ده کاربرد مثبت هوش مصنوعی در زندگی بشر (بخش دوم)

یکی از فواید مهم هوش مصنوعی این است که به ما کمک می‌کند با دیدگاهی متفاوت با مسائل اجتماعی روبرو شویم. اگرچه شاهد بحث‌های بسیاری هستیم که امکان سواستفاده ازهوش مصنوعی در کاربردهای منفی را گوشزد می‌کند اما نباید از کاربردهای مفید هوش مصنوعی غافل شویم. در بخش نخست به کاربرد AI در غربالگری سرطان و برنامه‌های کاربردی توانیابان و حفاظت از حیات وحش و کمک به حل مشکل تغییرات اقلیمی و جلوگیری از کاهش زنبورهای عسل پرداختیم. در این بخش با راهکارهای هوش مصنوعی در مبارزه با کمبود منابع غذایی و کاهش فقر و نابرابری و شناسایی اخبار جعلی و …آشنا می‌شویم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

مبارزه با بحران گرسنگی جهانی

یکی از برترین ابزارها برای پایان دادن به بحران گرسنگی در جهان، هوش مصنوعی است. این فناوری می‌تواند با تجزیه و تحلیل داده‌ها در تعیین محصول مناسب، توسعه‌ی بذر، به حداکثر رساندن بازدهی،کنترل دقیق آفت‌کش‌ها در حوزه‌ی کشاورزی و صنایع غذایی و تولید منابع غذایی راه‌گشا باشد. برنامه‌های کاربردی بسیاری با این هدف طراحی شده‌اند. یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها در این زمینه، سامانه هشدار اولیه تغذیه (Nutrition Early Warning System) نام دارد. این برنامه با به کارگیری یادگیری ماشین و کلان داده، مناطقی که در معرض کمبود موادغذایی هستند، شناسایی می‌کند. این مناطق ممکن است در اثر خشکسالی و به عمل نیامدن محصول و افزایش قیمت غذا با مشکل کاهش موادغذایی روبرو شوند.

کاهش فقر و نابرابری

یکی از انتقاداتی که به فناوری AI می‌شود تبعیض در برابر گروه‌های خاص است. دلیل بروز تبعیض در سامانه‌های هوش مصنوعی، روش اشتباه جمع‌آوری داده است. با این وجود این فناوری می‌تواند به کاهش نابرابری‌ها کمک کند. مرکز علوم داده دانشگاه شیکاگو، ابزاری متن‌باز به نام Aequitas توسعه داده‌ است که تبعیض الگوریتم‌های هوش مصنوعی را ردیابی و آن را اصلاح می‌کند. پروژه‌ی AI Fairness 360 شرکت IBM نیز به بررسی و ارائه‌ی گزارش تعصب و تبعیض در الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌پردازد. همچنین یک ویرایشگر متن هوشمند توانسته با توصیف شغلی فراگیرتر، درصد زنان استخدام شده در یک شرکت را افزایش دهد.

کالج سلطنتی لندن با آموزش الگوریتم AI توانسته بر اساس تصاویر خیابانی از شرایط زندگی شهری، نابرابری را شناسایی کند. هدف این پژوهش کاهش نابرابری و بهبود شرایط زندگی است. به طور مشابه، AI با آنالیز تصاویر ماهواره‌ای، مناطق فقیر را شناسایی می‌کند. این اطلاعات بر کمک‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارد.

چالش اخبار جعلی

این درست است که AI اخبار جعلی را به سمت توده مردم سوق می‌دهد. اما شرکت‌هایی همچون گوگل و مایکروسافت و همچنین تلاش‌های مردمی و سازمان‌های غیردولتی، چالش اخبار جعلی را با کمک ML و پردازش زبان طبیعی آغاز کرده‌اند. در این چالش به ارزیابی صحت اخبار مقاله‌ها می‌پردازند. با وجود میلیاردها پست در فیسبوک و شبکه‌های مجازی غیرممکن است همه اطلاعات توسط انسان ارزیابی شود. فیسبوک با به کارگیری هوش مصنوعی، به دنبال کلمات و الگوهایی است که اخبار جعلی را شناسایی کند. ابزارهایی که آنالیز اخبار جعلی مبتنی بر AI را انجام می‌دهند از جمله Spike, Snopes, Hoaxy هستند.

ارزیابی تصاویر پزشکی

شرکت آلمانی زیمنس تولیدکننده محصولات پزشکی، AI را با محصولات خود همراه کرده است. یکی از این محصولات نوآورانه AI-Rad Companion نام دارد. این فناوری یک دستیار رادیولوژی به شمار می‌آید و وظایف روتین خواندن و ارزیابی تصاویر پزشکی را انجام می‌دهد. بنابراین این دستیار رادیولوژی حجم کار نیروی انسانی را در کارهای تکراری کاهش می‌دهد. پروژه‌ی AI-Pathway Companion نیز اطلاعات پزشکی پاتولوژی، تصویربرداری و آزمایش‌های ژنتیکی هر بیمار را جمع‌آوری می‌کند و مراحل بعدی درمان را بر اساس وضعیت کنونی، پیشنهاد می‌دهد.

اولویت بندی ارتقای زیرساخت‌های شهری

مرکز USC دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در حوزه‌ی کاربرد هوش مصنوعی در مشکلات جامعه (Artificial Intelligence in Society) فعالیت دارد. این مرکز به بررسی چگونگی حفظ منابع آبی لس آنجلس در زمان وقوع زلزله می‌پردازد. به علت قدیمی بودن زیرساخت‌های شهری لس انجلس، هدف پروژه یافتن مناطق استراتژیک جهت بهبود شبکه‌ی لوله کشی آب است. زیرساخت‌های حیاتی شهر از جمله بیمارستان‌ها، مراکز آتش‌نشانی و پلیس برای ارتقای لوله‌های آب در اولویت هستند. هنر هوش مصنوعی، شبیه‌سازی سناریوهای مختلف برای یافتن بهترین راه حل است.


بیشتر بخوانیم:

>>موتورهای ایستگاه فضایی موجب راحتتر شدن پروتزهای پا و افزایش عمر باتری آنها میشود
>>ده کاربرد مثبت هوش مصنوعی در زندگی بشر (بخش نخست)
>>برترین تخصص­های پزشکی با بالاترین پتانسیل در آینده


منبع: forbes

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *