کمک به بهبود راه رفتن و کنترل اندام تحتانی پس از آسیب نخاعی با تحریک نخاع

شرکت GTX Medical، فعال در حوزه فناوری‌های پزشکی، اعلام کرد که موفق به دریافت تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا برای سامانه Go-2 شده است. این سامانه یک ایمپلنت است که تحریک هدفمند اپیدورال ستون فقرات را برای بیماران مبتلا به آسیب نخاعی فراهم می‌کند. هدف این دستگاه این است که بیماران بتوانند عملکرد حرکتی و کنترل عصبی پا را دوباره به دست آورند. برای آشنایی بیشتر با این سامانه با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کمک به بهبود راه رفتن و کنترل اندام تحتانی پس از آسیب نخاعی با تحریک نخاع

در حال حاضر، بیماران مبتلا به فلج اندام تحتانی ناشی از آسیب دیدگی نخاع، برای بازیابی و بهبود عملکرد خود گزینه‌های محدودی دارند. سامانه Go-2 قصد دارد شرایط را برای بیمارانی که تعداد کافی الیاف عصبی نخاعی دارند، تغییر دهد. این دستگاه پالس‌های الکتریکی را به الیاف عصبی باقیمانده منتقل می‌کند تا تکانه‌های حرکتی که هنگام راه رفتن اتفاق می‌افتد را تقلید کند.

این تکانه‌ها با حرکاتی که بیمار در آن لحظه انجام می‌دهد همزمان هستند. پس این دستگاه مغز را آموزش می‌دهد تا از الیاف عصبی باقیمانده برای کمک به راه رفتن استفاده کند. استفاده مداوم از دستگاه، سیم کشی عصبی را فعال می‌کند که می‌تواند منجر به پیشرفت طولانی مدت در تحرک بیمار شود.

GTX همچنین برای بیماران مبتلا به فلج اندام فوقانی پس از آسیب نخاعی، یک سامانه پوشیدنی غیر تهاجمی به نام LIFT ایجاد کرده است. دستگاه LIFT در سال ۲۰۱۷ تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرد.

کمک به بهبود راه رفتن و کنترل اندام تحتانی پس از آسیب نخاعی با تحریک نخاع

مجله Medgadget فرصت داشت تا با Jan Ohrstrom، رئیس هیئت مدیره شرکت GTX Medical در مورد این فناوری صحبت کند:

لطفاً در مورد گزینه‌های درمانی فعلی برای مبتلایان به آسیب‌های نخاعی و فلجی صحبت کنید.

کمک به بهبود راه رفتن و کنترل اندام تحتانی پس از آسیب نخاعی با تحریک نخاع

Jan Ohrstrom: گزینه‌های اولیه درمانی پس از آسیب نخاعی روی محدود کردن آسیب‌های ناشی از حادثه با تثبیت فرد، اعمال روش‌های محافظت کننده عصبی و انجام جراحی‌ها متمرکز است. توانبخشی پیش از اتمام مرحله مراقبت حاد آغاز نمی‌شود.

بیشتر گزینه‌های درمانی روی توانبخشی جسمی و کاردرمانی با هدف بازیابی هرچه بیشتر و یادگیری نحوه زندگی با این شرایط متمرکز شده است. اهداف برنامه توانبخشی توسط گروه چند رشته‌ای از پزشکان توانبخشی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، روانشناس و مددکار اجتماعی تعیین می‌شود. توانبخشی استاندارد بسته به نوع آسیب معمولاً بین ۳ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. افزون بر تمرینات توانبخشی معمولی، روش‌های توانبخشی مدرن مانند تحریک الکتریکی عملکردی (FES)، اسکلت بیرونی و آموزش راه رفتن با سامانه‌های پشتیبانی از وزن بدن، تردمیل‌های رباتیک، گاهی همراه با واقعیت مجازی و غیره در دسترس هستند.

آیا روش‌های درمانی برای این جمعیت بیمار مؤثر و کافی است؟

  Jan Ohrstrom: استاندارد مراقبت از افرادی که از آسیب نخاعی رنج می برند، توانبخشی است. بهبود اولیه که در ماه‌های نخست با توانبخشی معمولی بیشترین میزان را دارد، گاهی اوقات با ابزار توانبخشی خودکار بهبود می‌یابد. با این حال، نه روش‌های درمانی و نه دستگاه‌های رایج مانند اسکلت‌های بیرونی بهبودی بسیاری را برای افراد دارای ویلچر ایجاد نمی‌کنند. از این رو، پیام ارسال شده توسط ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی بیشتر در مورد یادگیری زندگی در شرایط جدید است نه امید به بهبودی بیشتر.

ده‌ها سال است که پژوهشگران در جستجوی راهکارهای درمانی هستند. سلول‌های بنیادی ممکن است روزی گزینه‌ای جذاب باشند، اما تا کاربرد بالینی فاصله بسیاری دارد. تحریک عصبی یک پیشرفت مهم است که موجب بهبود عملکرد و ایجاد امید و انگیزه در بیماران مبتلا به آسیب نخاعی می‌شود.

پیش بینی می‌کنید سامانه Go-2 چگونه به رفع این نیازها کمک کند؟

Jan Ohrstrom: در صدمات ناقص نخاعی، تارهای خفته در نخاع همچنان وجود دارد. با استفاده از تحریک هدفمند اپیدورال نخاع (TESS)، این مدارهای دست نخورده واقع در زیر ضایعه می‌توانند دوباره فعال شوند. تحریک الکتریکی بلافاصله کنترل اختیاری عضلات فلج را در حین راه رفتن امکان‌پذیر می‌کند.

GTX بطور ویژه افرادی را که دارای الیاف عصبی نخاعی باقیمانده هستند، هدف قرار می‌دهد. این افراد بهترین فرصت برای راه رفتن مجدد را دارند. رویکرد منحصر به فرد ما با تحریک نخاع، بر آموزش مغز تمرکز دارد تا از اعصاب باقی مانده در نخاع استفاده و عضلات ساق پا را فعال کنیم. این روش بازیابی مداوم و غیرقابل تصور کنترل پاها را بهبود می‌بخشد و منجر به توانبخشی جسمی، اجتماعی و عاطفی یک بیمار می‌‌شود.

شما پیش بینی می‌کنید این سامانه چه نوع مزایایی از نظر افزایش حرکت و قدرت برای بیماران فلج ایجاد کند؟

Jan Ohrstrom: پیشرفت‌های بسیاری در استقلال بیماران در مطالعه امکان سنجی مشاهده شده است، حتی اگر آنها تا ۱۴ سال پیش دچار آسیب و فلج شده بودند. این پیشرفت‌ها ممکن است توسط کسانی که شدت این وضعیت را درک می‌کنند یک معجزه تلقی شود. اندازه‌گیری استقلال عملکردی یک آزمایش بالینی است که میزان کمک به شخص معلول را برای انجام فعالیت‌های اساسی زندگی، از وابستگی کامل تا استقلال کامل، ارزیابی می‌کند. به طور متوسط​، برای هر فرد مبتلا به آسیب نخاعی، هزینه کلی خدمات بهداشتی ۲ میلیون یورویی به دلیل کاهش استقلال (حمام کردن، توالت، رفتن و خارج شدن از تختخواب، تحرک در داخل و خارج از خانه) و کاهش عملکردها (کنترل مثانه و روده) پیش‌بینی می‌شود.

کمک به بهبود راه رفتن و کنترل اندام تحتانی پس از آسیب نخاعی با تحریک نخاع

تحریک هدفمند اپیدورال ستون فقرات چگونه کار می‌کند؟

Jan Ohrstrom: برای اجرای روش درمانی تحریک هدفمند اپیدورال ستون فقرات (TESS)، جراحان یک آرایه الکترودی را برای تحریک الکتریکی منطقه کنترل عملکرد حرکتی قرار می‌دهند. این آرایه پالس‌های زمانبندی شده و دقیقی را به قسمت‌های خاصی از نخاع منتقل می‌کند. این پالس‌ها زمان و مکان فرمان‌های حرکتی از مغز که موجب راه رفتن می‌شود را تقلید می‌کنند. برای نمونه، هنگامی که پای راست پائین بیاید، با پیش‌بینی مرحله بعد، تحریک خفیفی برای بالا بردن پای چپ ارائه می‌شود. هنگامی که فرد تحریک را احساس کرد، می‌تواند عضلات ساق را فعال کرده و به صورت طبیعی گام بردارد. بیمار همیشه خود را کنترل می‌کند و احساس نمی‌کند بدنش به نوعی ربات تبدیل شده است.

در آزمایش‌های اولیه نشان داده شده است که این روش با موفقیت مغز را آموزش می‌دهد تا بتواند از اعصاب سالم باقی مانده از آسیب و همچنین ارتباطات عصبی جدید، استفاده کند. روش درمانی TESS همراه با توانبخشی منجر به بهبود مسیرهای عصبی کنترل کننده حرکت، حتی بدون تحریک می‌شود.

با گذشت زمان، TESS موجب بهبود و سازماندهی مجدد آناتومیکی نخاع و مسیرهای عصبی باقیمانده می‌شود. بازگرداندن مجدد کنترل اختیاری پاها، حتی در صورت خاموش بودن تحریک. این روش امکان آموزش مداوم و طولانی مدت در خانه را فراهم می‌کند. این روش جلسات توانبخشی بیماران را تکمیل می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا ضمن بهبود وضعیت خود، به استقلال برسند.

لطفاً یک نمای کلی از سامانه پوشیدنی غیر تهاجمی LIFT که هم اکنون در حال توسعه است برای ما ارائه دهید.

Jan Ohrstrom: سامانه LIFT یک پوشیدنی و سامانه تحریکی از روی پوست است که به منظور بهبود عملکرد دست و بازو، بهبود استقلال و کیفیت زندگی مبتلایان به تتراپلژی پس از آسیب نخاعی استفاده می‌شود.

بهبود عملکرد عضلانی بطور مستقیم با بهبود کیفیت زندگی در ارتباط است. به دست آوردن توانایی نگه داشتن یک قاشق یا یک فنجان موجب افزایش استقلال و مهارت‌های حرکتی می‌شود. شرکت GTX در حال توسعه دستگاه LIFT برای درمان غیر تهاجمی نخاعی (NESS) و فعال‌سازی ترمیم کنترل حرکتی و عملکردی در اندام فوقانی پس از آسیب نخاعی است.

کمک به بهبود راه رفتن و کنترل اندام تحتانی پس از آسیب نخاعی با تحریک نخاع

LIFT تحریک الکتریکی غیرتهاجمی و بدون درد را تحویل می‌دهد تا ارتباط بین مغز و شبکه‌های عصبی نازک را بازیابی کند. الکترودها در قسمت پشت گردن بیمار (ستون فقرات گردنی) به پوست متصل می‌شود و از طریق یک محرک دستی و با یک تبلت کنترل می‌شود. دستگاه LIFT دارای تنظیمات قابل تغییر برای جریان، فرکانس، شکل موج و مدت زمان تحریک است. سامانه LIFT در درمانگاه‌های توانبخشی، بیمارستان و خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانیم:

>> درمان آسیب نخاعی

>> بازیابی حس لامسه در بیماران آسیب نخاعی با رابط جدید مغز و رایانه

>> تلاش اینتل و دانشگاه براون برای ایجاد یک سامانه هوش مصنوعی و درمان آسیب نخاعی


منبع: medgadget.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *