لباس‌های پیشرفته‌ای که پزشک شخصی می‌شوند

لباس‌های پیشرفته‌ای که پزشک شخصی می‌شوند

استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی مانند دستبند تناسب‌اندام برای ردیابی سلامت بسیار رایج شده است؛ اما ظاهراً نسل جدید این دستگاه‌ها به سادگی لباس‌هایی است که می‌پوشید.
با وجود شرکت‌هایی همچون Clothing Plus و Noble Biomaterials که تحول مهمی در حوزه دستگاه‌های پوشیدنی ایجاد کرده‌اند، به زودی پیراهنی که می‌پوشید به عنوان پزشک شخصی شما عمل کرده و اعضای حیاتی و مؤثر بدن را نظارت می‌کند. این لباس‌ها از طریق حسگرهایی که در تاروپود پیراهن‌ها بافته شده، سلامت شما را ردیابی خواهند کرد.
این فناوری از طریق یک سری حسگر که اطلاعات را به دستگاه دیگری ارسال می‌کنند، عمل می‌کند. مدیرکل شرکت Noble Biomaterials در این رابطه می‌گوید: «این شرکت فناوری CircuiteX را ارائه می‌کند که اجزای رسانای لباس‌های هوشمند را ایجاد می‌کند. این اجزا در نهایت شناسایی، انتقال و محافظت از سیگنال‌های الکتریکی را در داخل لباس امکان‌پذیر می‌سازند. زمانی که این فناوری درون یک لباس قرار گیرد، لباس موردنظر تبدیل به یک حسگر می‌شود».
وی افزود: «این حسگرها را می‌توان برای ارزیابی تغییرات ضربان قلب، EKG، بازیابی، سرعت تنفس، شدت فعالیت و نیروی مؤثر به کار گرفت. این فناوری بسیار نیرومند است و می‌توان آن را برای ایجاد میزان چشمگیری از داده‌ها مورد استفاده قرار داد. این داده‌ها در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و در ۷ روز هفته جمع‌آوری می‌شوند تا نشانگرهای سلامت فرد را بدون نیاز به تجهیزات قدیمی حوزه سلامت ردیابی کنند».
یکی از شرکت‌های دیگر در این حوزه Clothing+ نام دارد که شرکتی فنلاندی است و در حوزه لوازم الکترونیکی مختص ادغام با پارچه، پیشگام محسوب می‌شود. این شرکت طی ۱۷ سال گذشته به بزرگ‌ترین سازنده حسگرهای لباس‌زیر و لوازم جانبی حسگرهای مختص پارچه جهان تبدیل شده است. یکی از مؤسسان این شرکت می‌گوید: «با گذشت زمان انسان‌ها دوست دارند اطلاعات بیشتری در مورد بدن خود داشته باشند و انتخاب‌هایی بر اساس داده‌ها انجام دهند. با توجه به رشد روزافزون این علاقه، لباس‌ها بهترین روش برای هر دستگاه یا سیستم داده‌ای محسوب می‌شوند که با بدن انسان ارتباط دارند».

لباسهای شخصی که پزشک می شوند

مهم‌ترین مزیت قرار دادن حسگرها داخل لباس‌ها، انسجامی است که داده‌ها و اطلاعات ضروری از طریق آن ردیابی می‌شوند. در دنیای امروز که بیشتر سیستم سلامت بر زمان‌های محدودی از سلامت فرد به هنگام مراجعه به پزشک متکی است، معرفی لباس‌های پیشرفته به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات را بر حسب روز ثبت کنند. بخش جذاب این است که کاربران برای این کار به انجام کار خاصی نیاز ندارند و تنها کافی است لباس خود را به تن کنند. بدین طریق، اگر مشکلی در سلامتی به وجود بیاید، داده‌های بیشتری وجود دارد که می‌توان آن‌ها را بررسی کرد و نتیجه دقیق‌تری به دست آورد.
منبع: فوت و فن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *