ربات های هوشمند نخستین جراحی لاپاراسکوپی را بدون کمک انسان انجام دادند

جراحی رباتیک خودکار این پتانسیل را دارد که مستقل از مهارت و تجربه جراح، کارایی، ایمنی و ثبات را بهبود دهد. گروهی از پژوهشگران دانشگاه جانز ‌هاپکینز ادعا می‌کنند یک ربات جراحی لاپاراسکوپی را روی بافت نرم خوک و بدون هدایت دست انسان، انجام داده است. این گامی مهم در رباتیک به سمت جراحی کاملاً خودکار بر روی انسان است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ربات های هوشمند نخستین جراحی لاپاروسکوپی را بدون کمک انسان انجام دادند

ربات Smart Tissue Autonomous Robot معروف به STAR عمل جراحی لاپاراسکوپی را بر روی چهار خوک انجام داد. این ربات وظیفه اتصال مجدد دو انتهای روده بریده شده را داشت. بنابر گفته پژوهشگران، این ربات در آناستوموز روده (ایجاد پیوند میان دو بافت) برتری داشت، روشی که به سطح بالایی از دقت و حرکت تکراری نیاز دارد.

اکسل کریگر، نویسنده ارشد این مقاله گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که می‌توانیم یکی از پیچیده‌ترین و ظریف‌ترین کارهای جراحی را خودکار کنیم: اتصال مجدد دو انتهای روده. ربات  STAR این روش را روی چهار حیوان انجام داد و نتایج قابل توجهی به همراه داشت؛ بهتر از انسان‌هایی که همان روش را انجام می‌دادند».

اتصال دو انتهای روده بدون شک چالش‌برانگیزترین مرحله در جراحی دستگاه گوارش است که به جراح نیاز دارد تا با دقت و ثبات بالا بخیه بزند. حتی کوچکترین لرزش دست یا بخیه نابجا ممکن است منجر به نشتی شود که عوارض فاجعه باری برای بیمار به همراه دارد.

ربات های هوشمند نخستین جراحی لاپاروسکوپی را بدون کمک انسان انجام دادند

اکسل کریگر، استادیار مهندسی مکانیک در دانشگاه جانز هاپکینز، به ساخت این ربات کمک کرد و یک سامانه هدایتی به طور خاص برای بخیه زدن بافت نرم طراحی کرد. این مدل، یک توسعه از مدل ۲۰۱۶ است که روده خوک را ترمیم می‌کرد اما برای دسترسی به روده و راهنمایی بیشتر از انسان، نیاز به برش بزرگی داشت.

ویژگی‌های جدید ربات STAR استقلال آن را افزایش و دقت جراحی را بهبود می‌بخشد، از جمله ابزارهای بخیه‌زنی تخصصی و سیستم‌های تصویربرداری پیشرفته که تجسم دقیق‌تری از میدان جراحی ارائه می‌دهند.

جراحی بافت نرم به ویژه برای ربات‌ها به دلیل غیرقابل‌پیش‌بینی بودن آن دشوار است و آنها را مجبور می‌کند تا به سرعت برای مقابله با موانع غیرمنتظره سازگار شوند. ربات STAR یک سیستم کنترل جدید دارد که می‌تواند برنامه جراحی را در لحظه تنظیم کند، درست مانند یک جراح انسانی.

کریگر گفت: «چیزی که STAR را خاص می‌کند این است که این نخستین سیستم رباتیکی است که برنامه‌ریزی، تطبیق و اجرای یک طرح جراحی روی بافت نرم را با حداقل مداخله انسانی انجام می‌دهد. آناستوموز رباتیک یکی از روش‌هایی است که ما را مطمئن می‌کند جراحی‌هایی که نیاز به دقت و تکرارپذیری بالایی دارند، روی هر بیمار، مستقل از مهارت جراح، به خوبی انجام شوند. ما معتقدیم این منجر به یک رویکرد جراحی دموکراتیک برای مراقبت از بیمار با نتایج قابل پیش‌بینی‌تر و سازگارتر با بیمار می‌شود».


>> ورود ربات‌های جراحی به نقشه چشم‌انداز رباتیک آمریکا

>> ربات Virtual Incision و امید به کاهش هزینۀ جراحی رباتیک


منبع:  inceptivemind.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *