ربات چهار پا و کاربردهای صنعتی آن

پیشرفت در زمینه فناوری‌های خودکار و هوش مصنوعی سبب جهشی ناگهانی در ساخت ربات‌ چهارپا و ربات‌های زیستی شده است. ربات‌ چهارپا در مقایسه با ربات‌های دو پا سرعت و پایداری بیشتری دارند. ربات‌‌های چهارپا به سادگی راه‌پله را می‌پیمایند، بارهای سنگین را حمل می‌کنند،‌ می‌پرند، می‌جهند و مناطق صعب‌العبور و ناشناخته را شناسایی می‌کنند. به همین دلیل در محیط‌های صنعتی امکانات جدیدی در اختیار مهندسین قرار می‌دهند.

ربات های چهار پا و کاربردهای صنعتی آن ها

کاربرد ربات های چهار پا

ربات‌های چهارپا طیف وسیعی از امور را در محیط‌های خطرناک انجام می‌دهند. این کارهای پیش از این توسط انسان انجام می‌شد. از کنترل از راه دور ربات در محیط‌های خطرناک تا شناسایی یک مکان ناآشنا و پیچیده، ربات‌های چهارپا قابلیت بالایی در انجام امور سخت، خطرآفرین و زیان بار(برای سلامتی انسان) دارند بدون اینکه سلامت انسان را به خطر بیندازند.

با گسترش تعداد ربات‌های چهارپا و تجاری سازی آن‌ها، شناختن چند ربات مهم خالی از لطف نخواهد بود.

یک ربات‌ چهارپا با نام Spot از Boston Dynamics

شرکت Boston Dynamics شرکتی پیشرو در تجارت ربات‌های چهارپا است. این صدرنشینی به دلیل وجود robo-dog Spot است که در سال ۲۰۱۶ توسعه یافت. Spot رباتی چهارپا و چابک است که به مراتب از نسل‌های پیشین ربات‌های چهارپا کوچک‌تر و سبک‌تر است. این ربات در حدود ۷۲.۵ کیلوگرم است. Spot به شکلی موفقیت‌آمیز مناطق سنگی و پر پستی و بلندی را می‌پیماید، در حین کار از اشیای سر راهش کناره می‌گیرد و حتی تپه‌ها و پله‌ها را می‌پیماید.

ANYmal از شرکت ANYbotics

در سال ۲۰۱۶ شرکت Boston Dynamics در بازار ربات‌های چهارپا نامی آشنا و فراگیر بود. در این شرایط ANYbotics ربات ANYmal را برای پویش محیط‌های کاری بخش انرژی و صنعتی توسعه داد. ANYmal با دوربین‌های قوی تصویری و حرارتی، ارتباط از راه دور برای کنترل وضعیت حرکت و اسکن ۳۶۰ درجه مجهز می‌باشد.

از سال ۲۰۱۶ تا کنون ANYbotics با به‌روزرسانی‌های متعدد  ربات ANYmal را برای کاوش بهینه کرده است.

Vision 60 از شرکت Ghost Robotics

یکی از ربات‌های چهارپای طراحی شده توسط Ghost Robotics یک ربات نیمه خودکار است که به تازگی آزموده شده است. پایگاه نیروی هوایی ارتش، Scott Air Force در Illinois، ربات Vision 60 را به مدت یکسال آزمایش کرد. Vision 60 برای مقابله با خطرات پیش روی یک خلبان طراحی شده است. حسگرهای این ربات امکان کار در هر نوع محیطی را فراهم می‌کند. متخصصان برای کار با این ربات ایده‌های جاه‌طلبانه و عملی زیادی دارند.

بازار ربات‌های چهارپا شاید در نخستین مراحل خود باشد، اما برای یک پرش ناگهانی و بزرگ آماده است.


ربات های هوشمند نخستین جراحی لاپاراسکوپی را بدون کمک انسان انجام دادند
دو نوع اصلی از محرک های ربات های نرم را بشناسیم
ده ربات پزشکی و جراح مهم


منبع: roboticsbiz

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *