ساخت مولد مسیر برای وسایل نقلیه‌ی مولتی روتور

گروهی از پژوهشگران سویسی یک مولد مسیر محاسباتی توسعه داده‌اند که برای وسایل نقلیه‌ی مولتی روتور (multirotor) که شش درجه‌ی آزادی دارند و می‌توانند به صورت مستقل موقعیت مکانی و حالت (attitude) خود را کنترل کنند، کارآمد است.

ساخت مولد مسیر برای وسایل نقلیه‌ی مولتی روتور

این مولد مسیر به طور تقریبی توانایی تولید ۵۰۰۰۰۰ مسیر بر ثانیه را دارد و می‌تواند در یک بازه‌ی زمانی مشخص مولتی روتور را از هر وضعیت اولیه‌‌ که شامل موقعیت مکانی، سرعت و حالت است، به هر وضعیت نهایی مورد نظر، هدایت کند. فیلم زیر نمونه‌ای کاربردی را نشان می‌دهد که برای انجام آن تولید تعداد زیادی مسیر در زمان واقعی لازم است. تماشا کنید که چگونه یک omnicopter یک توپ را دنبال کرده و می‌گیرد.

وسایل نقلیه‌ی مولتی روتور

مولتی روتور که در فیلم بالا نشان داده شد، یک وسیله‌ی نقلیه‌ی چندسویه (omni-directional) است که هشت پروانه دارد. ساختار منحصر به فرد عملگر مکانیکی (actuator) این وسیله به آن امکان کنترل کامل نیرو و گشتاور را در هر سه بعد می‌دهد به طوری که قادر به اجرای مانورهای جدید در حین پرواز است. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر تماشا کنید.

مقاله‌ی این پژوهش با عنوان «Design, Modeling and Control of an Omni-Directional Aerial Vehicle» در کنفرانس بین‌المللی رباتیک و اتوماسیون IEEE در سال ۲۰۱۶ (ICRA) منتشر شده است.

Dario Brescianini و Raffaello D’Andrea از موسسه‌ی سامانه‌های دینامیکی و کنترل (IDSC) در شهر زوریخ کشور سوییس پژوهشگران فعال در این پروژه هستند.

پیوندها:

http://www.idsc.ethz.ch/

Flying Machine Arena


بیشتر بخوانید:

>>MIT با استفاده از چاپ سه بعدی مواد پلاستیکی موتور راکت ساخته است!

>>تماشا کنید: پهپادی که روی یک خودروی در حال حرکت فرود می‌آید


منبع: robohub

این نوشتار برای نخستین بار با عنوان « ساخت مولد مسیر برای وسایل نقلیه‌ی مولتی روتور » در مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی منتشر شده است.

استفاده و بازنشر این مطلب تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *