نصب و راه اندازی راحت ربات ها در خط تولید کارگاه ها

شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی کوچک چگونه می‌توانند از نوآوری خود سود بیشتری کسب کنند؟ چگونه می‌توان ظرفیت نوآوری کسب و کارهای کوچک که فناوری آنها پتانسیل تجاری شدن را دارد، افزایش داد؟ پژوهشگران بر این باورند اگر شرکت‌ها و کارگاه‌های کوچک از ربات‌های کم هزینه‌‌ای که براحتی راه‌اندازی می‌شوند و آموزش می‌بینند در خط تولید خود استفاده کنند، می‌توانند سود بیشتری از نوآوری‌های خود به دست آورند.

ربات‌های کارگاهی کنترل شونده با حس لامسه

پژوهشگران در در تلاشند ربات‌هایی سفارشی بسازند که به سرعت راه‌اندازی می‌شوند و آموزش می‌بینند. تصویر از پروژه RECONCELL

در دورانی که ربات‌ها بتوانند توسط طراحان کنترل شوند تا مهندسان، شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SME) در اروپا می‌توانند رقابت مؤثرتری با بیشتر رقبای کم درآمد در دیگر نقاط جهان داشته باشند.

دکتر Dragoljub Surdilovic توضیح می‌دهد: «انسان می‌تواند از ابزار استفاده و ربات را راهنمایی کند و ربات نیز می‌تواند برخی نکته‌ها را به خاطر بسپارد». دکتر Surdilovic بخشی از پروژه HEPHESTOS تحت حمایت مالی اتحادیه اروپا است که یک نمونه اولیه از یک ربات کنترلی که می‌تواند با مواد سخت صنعتی در مقیاس بزرگ همچون فلزات کار کند را توسعه می‌دهند.

موضوع

در سال ۲۰۱۴ شرکت‌های کوچک و متوسط، ​​دو شغل از هر سه شغل در اروپا و ۵۸ درصد از مقدار کل کالاها و خدمات ارائه شده را فراهم می‌کردند. برای حمایت از فناوری‌های شرکت‌های کوچک و متوسط، افق ۲۰۲۰ برنامه بودجه اتحادیه اروپا، حدود ۳ میلیون یورو را به طور مستقیم برای افزایش ظرفیت نوآوری کسب و کارهای کوچک که فناوری‌های آنها پتانسیل تجاری شدن را دارند، تخصیص داد. SME‌ها هم اکنون می‌توانند برای اجرای ایده‌های با پتانسیل و خطر بالا که منجر به تغییرات اساسی در چگونگی کسب و کار می‌شود، تحت حمایت مستقیم مالی قرار بگیرند.

استفاده از ربات‌ها نسبت به ماشین آلات تولید سنتی انعطاف‌پذیری بیشتری دارد بطوریکه شرکت‌های کوچک و متوسط ​​می‌توانند تنها یک یا چند ربات برای تولید محصولات خود، صرفنظر از پیچیدگی آنها برای تولید، استفاده کنند. اگر یک طراح ببیند که رباتی اشتباه می‌کند، می‌تواند آن را در حال کار اصلاح کند.

دکتر Surdilovic، که در مؤسسه تولید سامانه‌ها و طراحی فناوری‌های فرانهوفر در برلین آلمان کار می‌کند، می‌گوید: «ما می‌توانیم ربات‌ها را برای عملیات‌های مختلف استفاده کنیم. برای شرکت‌های کوچک و متوسط ایده ​​این بود که چگونه می‌توان ربات‌ها را برای در نظر گرفتن مشکل تولیدات در مقیاس کم به کار برد.

پس از اثبات این که تولید در مقیاس کم با ربات‌ها امکان‌پذیر است، گام بعدی پژوهشگران این است که طراحی‌های خود از جمله فناوری حسگر جدید و ارزان‌تر برای ربات‌های آینده را بهبود ببخشند.

شرکت‌های کوچک و متوسط به کمک این نوع از ربات‌های ساده و قابل تعلیم ​​می‌توانند از برون سپاری کار خود جلوگیری کنند و در نتیجه سود بیشتری از نوآوری‌های خود به دست آورند.

استاد Norbert Krüger از مؤسسه Mærsk Mc-Kinney Møller در دانشگاه جنوب دانمارک می‌گوید: «امروزه اگر یک شرکت بخواهد یک ربات برای انجام اتوماسیون (خودکار سازی) استخدام کند گاهی اوقات روزها، هفته‌ها یا حتی چند ماه طول می‌کشد. این بدان معنی است که اگر شما به دنبال تولید چند هزار قطعه هستید، این یک سرمایه‌گذاری خوب نیست».

به عنوان بخشی از پروژه RECONCELL که به تازگی راه‌اندازی شده است، پروفسور Krüger و همکاران دیگر در کنسرسیومی در حال کار برای ارائه ربات‌های سفارشی هستند که می‌توانند به کسب و کارهای کوچک کمک کنند تا به سرعت خطوط تولید جدیدی راه‌اندازی کند و آنچه باید ربات انجام دهد را بوسیله نمایش آموزش دهند.

پروفسور Krüger گفت: «ربات‌ها تنها کپی‌برداری نمی‌کنند، آن‌ها نیاز دارند تا درک کنند اشیاء در کجا هستند و چگونه آنها را در کنار هم قرار دهند». ربات‌های RECONCELL قبل از اینکه در یک کارگاه مستقر شوند، حرکات خود را از طریق شبیه‌سازی تمرین و کار خود را از طریق آزمون و خطای مجازی تنظیم می‌کنند.

پروفسور Krüger توضیح می‌دهد: «این شبیه سازی مجازی یک جنبه کلیدی است. اگر شما یک سامانه ربات (سنتی) ایجاد کنید و سپس آزمایش‌هایی برای فهمیدن اینکه آیا ربات کار می‌کند یا نه را انجام دهید، این معمولاً بسیار پر هزینه است به ویژه زمانی که ربات نیز خسارت ببیند!

هدف این است که در پایان این پروژه در سال ۲۰۱۸ به هر دو نرم افزار و سخت افزار دست پیدا کنیم به طوری که شرکت‌های کوچک و متوسط بتوانند واحدهای تولیدی خود را ایجاد کنند و آموزش دهند.

نصب و راه‌اندازی در یک روز

اگرچه تنظیم کردن سریع همیشه هدف این نوع از ربات‌ها است، پروژه Factory-in–a-Day در تلاش است تا به شرکت‌های کوچک و متوسط اجازه دهد تولید را در همان روزی که ربات‌ها می‌رسند، شروع کنند.

پروفسور مارتین Wisse از دانشگاه صنعتی دلفت هلند می‌گوید:

در نهایت باید نصب و راه‌اندازی یک ربات کوچک در یک روز امکان‌پذیر باشد، درست همچون شما که رایانه خود را در یک روز راه‌اندازی می‌کنید.

همچنین این پروژه موجب صرفه‌جویی در هزینه می‌شود، چون دوره نصب و راه‌اندازی به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت و شرکت‌های کوچک و متوسط ​​می‌توانند تولید را سریعاً شروع کنند. پس می‌توان زمانی که معمولاً صرف راه‌اندازی یک خط تولید می‌شد، اکنون صرف کسب یک درآمد شود.

این پروژه در کنار کمک به صرفه‌جویی زمان در شرکت‌های کوچک و متوسط، به صرفه‌جویی فضا نیز کمک می‌کند. از جمله زمانی که حسگرهای الکترونیکی اجازه می‌دهند ربات‌ها و انسان‌ها در کنار هم در یک طبقه کار کنند.

پروفسور Wisse تصریح می‌کند: «اگر شما یک سامانه ربات امن و یا دستگاه‌های دیگری ایجاد کنید که اجازه دهد این ربات‌ها نزدیک انسان باشند، بنابراین لازم نیست که ویژگی‌های ایمنی اضافی که مقدار زیادی از زمان و مکان را صرف می‌کند، ایجاد کنید». آنها یک نمونه اولیه از این رابط را توسعه داده‌اند.

در حال حاضر به برخی از شرکت‌ها پیشنهاد شده تا این سامانه‌ها را بخرند. پروفسور Wisse گفت: «موضوع واقعی درگیر شدن کافی صنعت نیست بلکه این است که آیا ما می‌توانیم این ربات‌ها را کنترل کنیم».


در زمینه کاربرد ربات‌ها در کارخانه‌ها بیشتر بخوانید:

>>آدیداس از نخستین کفش ساخت ربات‌ها رونمایی کرد
>>تولید خودکار کفش‌ های KEEN به کمک ربات ها


منبع: horizon-magazine.eu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *