رباتیک پوشیدنی و رابط های مغز و رایانه موجب بهبود توانبخشی سکته مغزی میشوند

سکته‌های مغزی که با قطع یا کاهش خونرسانی به بخشی از مغز ما اتفاق می‌افتد، علت اصلی مرگ و ناتوانی در جمعیت بزرگسال است. در میان بیمارانی که زنده می‌مانند، ۷۵٪ در انجام مستقل فعالیت‌های روزمره دچار مشکل می‌شوند و به تمرینات عملکردی و توانبخشی طولانی مدت نیاز دارند. اما نتایج استفاده از تجهیزات توانبخشی سنتی ضعیف است. افزون بر این، انگیزه بیماران برای آموزش کم است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

رباتیک پوشیدنی و رابط های مغز و رایانه موجب بهبود توانبخشی سکته مغزی میشود

گروه مغز و اعصاب در بیمارستان Tongji، وابسته به کالج پزشکی Tongji در دانشگاه علم و صنعت Huazhong، به دلیل کیفیت پژوهش‌های علمی و قدرت بالینی در چین شناخته شده است. به همین ترتیب، شرکت BrainCo، متولد شده از آزمایشگاه نوآوری هاروارد، از نظر رابط‌های مغز و رایانه، یک رهبر و پیشرو در بازار است.

در پروژه NCyborg، این دو سازمان با استفاده از تخصص خود در فناوری رابط مغز و رایانه و فناوری ربات هوشمند، فرآیند توانبخشی سکته مغزی را با ابتکار عمل بهبود می‌دهند. در مقاله منتشر شده در مجله KeAi Brain Hemorrhages، آنها سه زمینه تمرکز این پروژه را تشریح می‌کنند:

۱- الگوریتمی برای تجزیه و تحلیل قصد حرکتی بیماران سکته مغزی بر اساس فناوری رابط مغز و رایانه

۲- یک روش کنترل حرکتی برای ربات توانبخشی بر اساس درک حرکتی الهام گرفته از مغز

۳- مکانیسم توانبخشی سکته مغزی با استفاده از ربات‌های هوشمند و الهام از مغز

آنها ابتدا با آموزش ربات برای پشتیبانی از توانبخشی دست، یا قسمتی از بدن که پس از سکته مغزی دچار اختلال حرکتی شده، آغاز می‌کنند. هدف این گروه دستیابی به حداقل هشت قصد حرکتی دست با دقت ۹۰٪ و زمان پاسخ ۳۰۰ میلی ثانیه است.

Jonh H. Zhang، یکی از نویسندگان این مقاله توضیح می‌دهد: «هدف این پروژه تولید یک ربات توانبخشی سکته مغزی با کاربرد آسان، قابل اعتماد و مقرون به صرفه است که موجب بهبود اثر توانبخشی برای بازماندگان سکته مغزی، تسریع در روند توانبخشی و کاهش هزینه‌های مربوطه می‌شود».

Bicheng Han، می‌افزاید: «امید ما این است که در عرض پنج سال، میلیون‌ها بیمار سکته مغزی از این محصول استفاده کنند و شاهد بهبود زندگی خود باشند».

به گفته  Zhouping Tang، حرف N در نام پروژه NCyborg مخفف “عصبی” است، در حالی که در داستان‌های تخیلی “سایبورگ” اغلب نمادی است که از نظر ذهنی و یا جسمی فراتر از حد معمول است. در دنیای واقعی، ما معتقدیم که پروژه NCyborg الگوی جدیدی از توانبخشی سکته مغزی تنظیم می‌کند که اثر درمانی آن برای بازماندگان سکته مغزی چشم‌نواز است».


بیشتر بخوانیم:

>> اقدام زود هنگام، بهترین گزینه برای بهبودی سکته مغزی است

>> سکته مغزی و نقش فیزیوتراپی در بهبودی آن


منبع: eurekalert.org

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *