درمان آسیب نخاعی با ایمپلنت انعطاف‌پذیر عصبی

رؤیای پزشکان برای درمان افراد معلول و آسیب نخاعی به کمک ایمپلنت‌هایی که موجب تحریک رشته نخاعی می‌شود محقق شد. ایمپلنت e-Dura که توسط دانشمندان EPFL توسعه یافته به طور مستقیم و بدون ایجاد آسیب و التهاب روی رشته نخاعی قرار می‌گیرد.
درمان آسیب نخاعی با ایمپلنت انعطاف‌پذیر عصبی

یک درمان جدید و فوق العاده برای افراد فلج که از آسیب نخاعی رنج می‌برند. ایمپلنت e-Dura یک سیلیکون جدید مبتنی بر دستگاه نانو است که می‌تواند سیگنال‌های مغز را درک کند و به طور مستقیم در امتداد ستون فقرات قرار گیرد. این ایمپلنت‌ عصبی می‌تواند به افراد معلول کمک کند تا دوباره راه بروند.

این دستگاه در یک مقاله که ۸ ژانویه ۲۰۱۵ در مجله Science منتشر شده، توصیف شده است. در مجله Science آمده:

«سخت شامه (لایه بیرونی رشته نخاعی) الکترونیکی، که ما آنرا e-dura می‌نامیم اتصالات و الکترودها را احاطه می‌کند. e-dura از میلیون‌ها چرخه مکانیکی بسط داده شده، تحریک الکتریکی و مواد شیمیایی نگهداری می‌کند. این حفره یکپارچه کاربردهای گوناگونی را فراهم می‌آورد. از آن می‌توان برای نظارت برتحریک‌های الکتریکی بهره برد و دانشمندان قادر خواهند بود قصد حرکتی انسان را تفسیر کنند و از آن برای ارتباط با دستگاه رابط انسان و ماشین بهره ببرند».

یک مؤسسه تحقیقاتی در لوزان سوئیس که متخصص در علوم فیزیکی و مهندسی است (مؤسسه فناوری فدرال لوزانEPFL)، در حال حاضر آزمایشهای دستگاه درمان آسیب نخاعی را روی حیوانات انجام می‌دهد. که نشان می‌دهد این وعده قابل توجه و مهم است.

ایمپلنت رشته نخاعی e-Dura

ایمپلنت e-Dura از ماده سیلیکون انعطاف‌پذیر ساخته شده و داخل آن را الکترود (از جنس پلاتین و سیلیکون‌های ریز)، شیارهای طلای الکترونیکی و میکروکانال‌های سیال برای تحویل تحریک‌های الکتریکی و مواد شیمیایی می‌پوشاند تا عملکردی همچون عملکرد ستون فقرات داشته باشد و از اصطکاک که موجب احساس درد می‌شود، اجتناب کند.

در تارنمای EPFL آمده:

« ایمپلنت انعطاف‌پذیر و چسبناک توسعه یافته در EPFL در زیر سخت شامه و به طور مستقیم بر رشته نخاعی قرار می‌گیرد. قابلیت ارتجاعی و توانایی آن برای تغییر شکل تقریباً مشابه بافت زنده اطراف آن است. این موجب به حدأقل رساندن اصطکاک و التهاب می‌شود. هنگامی که نمونه اولیه e-Dura به موش پیوند زده شد نه آسیبی به همراه داشت و نه عدم پذیرش توسط بدن، حتی پس از دو ماه. ایمپلنت‌های سنتی سفت و محکم هستند و در طول زمان موجب آسیب قابل توجه به بافت عصبی می‌شود».

راه رفتن دوباره پس از درمان آسیب نخاعی

نتایج آزمایش‌های حیوانی نشان می‌دهد که یک بخش جدا شده‌ی نخاع زمانی که درک ذاتی و گنجایش احیا کننده‌اش بیدار شود، می‌تواند بهبود پیدا کند. موش مبتلا به آسیب‌ نخاعی و فلج شدید پس از چند هفته درمان و قرار دادن ایمپلنت‌ها در حال حاضر و پس از دو ماه راه می‌رود و می‌دود. این ویدئو نشان می‌دهد که چگونه حیوانات به ایمپلنت درمان آسیب نخاعی e-Dura پاسخ دادند:

Lacour، یکی از نویسندگان این مقاله و متخصص فناوری مصنوعات عصبی در EPFL توضیح می‌دهد: «ایمپلنت e-Dura به این دلیل که دقیقاً دارای خواص مکانیکی سخت شامه است، می‌تواند برای یک دوره زمانی طولانی بر روی نخاع یا قشر باقی بماند. این ایمپلنت امکان ایجاد فرصت‌های جدید برای درمان بیماران مبتلا به نارسایی‌ها و یا ترومای عصبی و به ویژه افرادی که به دلیل آسیب نخاعی فلج شده‌اند را فراهم می‌کند».

پژوهشگران بر این باورند که پتانسیل این فناوری بسیار فراتر از غلبه بر آسیب‌های نخاعی است. ایمپلنت درمان آسیب نخاعی می‌تواند بیماریهای صرع و پارکینسون را نیز درمان کند و به بسیاری از مردم کمک کند تا قدرت حرکت خود را دوباره بدست آورند؛ بدون عوارض و یا نیاز به کمک دستگاه‌های دیگر مانند اسکلت بیرونی.


در زمینه روش‌های درمان آسیب نخاعی بیشتر بخوانید:
>>درمان آسیب نخاعی


منبع: ewao

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *