یک داروی جدید آسیب سکته مغزی به حافظه و حرکت را ترمیم میکند

هنگامی که بیمار دچار سکته مغزی ایسکمیک می‌شود سلول‌های مغزی در عرض چند دقیقه می‌میرند. آسیب بافتی حاصل می‌تواند منجر به عوارض طولانی مدت از جمله فلجی، از دست دادن حافظه و مشکل در کنترل احساسات شود. در حال حاضر هیچ روش درمانی تأیید شده‌ای برای ترمیم آسیب‌های ناشی از سکته مغزی وجود ندارد. این داروی جدید هم حافظه و هم عملکرد حرکتی را در موش‌هایی که دچار سکته مغزی شده بودند بهبود بخشید. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

یک داروی جدید آسیب سکته مغزی به حافظه و حرکت را ترمیم میکند

سکته مغزی ایسکمیک

هنگامی که بیمار دچار سکته مغزی ایسکمیک می‌شود – زمانی که یک لخته، جریان خون اکسیژن و مواد مغذی حیاتی مغز را مسدود می‌کند – آن سلول‌های مغزی در عرض چند دقیقه می‌میرند. آسیب بافتی حاصل می‌تواند منجر به عوارض طولانی‌مدت از جمله فلجی، از دست دادن حافظه، افسردگی، مشکل در کنترل احساسات و تغییر در رفتار شود.

در حال حاضر هیچ روش درمانی تأیید شده‌ای توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای ترمیم آسیب‌های ناشی از سکته مغزی وجود ندارد.

اکنون، پژوهشگران دانشگاه سینسیناتی و دانشگاه کیس‌وسترن رزرو (Case Western Reserve University) دارویی جدید شناسایی کرده‌اند که ممکن است به ترمیم – نه تنها محدود کردن – آسیب‌های سکته مغزی کمک کند.

این دارو به نام NVG-291-R منجر به ترمیم عصبی و بهبود مهارت‌های حرکتی در موش‌های مبتلا به سکته‌های ایسکمیک شد. در حالی که زمان در مراقبت از سکته ضروری است، گروه دریافت NVG-291-R حتی یک هفته پس از سکته نیز کار می‌کند.

 Jerry Silver، استاد علوم اعصاب در دانشگاه کیس‌وسترن می‌گوید: «موش‌ها پس از درمان، از نظر شناختی و مهارت‌های حرکتی بهبود می‌یابند. این بهبود و درمان یک هفته کامل پس از سکته انجام شد. این بسیار جالب است».

تمرکز بر ترمیم عصبی: ترمیم عصب‌ها چیزی است که این دارو را متمایز می‌کند.

Agnes (Yu) Luo، نویسنده ارشد و دانشیار بخش ژنتیک مولکولی و بیوشیمی دانشگاه سینسیناتی در بیانیه‌ای گفت: «بیشتر درمان‌هایی که امروزه در حال پژوهش هستند، بیشتر بر کاهش آسیب‌های اولیه ناشی از سکته مغزی متمرکز هستند. گروه ما بر روی ترمیم عصبی به عنوان یک جایگزین تمرکز کرده است».

روش کار

این دارو مغز را از طریق دو روش مختلف ترمیم می‌کند: با ایجاد اتصالات جدید بین نورون‌ها – به نام «پلاستیسیته» – و با هدایت نورون‌های تازه تولید شده، از سلول‌های بنیادی عصبی، به محل آسیب.

رشته‌های عصبی جدید پس از درمان با این دارو در بافت مغز آسیب دیده جوانه زدند.

گروه برای آزمایش داروی خود، روی ۴۰ موش، سکته مغزی ایسکمیک را با جراحی ایجاد کردند و یک هفته پس از سکته مغزی، روزانه NVG-291-R یا یک محلول نمکی را به موش‌ها تزریق کردند.

مدت زمانی که طول می‌کشید تا موش‌ها از یک ماز خارج شوند تا بهبود حافظه اندازه‌گیری شد؛ موش‌ها پیش از ایجاد سکته یاد گرفته بودند تا از ماز خارج شوند. آنهایی که دارو را دریافت کرده بودند، به طور متوسط ​​دو برابر سریع‌تر از آنهایی که دارونما دریافت کرده بودند، کار را تمام کردند.

پژوهشگران برای آزمایش عملکرد حرکتی روی یکی از پنجه‌های موش نوار چسب زدند. موش‌هایی که دارو به آنها تزریق شد، نوار را بیش از دو برابر سریع‌تر برداشتند.

گام بعدی

 پژوهش‌های بیشتری مورد نیاز است برای تعیین اینکه آیا توانایی‌های ترمیم عصبی این دارو روی قربانیان سکته مغزی انسانی نیز کار می‌کند یا خیر. همچنین این دارو روی سایر اشکال سکته آزمایش نشده است.

اگر این داروی ترمیم کننده عصب‌ها روی انسان کار کند،  نشان دهنده یک روش کاملاً جدید برای درمان سکته است که نه تنها از آسیب جلوگیری می‌کند، بلکه آسیب‌ها را حتی پس از وقوع سکته نیز برطرف می‌کند.

تنها داروی فعلی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان سکته مغزی، آسیب را ترمیم نمی‌کند و باید ظرف ۴٫۵ ساعت پس از آغاز سکته تجویز شود.

بیشتر درمان‌هایی که در حال پژوهش هستند باید ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از آغاز سکته اعمال شوند. محصولی که حتی یک هفته پس از شروع علائم برای ترمیم آسیب ناشی از سکته عمل می‌کند، الگوی درمان سکته را تغییر می‌دهد.

برای تعیین اینکه آیا دارو به طور مشابه برای ترمیم آسیب سکته مغزی ایسکمیک در بیماران انسانی مؤثر است، پژوهش‌های بیشتری مورد نیاز است.


>> دریافت اطلاعات جدید در مورد بهبودی پس از سکته مغزی با کمک یک اسکلت بیرونی

>> بهبود حسی، حرکتی و شناختی پس از سکته مغزی با روش جدید توانبخشی


منبع: .uc.edu/news

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *