رونمایی از ربات پیشرفته جراحی سینا در ایران

image_gallery

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف؛ ربات‌های جراح از پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود در جهان هستند که به جراحان اجازه می‌دهند از راه دور و با دقت بسیار بالا، به جراحی بیماران در محلی دیگر بپردازند. پیش از این ربات داوینچی به عنوان تنها ربات جراح جهان شناخته می‌شد که به مرحله تجاری رسیده بود. این در حالی است که ربات جراح ایرانی که به  نام پرآوازه‌ی دانشمند بزرگ تاریخ کشورمان “سینا” نام گذاری شده است، با اتمام موفقیت آمیز آزمایش‌های خود بر روی حیوانات هم‌اکنون آماده به کارگیری در بیمارستان‌ها می‌باشد.
بنا به گفته پژوهشگران، ربات سینا با هزینه‌ای یک ‌چهارم ربات داوینچی به تولید رسیده است. با وجود هزینه پایینتر، فناوری به کار رفته در این ربات قابلیت ایجاد حس لامسه مصنوعی را برای جراح فراهم می‌کند که در ربات داوینچی چنین قابلیتی وجود ندارد. همچنین ربات سینا از ۱۶ مفصل متحرک مجهز به موتور الکتریکی برای انجام ظریفترین حرکات در جراحی استفاده می‌کند که چنین قابلیتی به افزایش دقت جراحی کمک شایانی می‌کند.
گروه بیومکانیک دانشگاه صنعتی شریف و مرکز تحقیقات فناوری‌های بیومدیکال و رباتیک پژوهشکده فناوریهای نوین پزشکی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران که در طراحی و ساخت این ربات با یکدیگر همکاری داشته‌اند پیش از این نیز ربات دستیار جراح ربولنز را ساخته و آن را در سال ۱۳۸۵ به صورت عملیاتی در اطاق عمل مورد استفاده قرار دادند. محققان از تجربیات به دست آمده از ربات ربولنز که تا کنون در سه بیمارستان کشور بیش از ۱۰۰۰ عمل جراحی را انجام داده است برای طراحی هر چه بهتر ربات جراح سینا استفاده کرده‌اند.
این ربات که روز سه شنبه ۱۹ خردادماه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری INOTEX 2015 و با حضور معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی خواهد شد گام بلند محققان ایرانی در عرصه فناوری‌های پزشکی محسوب می‌شود، که به دلیل حساسیت‌های راهبردی در فناوری آن تا کنون در اختیار ایران قرار نمی‌گرفت.

منبع: دانشگاه صنعتی شریف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *