جابجایی مرزهای توانبخشی با ربات ها و اسکلت بیرونی

بهبود تعامل انسان و ربات زمینه ساخت دستگاه‌های جدیدی برای توانبخشی را فراهم شده است. دستگاه‌هایی که موجب بهبود و تسریع روند توانبخشی می‌شود. برای نمونه عملکرد ایستادن، حفظ تعادل و راه رفتن بیماران پاراپلژیک با اسکلت‌های بیرونی نسبت به روش‌های سنتی به طرز چشمگیری پیشرفت دارد. در ادامه با جدیدترین فناوری‌های توسعه یافته برای بهبود توانبخشی و زندگی معلولان آشنا خواهیم شد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ربات های توانبخشی

توانبخشی هدفمند و کارآمد دست پس از سکته با RobHand

این ربات یک اسکلت بیرونی کم‌هزینه است که عملکردهای توانبخشی عصبی منفعل و فعال را دارد. این اسکلت بیرونی برای بهبود تحرک دست در بیمارانی که از سکته مغزی رنج می‌برند، طراحی شده است. به لطف ویژگی نوروپلاستی مغز (انعطاف پذیری مغز) این بیماران می‌توانند بخش حرکتی مغز را دوباره فعال کرده و عملکرد اندام تحت تأثیر را بهبود بخشند.

این دستکش رباتیک از هوش مصنوعی برای کمک به افراد دچار ضعف عضلانی بهره می‌برد

استارتآپ اسکاتلندی BioLiberty این دستکش رباتیک مجهز به هوش مصنوعی را اختراع کرده است تا به افراد دچار ضعف عضلانی، به دلیل سن یا بیماری‌هایی مانند بیماری نورون حرکتی و سندروم تونل کارپال، کمک کند. این دستکش قصد فرد برای حرکت دست را با استفاده از الکترومیوگرافی (EMG) و اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی تولید شده توسط عصب در عضلات، تشخیص می‌دهد. سپس یک الگوریتم با اعمال نیروی کمکی به کاربر کمک می‌کند تا اشیا را بردارد. این دستکش می‌تواند در انجام کارهای روزمره به کاربران کمک کند. افزون بر افراد مبتلا به بیماری، سالمندان هم می‌توانند با این دستکش زندگی مستقل و راحت‌تری داشته باشند.

توانبخشی به ضعف یا فلج اندام فوقانی با اسکلت بیرونی EksoUE

 فناوری EksoUE یک اسکلت بیرونی پوشیدنی است که برای کمک به بیمارانی که از فلج یا ضعف اندام فوقانی رنج می‌برند طراحی شده است. طراحی راحت و ساده EksoUE ابزاری مفید برای توانبخشی در اختیار فیزیوتراپیست‌ها و کاردرمانگران قرار داده است. این پوشیدنی تأثیر نیروی جاذبه روی یک یا هر دو بازوی بیماران در حالت نشسته، ایستاده یا راه رفتن را کاهش می‌دهد.

ربات توانبخشی Luna EMG

ربات Luna EMG یک فناوری پیشرفته برای توانبخشی ارتوپدی و عصبی است. این دستگاه برای کمک به بیماران پس از سکته مغزی، آسیب نخاعی و سایر اختلالات عصبی عضلانی برای بازیابی تحرک اندام‌های فوقانی و تحتانی (مچ دست، آرنج، شانه، مفصل ران، زانو و مچ پا) طراحی شده است. این ربات به فناوری الکترومیوگرافی (EMG) مجهز است، ابزاری تشخیصی که برای سنجش وضعیت ماهیچه‌ها و سلول‌های عصبی اطراف آنها استفاده می‌شود. وقتی این سلول‌های عصبی سیگنال‌های الکتریکی را به عضلات می‌فرستند، الکترودهای EMG آنها را تشخیص داده و قدرت و سلامت کلی عضلات را تعیین می‌کنند. این می‌تواند هرگونه بد عمل کردن عصب یا عضله و هرگونه ارتباط میان اعصاب و عضلات را تشخیص دهد.

کاربرد اسکلت بیرونی در توانبخشی

یک تجربه جذاب و هیجان‌انگیز توانبخشی با بازی، واقعیت مجازی و اسکلت بیرونی

 شرکتBionic Yantra ™، یک شرکت رباتیک پزشکی است که با هدف استفاده از فناوری پیشرفته برای حل مشکلات واقعی انسان تأسیس شده است. اسکلت بیرونی Bionic Yantra برای تأمین نیازهای معلولان و سالخوردگان در سراسر جهان طراحی شده است. از اسکلت‌های بیرونی می‌توان برای ایستادن، راه رفتن و کمک به انجام فعالیت‌های روزمره استفاده کرد و نه تنها برای غیرنظامیان بلکه برای جانبازانی که در حین انجام وظیفه مجروح شده‌اند نیز مفید خواهد بود. اسکلت بیرونی می‌تواند در انواع برنامه‌های پزشکی از جمله کمک به افراد مسن، امکان آموزش‌های ویژه برای ورزشکاران و فعالیت‌ و بازی برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

سامانه توانبخشی Bionic Yantra اندازه‌گیری پیشرفت بیمار را به صورت خودکار انجام می‌دهد و امکان شفافیت بالا در توانبخشی بیماران را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فراهم می‌کند. افزون بر این، رویکردهای پیشرفته فناوری مانند اینترنت اشیا (IoT) و یادگیری ماشین (ML) برای غنی‌سازی بیشتر پیش‌بینی شده است.

دوباره راه رفتن فرد پاراپلژیک با اسکلت بیرونی ABLE

 این مرد با آسیب کامل نخاعی T10 در حال قدم زدن با کمک اسکلت بیرونی ABLE  است. این اسکلت بیرونی در استارت‌آپ اسپانیایی ABLE Human Motion در بارسلون توسعه یافته است.

معلولی که برای جمع‌آوری کمک مالی ۱۱۲ مایل با اسکلت بیرونی راه میرود

سایمون ۳۶ ساله که پس از ابتلا به تومور مغزی و اختلال عصبی عملکردی توانایی راه رفتن خود را از دست داده بود در سال ۲۰۱۸ با یک اسکلت بیرونی قرضی در ماراتن لندن شرکت کرد. یک فرد خیر پس از دیدن تلاش‌های وی در این ماراتن، یک اسکلت بیرونی به مبلغ ۱۰۰۰۰۰ پوند برای سایمون خرید.

سایمون برای جبران این لطف و کمک به سازمان خدمات بهداشت ملی (NHS) در کشور انگلستان قصد دارد یک ماراتن دیگر را آغاز کند. در این مارتن او ۲۸ روز و هر روز چهار مایل با اسکلت بیرونی خود راه می‌رود. او تاکنون بیش از ۴ هزار پوند برای کمک به خدمات بهداشت ملی در جریان بحران کووید۱۹ جمع کرده است.

اسکلت بیرونی برای حمایت از زانو

اسکلت بیرونی سازگار با زانو برای کمک به راه رفتن کودکان فلج مغزی

این اسکلت بیرونی سبک وزن و سازگار با زانو برای کمک به کودکان فلج مغزی که به صورت خمیده راه میروند، طراحی و بهینه‌سازی شده است.

زانوبند پنوماتیک هوشمند با حمایت خودکار موجب حرکت راحت‌تر می‌شود

شرکت کره‌ای C-EXO برای به حدأقل رساندن امکان آسیب و حمایت از مفصل زانو یک بریس پنوماتیک معرفی کرده است. این دستگاه که با نام E-Knee شناخته می‌شود، شامل پنج کیسه هوا در بالای مفصل زانو، زیر و اطراف آن است. این‌ کیسه‌ها از طریق لوله سیلیکونی به جعبه کنترلی متصل می‌شوند. این جعبه شامل یک تراشه کنترل کننده ARM، یک واحد اندازه‌گیری اینرسی، یک پمپ برقی و یک باتری لیتیومی است. واحد اندازه‌گیری به طور مداوم حرکات زانو را تشخیص می‌دهد. جعبه کنترل در پاسخ به بار اضافی روی زانو با پمپاژ هوا به کیسه‌ها، میزان فشار روی زانوها را تغییر می‌دهد.

این پوشیدنی هوشمند بدون در نظر گرفتن موقعیت زانو، به طور مداوم بیشترین پشتیبانی و راحت‌ترین حالت را فراهم می‌کند. این زانوبند ۳۲۰ گرم وزن دارد و بنابر گزارش‌ها با هر بار شارژ، حدود ۳۵ ساعت کار می‌کند، در صورت نیاز به شستشو، جعبه کنترل آن به راحتی قابل جدا شدن است و ۱۵۹ دلار قیمت خواهد داشت.

زانوبند پنوماتیک هوشمند با حمایت خودکار موجب حرکت راحت‌تر می‌شود

جدیدترین فناوری‌ها برای بهبود ویلچرها

ویلچری با چرخ‌های تاشو که در کیف دستی جا میشود

یک طراح ایتالیایی،Andrea Mocellin  صندلی چرخدار جدیدی با چرخ‌های تاشو طراحی کرده است که براحتی در یک کیف دستی جا می‌شود. این صندلی چرخدار که Revolve Air  نامیده می‌شود، استقلال جدیدی برای کاربران ویلچر که روزانه رفت و آمد و مسافرت می‌کنند، فراهم خواهد کرد.

مفهوم صندلی چرخدار تاشو چیز جدیدی نیست. مدل‌های مختلفی وجود دارد که حتی می‌توان برخی از آنها را به اندازه یک چمدان جمع کرد، اما هیچ یک از آنها دارای چرخ‌های تاشو نیستند تا ویلچر ۶۰٪ فضای کمتری اشغال کند. ویلچر Revolve Air مراحل تجاری‌سازی را طی می‌کند و قصد دارد خدمات صندلی چرخدار در فرودگاه‌ها را بهبود بخشد. به همین دلیل در صورت نیاز در مکان‌هایی مانند فرودگاه برای اجاره در دسترس خواهد بود. نخستین نمونه تا سال ۲۰۲۲ برای آزمایش و دریافت مجوز آماده خواهد شد.

یک توزیع کننده ویلچر اقدام به تصحیح تارنمای خود برای تطبیق با افراد توانیاب کرده است

سایت Ross Care اینک یک کلید برای فعالسازی بخش تطبیق‌پذیر دارد. این گزینه به افراد اجازه می‌دهد که با تعیین گزینه مناسب خود، وبسایت را ببینند. این گزینه‌ها شامل نمایش فونت بزرگ، وارونه کردن رنگ، تغییر تنظیمات تجاری، خواندن متن و مخفی کردن تصاویر است. این تنظیمات برای افرادی که از صفحات لمسی بدون تجربه زیاد استفاده می‌کنند نیز مفید است.

یک توزیع کننده ویلچر اقدام به تصحیح تارنمای خود برای تطبیق با افراد توانیاب کرده است

ویلچر بسیار سبک و مجهز به هوش مصنوعی Phoenix

شرکت تویوتا، یکی از بزرگترین خودروسازان جهان، چالش حرکت نامحدود (Mobility Unlimited Challenge) را برای توسعه دستگاه‌هایی که با زندگی و محیط معلولان ادغام می‌شود و استفاده از آن آسان و راحت است، طراحی کرد. هدف این چالش بهبود زندگی میلیون‌ها فرد با نقص حرکتی پایین تنه است. این چالش از مهندسان، نوآوران و طراحان سراسر جهان دعوت کرد تا طرح‌هایی نوآورانه برای بهبود حرکت و استقلال افراد مبتلا به نقص حرکتی پایین تنه ارائه دهند.

صندلی چرخدار فونیکس یک صندلی چرخدار دستی بسیار سبک وزن است که از فیبر کربن ساخته شده. این صندلی چرخدار با استفاده از حسگرهای هوشمند، خود را با آنچه که کاربر انجام می‌دهد، هماهنگ می‌کند. حسگرها تشخیص می‌دهند که کاربر به سمت جلو حرکت می‌کند یا عقب و الگوریتم‌ها واکنش صندلی چرخدار را محاسبه می‌کنند.

صندلی چرخدار فونیکس دارای عملکرد هوشمندی است که هرگز پیش از این شبیه آن را ندیده‌اید. این صندلی به طور مرتب مرکز ثقل خود را تنظیم می‌کند تا حرکت دادن صندلی برای کاربر راحت‌تر شود و لرزش‌های ناخوشایند و دردناک را حذف کند. همچنین از سقوط صندلی به عقب جلوگیری می‌کند. کمک هوشمندانه و وزن کم موجب می‌شود تا بالا و پایین رفتن از سطوح شیبدار راحت باشد در عین حال ترمز خودکار کاربر را از گرفتن چرخ‌ها برای کم کردن سرعت یا جلوگیری از سقوط بی‌نیاز می‌سازد. این صندلی چرخدار حاصل کار گروه Phoenix Instinct از انگلستان است و برنده نهایی چالش تویوتا شد.

یک دوربین کمکی برای دیدن پشت ویلچر

شرکت سازنده ویلچرهای برقی، Quantum Rehab، برای ویلچرهای خود یک دوربین پشت با دید ۱۷۰ درجه طراحی کرده است. صفحه نمایش مربوط به دوربین با انتخاب کاربر روشن و خاموش می‌شود. استفاده از فناوری فروسرخ امکان ردیابی در شب را نیز فراهم می‌کند. این دوربین برای ردیابی و سهولت پیمودن مسیر کمک خوبی خواهد بود.

یک ورزشکار پاراپلژیک هنگ کنگی توانست با طناب از آسمان خراش ۲۵۰ متری بالا رود

کوهنورد ۳۷ ساله،Lai Chi-wai  در تلاش برای جمع‌آوری پول و کمک به بیماران آسیب نخاعی، خود را با ویلچر از یکی از آسمان خراش‌های شیشه‌ای بالا کشید. وی ۱۰ سال پیش و پس از یک تصادف رانندگی از کمر به پایین فلج شد. در این رویداد که بیش از ۱۰ ساعت طول کشید، ۶۷۰،۶۳۹ دلار به عنوان کمک مالی جمع شد.

یک ورزشکار پاراپلژیک هنگ کنگی توانست با طناب از آسمان خراش 250 متری بالا رود

برترین امکانات دسترسی‌پذیری روی تلویزیون هوشمند سامسونگ

امکانات دسترسی‌پذیری اهمیت بسیاری برای همه ما دارد. هر شخصی در دورانی از زندگی بیماری را تجربه می‌کند. اگر بیماری در همه زندگی همراه وی باشد، یا حتی در دوران موقت بیماری، نبود امکانات کافی برای حفظ کیفیت زندگی آزار دهنده است. با این چشم انداز سامسونگ امکانات بسیاری روی تلویزیون‌های هوشمند خود تعبیه کرده است. این امکانات عبارتند از: راهنمای صوتی برای بلند خواندن گزینه‌های روی صفحه و اطلاعات کانال، توصیف صوتی که توسط بسیاری از شرکت‌های پخش تلویزیونی بریتانیایی روی آنتن می‌رود و تصویر روی صفحه را توصیف می‌کند. تضاد رنگ‌ها در منوها برای بیمارانی که مشکلات بینایی دارند خواندن گزینه‌ها را سهولت می‌بخشد. به منظور دریافت وضوح بهتر قسمت‌های مختلف صفحه قابل بزرگنمایی است. توصیف کنترل تلویزیون، این امکان هر بار که کاربر بخشی از کنترل را لمس می‌کند آن را توصیف می‌کند تا کاربران دارای مشکلات بینایی با کنترل تطبیق یابند.

حالت سیاه و سفید، برای پررنگ کردن مرز تصاویر که با حالت رنگی محو می‌شود. معکوس کردن رنگ: در این حالت رنگ‌های سیاه و سفید جای خود را با یکدیگر عوض می‌کنند تا خوانش صفحه سهولت یابد. حالت See colors برای افرادی که در تشخیص رنگ‌ها مشکل دارند امکان لذت بردن از تصویر بهتر را فراهم می‌کند. چندین خروجی صوتی، با این گزینه امکان اتصال چندین خروجی صوتی و کنترل صدای آن‌ها به صورت مجزا فراهم می‌شود. اگر فردی در خانواده نیاز به استفاده از هدفون و تنظیم صدای آن دارد، هدفون بدون ایجاد تغییر در صدای پخش شده از بلندگوی تلویزیون برای وی فعال می‌شود. بزرگنمایی بخش ترجمه زبان اشاره در تلویزیون به صورت اتوماتیک تشخیص داده می شود و امکان بزرگنمایی آن وجود دارد.

 برترین امکانات دسترسی‌پذیری روی تلویزیون هوشمند سامسونگ

 این هدست واقعیت افزوده می‌تواند ذهن شما را بخواند و به جای شما صحبت کند

هدست واقعیت افزوده Cognixion با یک رابط مغز و رایانه تلفیق شده تا به جای افرادی که از نعمت سخن گفتن محروم شده‌اند، صحبت کند. هدست واقعیت افزودهCognixion  یک واحد کاملاً مستقل است که به سیم و محاسبات بیرونی احتیاج ندارد. این هدست شامل فناوری رابط مغز و رایانه (BCI) است که دستگاه را قادر می‌سازد آنچه را که به آن فکر می‌کنید تفسیر کرده و بر اساس آن پاسخ دهد.

این هدست با الکسا یکپارچه شده و می‌توانید مواردی همچون سیستم اتوماسیون خانگی، انتخاب موسیقی و حتی بازی‌ها را تنها با ذهن خود کنترل کنید. همچنین می‌تواند کلماتی را که به آن فکر می‌کنید به گفتار یا آنها را برای پیام خصوصی به متن تبدیل کند. این سامانه شامل اتصال ۴G است بنابراین می‌توانید در هر کجا با دستیار مجازی خود در ارتباط باشید. Cognixion One برای افراد مبتلا به اختلالات ارتباطی مانند فلج مغزی یا ALS و افرادی که در تعامل با دنیای روزمره مشکل دارند، ساخته شده است.

  این هدست واقعیت افزوده می‌تواند ذهن شما را بخواند و به جای شما صحبت کند

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *