفاده از هوش مصنوعی، مربیان می‌توانند شیوه آموزش شخصی‌سازی شده را برای برآوردن نیازهای منحصر به فرد دانش‌آموزان معلول ایجاد کنند. افزون بر این، پلتفرم‌های شغلی مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند معلولان را با فرصت‌های شغلی مناسب مطابقت دهند. در نتیجه فراگیری در بخش اشتغال ترویج می‌یابد.

حمایت اجتماعی: نقش هوش مصنوعی در تقویت ارتباط و تعامل معلولان

هوش مصنوعی همچنین عصر ارتباط اجتماعی را برای افراد دچار معلولیت آغاز کرده است. پلتفرم‌های اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی فضاهای امنی را ایجاد می‌کنند که در آن افراد می‌توانند تجربیات و مشاوره‌ها را به اشتراک بگذارند و شبکه‌های حمایتی تشکیل دهند. افزون بر این، دستیاران مجازی هوش مصنوعی با ارائه همراهی به کاهش احساس انزوا و تنهایی کمک می‌کنند.

پیشرفت‌ها در فناوری‌های تبدیل گفتار به نوشتار و تبدیل متن به گفتار به افراد دچار اختلالات گفتاری کمک می‌کند. سامانه‌های صوتی مانند Voiceitt می‌توانند تلفظ گویندگان را در طول زمان یاد بگیرند و کلمات کاربر را به گفتاری واضح و عادی در قالب پیام‌های صوتی یا متنی ترجمه کنند. این برنامه همچنین ممکن است برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات گفتاری در برقراری ارتباط چهره به چهره با یکدیگر استفاده شود. به طور مشابه، Parrotron گوگل یکی دیگر از ابزارهای هوش مصنوعی است که با تبدیل الگوهای گفتاری آسیب‌دیده به گفتار روان، درک کاربران آسیب‌دیده را آسان‌تر می‌کند.

پیشرفت در فناوری هوش مصنوعی همچنین امکان توسعه ابزارهایی را فراهم کرده که زندگی افراد دچار ناتوانی شنوایی را آسان‌تر می‌کند. یکی از ارائه دهندگان پیشرو چنین پلتفرم‌های مجهز به هوش مصنوعی، GnoSys است که به عنوان «مترجم گوگل برای ناشنوایان و لال‌ها» شناخته می‌شود. این برنامه‌ی کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی از شبکه‌های عصبی و بینایی رایانه برای ترجمه فوری حرکات یا زبان اشاره به متن و گفتار استفاده می‌کند.

 DeepMind گوگل همچنین از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای ایجاد سامانه‌ای استفاده کرده است که از الگوریتم‌های لب خوانی برای رمزگشایی دقیق کل عبارات استفاده می‌کند. این سامانه با تماشای بیش از 5000 ساعت برنامه تلویزیونی مختلف و تجزیه و تحلیل 118000 جمله آموزش دیده است. نتیجه این پژوهش سامانه‌ای است که می‌تواند گفتار انسان را در فضاهای عمومی، انواع محیط‌های پر سر و صدا و نور تفسیر کند.

هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌هایی را برای افراد دچار اختلال بینایی ایجاد کند. از طریق فناوری تشخیص تصویر و توصیف آن. هوش مصنوعی Seeing مایکروسافت نمونه‌ای عالی از چنین بستر بینایی رایانه‌ای است که با خواندن متون، توصیف ظاهر فرد، تشخیص چهره‌ها و احساسات، دنیای اطراف افراد کم بینا را روایت می‌کند. OrCam نیز یک دستگاه انقلابی مبتنی بر هوش مصنوعی برای افراد نابینا و کم‌بینا است. که اطلاعات بصری را در لحظه با دستورات صوتی منتقل می‌کند. این دستگاه می‌تواند متون را با صدای بلند از روی کتاب‌ها، روزنامه‌ها، صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند یا هر سطح چاپی یا دیجیتالی دیگر بخواند. چهره‌ها را تشخیص دهد، محصولات، رنگ‌ها و سایر تصاویر را شناسایی کند. این به افراد نابینا کمک می‌کند تا بسیاری از کارها را به تنهایی انجام دهند و سطح جدیدی از استقلال را به ارمغان بیاورد.

هوش مصنوعی و مراقبت‌های بهداشتی

تأثیر هوش مصنوعی بر مراقبت‌های بهداشتی، به ویژه برای معلولان، پیشگامانه است. توانایی هوش مصنوعی برای تشخیص شرایط، طراحی برنامه‌های درمانی و نظارت بر پیشرفت بیمار، انقلابی در ارائه مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کرد. از طریق برنامه‌های توانبخشی شخصی‌شده با هوش مصنوعی، بیماران اکنون می‌توانند برنامه‌های مراقبتی متناسب با سرعت بهبودی خود را دریافت کنند.

ساختن جهان در دسترس‌تر: نقش محوری هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در دسترس‌پذیرتر کردن جهان برای معلولان نقش بسزایی دارد و امکان مشارکت بیشتر در فعالیت‌های اجتماعی را فراهم کرده است.

فناوری هوش مصنوعی می‌تواند افراد دچار تحرک محدود را توانمند کند. برنامه هوش مصنوعی مایکروسافت از پتانسیل هوش مصنوعی برای توسعه راه‌کار‌هایی برای بسیاری از چالش‌های جسمی و شناختی افراد معلول در محل کار و زندگی روزمره استفاده می‌کند تا مشارکت اجتماعی آنها را ارتقا دهد. هدف ابتکار مایکروسافت افزایش استقلال و بهره‌وری برای معلولان در اشتغال، زندگی روزمره و ارتباطات است.

خودروهای خودران مجهز به هوش مصنوعی و سایر اشکال حمل و نقل خودران، نویدبخش آزادی حرکتی باورنکردنی برای افراد معلول است. به لطف هوش مصنوعی، وسایل نقلیه خودران توسعه یافته توسط Waymo، Uber، Lyft، Drive AI گوگل و دیگران می‌توانند انزوای فیزیکی این افراد را از بین ببرند. و سبک زندگی اجتماعی‌تری را ترویج دهند. استفاده از خودروهای بدون راننده، افراد معلول را قادر می‌سازند تا خانه را ترک کنند، در جوامع خود بگردند، با مردم تعامل کنند و حتی شغل پیدا کنند. هنگامی که وسایل نقلیه خودران به طور کامل در جامعه ادغام شوند، می‌توانند تحرک مستقل را تسهیل کنند. و دسترسی را متناسب با توانایی‌ها و نیازهای هر کاربر افزایش دهند.

راه‌کار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند تفاوتی واقعی برای افراد معلول ایجاد کنند، از آن‌ها در فعالیت‌های زندگی روزمره حمایت کنند و آنها را قادر به کسب مهارت‌های جدید کنند. فناوری هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی را برای دسترسی، مشارکت در جامعه و زندگی مستقل می‌گشاید. که در غیر این صورت دستیابی به آن دشوار یا غیرممکن خواهد بود. همانطور که هوش مصنوعی به رشد بیشتر ادامه می‌دهد، می‌تواند راه‌کارهای پیشرفته‌تر و نوآورانه‌تری را برای پرداختن به پیچیده‌ترین چالش‌های پیش روی افراد معلول و امکان مشارکت بیشتر برای آنها باز کند.

چالش‌ها و جهت‌گیری‌های آینده

برخلاف سهم قابل توجه هوش مصنوعی در بهبود زندگی معلولان، چالش‌های ویژه‌ای مانند هزینه، دسترسی و پذیرش وجود دارد. مقرون به صرفه بودن دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای کمکی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند برای بسیاری یک مانع باشد. همچنین نگرانی‌های جدی در مورد نیاز به طراحی کاربرپسند ویژه معلولان وجود دارد.

با این حال، پتانسیل فناوری هوش مصنوعی در ایجاد آینده بهتر برای افراد دچار معلولیت بسیار زیاد است. هوش مصنوعی می‌تواند به استقلال بیشتر، کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و بهبود کیفیت زندگی معلولان منجر شود. همانطور که ما به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ادامه می‌دهیم، استفاده از هوش مصنوعی در حمایت و مراقبت از معلولیت تصویر امیدوارکننده‌ای از آینده ترسیم می‌کند.

نتیجه

پتانسیل هوش مصنوعی در بهبود زندگی معلولان حیرت‌انگیز است. هوش مصنوعی با کمک به کارهای روزمره، ارتقای دسترسی به آموزش و اشتغال، تقویت حمایت اجتماعی، بهبود مراقبت‌های بهداشتی و قابل دسترس‌تر کردن جهان، در واقع منادی تغییرات مثبت است. همانطور که چالش‌ها را بررسی می‌کنیم، فرصت‌هایی که هوش مصنوعی به ارمغان می‌آورد، راه را برای آینده‌ای هیجان‌انگیز در حمایت و مراقبت از معلولیت هموار می‌کند.


>> هوش مصنوعی و فناوری پوشیدنی

>> کنترل خودکار ویلچر با کمک هوش مصنوعی


منبع: topaitechnologies

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *