تازه های فناوری در زمستان و بهار ۲۰۲۰

فناوری روزانه در حال پیشرفت است تا جنبه های مختلف زندگی انسان را ساده‌تر کرده و در دنیای پر سرعت امروزی، انجام امور را سهولت بخشد. برخی از این فناوری‌ها نیز به افزایش کیفیت زندگی بیماران کمک به سزایی خواهند کرد. در این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی تعدادی از این فناوری‌ها را مرور خواهیم کرد.

تبدیل شدن لنزهای تماسی به صفحات نمایش هوشمند

لنزهای تماسی مدت‌ها پیش توسط نویسندگان داستان‌های تخیلی به تصویر کشیده شد. اینک Mojo Vision چنین چیزی را ساخته است. ان فناوری محاسبه نامرئی نامیده می‌شود. صفحه نمایش ۱۴K پیکسل بر اینچ، آنتن بیسیم، و حسگرهای حرکتی همگی در یک لنز جای می‌گیرند. این لنز برای افراد کم بینا بسیار مفید است. در محیط کم نور به خوبی حاشیه اشیا را تشخیص داده و رنگی می‌کند. اجزای صورت افراد را نیز تشخیص می‌دهد به طوریکه خندیدن را به صورت مشخص از سایر حالات چهره متمایز می‌سازد. خواندن به کمک آن آسان است و در آینده می‌توان ویژگی ترجمه متن را به آن افزود. در حال حاضر دستگاه به صورت بیسیم انرژی خود را تامین می‌کند ولی نسخه‌های آینده می‌تواند شامل باتری داخلی باشد. این دستگاه در حال حاضر در حال تکمیل فرآیند آزمایش بالینی برای دریافت تائیدیه FDA‌ است.

وسایل روزمره خود را با این ضدعفونی کننده فراصوت عاری از میکروب نگه دارید

ضدعفونی کننده Sonic Dot قادر است ۹۹٫۹ درصد از باکتری‌ها را از بین ببرد و قیمت آن ۱۶۹ دلار است. این پاک کننده با امواج فراصوت و ایجاد حباب‌های کاویتاسیون سطوح را پاک می‌کنند. هنگامی که این حباب‌ها منفجر می‌شوند، فشار عظیمی ایجاد می‌شود که بلافاصله آلودگی‌ها را از بین می‌برد. همه کاری که شما برای تمیز کردن وسایل روزمره خود باید انجام دهید این است که آنها را به همراه این دستگاه قابل حمل درون یک ظرف آب قرار دهید.

پاک کننده ماشین لباسشویی

این پاک کننده اولتراسونیک یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای ماشین لباسشویی است. لباس های کثیف خود را درون یک ظرف به اندازه کافی بزرگ قرار دهید و دستگاه را روشن کنید. با این روش ۴۰ برابر آب کمتر و ۱۵ برابر انرژی کمتر از ماشین لباسشویی استاندارد استفاده می‌شود. در کل، این دستگاه قدرتمند کوچک تقریباً هر چیزی را که درون یک ظرف آب جا می‌گیرد، پاک می‌کند و این کار را بهتر از هر چیز دیگری در خانه شما انجام می‌دهد.

تجربه هیجان انگیز واقعیت مجازی با توپ متحرک و چرخان Eight360 Nova

استارت‌آپ نیوزلندی Eight360 این توپ چرخان را طراحی کرده است. با این وسیله می‌توان هر نوع گرانش و وسیله نقلیه از جمله هلیکوپتر را شبیه‌سازی کرد، می‌تواند در هر جهتی بچرخد یا کاملا شما را وارونه کند. کار بسیار شگفت‌انگیز این فناوری شبیه‌سازی شتاب، سرعت، چرخش نیروها، ضربات و تصادفات است.

سه‌چرخه ای الکتریکی برای شهرهای بزرگ

Wello Family یک سه چرخه‌ی الکتریکی کوچک است که از طریق کابل یا به کمک باتری‌های خورشیدی روی سقف شارژ می‌شود و تا ۱۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ حرکت می‌کند. Wello Family توانایی حمل ۸۰ کیلوگرم بار در قسمت بار را داراست و نهایتا با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. این سه چرخه‌ی کوچک را می‌توان در شرایط بارانی نیز استفاده نمود.

سه‌چرخه ای الکتریکی برای شهرهای بزرگ

با این نانودستگاه می توان پشت دیوارها را دید

پژوهشگران EPFL نانو دستگاهی تولید کردند که ۱۰ برابر سریعتر از سریعترین ترانزیستور امروزی است. این دستگاه جدید می‌تواند امواج پر قدرت تراهرتز (THz) را تولید کند. این امواج که تولید آن بسیار دشوار است، در انواع بسیاری از برنامه‌ها اعم از تصویربرداری و سنجش گرفته تا ارتباطات بی‌سیم با سرعت بالا مفید هستند. همچنین نوید بخش برخی از روش‌های پیشرفته درمانی پزشکی مانند درمان سرطان است.

ویژگی های امواج تراهرتز

این امواج به دلیل ویژگی‌های متمایز خود می‌توانند به کاغذ، لباس، چوب و دیوارها نفوذ کنند و همچنین آلودگی هوا را تشخیص دهند. از این گذشته، توانایی آنها برای حمل مقادیر بسیاری از داده‌ها می‌تواند کلید ارتباطات بیسیم سریعتر باشد. این امواج هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارند. این فناوری پیش از این در برخی از فرودگاه‌ها برای اسکن مسافران و ردیابی اشیا و مواد خطرناک مورد استفاده قرار گرفته است. اما به دلیل تولید پرهزینه و دست و پا گیر، امواج تراهرتز به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. فناوری جدیدی که توسط پژوهشگران EPFL ایجاد شده است می‌تواند همه این‌ها را تغییر دهد. این فناوری می‌تواند روی یک تراشه و روزی در تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دستی نصب شود.

نخستین خودروی الکتریکی چاپ سه بعدی: XEV YOYO

نخستین خودروی چاپی سه بعدی جهان توسط شرکت ایتالیایی XEV طراحی شده است. این خودرو افزون بر وزن سبک و هزینه کم دارای مصرف سوخت کارآمد است. این خودروی کوچک دارای طول ۲٫۵ متر، عرض ۱٫۵ متر و وزن ۴۵۰ کیلوگرم و بدون باتری است. یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۰ اسب بخار سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت را به خودرو می‌دهد. همه قسمت‌های قابل مشاهده این خودرو به صورت سه بعدی چاپ می‌شود که ۷۰ درصد صرفه جویی باورنکردنی در مقایسه با روش‌های سنتی دارد. XEV YOYOحدود ۵۹۹۹ یورو (حدود ۶،۶۵۰ دلار آمریکا) قیمت دارد و قرار است در دسامبر سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود.

خانه هایی با مواد بازیافتی

شرکت ایتالیایی WASP به همراه Mario Cucinella Architects اقدام به ساخت خانه‌هایی به روش چاپ سه بعدی از مواد صددرصد قابل بازیافت نموده‌اند. این خانه ها TECLA نام دارد و به خوبی سرمایش، گرمایش، تهویه‌ی هوا و جمع‌آوری آب در آن گنجانیده شده است. بنا به ادعای شرکت طراح این خانه‌ها، در هر شرایط آب و هوایی و زمینی می‌توان این خانه‌ها را ساخت. در طرح نخست این خانه‌ها ۵۵ متر مربع مساحت و حداکثر چهار متر ارتفاع دارد.

خانه هایی با مواد بازیاقتی

پوما از پلاستیک بازیافت شده برای تولید لباس‌های ورزشی استفاده میکند

برای کمک به مبارزه با زباله‌های پلاستیکی، غول جهانی ورزش، پوما (PUMA) و First Mile یک پروژه زیست محیطی را راه‌اندازی کرده‌اند. پوما مجموعه‌ای از لباس‌های ورزشی (شلوارک، شلوار، و کاپشن) و کفش تولید کرد که در ساخت آنها دست کم از ۸۳٪ تا حتی ۱۰۰٪ نخ بازیافت شده از زباله‌های پلاستیکی استفاده شده است. First Mile شبکه‌ای است که در تایوان، هندوراس و هائیتی به جمع‌آوری بطری‌های پلاستیکی و با هدف کاهش آلودگی و در عین حال ایجاد شغل کمک می‌کند.

نابینایان به کمک این چمدان هوشمند می توانند سفر ایمنی داشته باشند

شرکت IBM ژاپن با کمک چهار همکار خود در حال ساخت رباتی به شکل چمدان است که از هوش مصنوعی برای کمک به افراد دارای اختلال بینایی و داشتن سفری ایمن به تنهایی و با آزادی بیشتر استفاده می‌کند. به گفته سازندگان چمدان، در صورت نزدیک شدن دوستان یا وجود کافه‌ها و سایر امکانات در نزدیکی آن از طریق سیستم صوتی، به کاربران اطلاع می‌دهد.

نابینایان به کمک این چمدان هوشمند می توانند سفر ایمنی داشته باشند

برگ مصنوعی برای تولید اکسیژن

گیاهان با استفاده از دی‌اکسیدکربن گلوکز(غذا) و اکسیژن تولید می‌کنند. با الهام از این روش Yimin Wu و گزوهش در واترلو موفق به تولید اکسیژن و متانول از کربن دی‌اکسید شدند. متانول می‌تواند به عنوان یک سوخت مصرف شود.گلوکز، سدیم هیدروکسید، استات مس و سدیم دودسیل سولفات در آب تا دمای مشخصی گرم می‌شود. ماحصل این واکنش به عنوان کاتالیزگری برای واکنش با دی‌اکسیدکربن مصرف می‌شود و نهایتا محصولات واکنش تولید می‌شود. این یک واکنش شیمیایی جدید می‌تواند به طور موثر برای کاهش اثرات منفی گاز دی‌اکسید کربن مفید باشد.

برگ مصنوعی برای تولید اکسیژن

نخستین پهپاد با قابلیت انجام حرکات آکروباتیک

 شرکت Drone Champions AG از نخستین پهپاد دارای سرنشین با قابلیت مانورهای هوایی و انجام حرکات آکروباتیک رونمایی کرد

پرواز Jetman در ارتفاع ۱۸۰۰ متری شهر دبی

گروه Jetman به نقطه عطف مهمی در تسخیر آسمان و پرواز با بالهایی در پشت رسیده است. یکی از خلبان‌های آنها موفق شد از زمین برخیزد و تا ارتفاع ۱۸۰۰ متری پرواز کند. مانوری که تاکنون هرگز انجام نشده است. این فناوری مجهز به بال‌های فیبر کربنی و چهار موتور مینی جت است. این پرواز در مجموع سه دقیقه به طول انجامید و پیش از اینکه خلبان چتر نجات خود را در ارتفاع ۱۵۰۰ متری باز کند تا ارتفاع ۱۸۰۰ متری بالا رفته بود. آنها قصد دارند در آزمایش‌های بعدی بدون چتر نجات فرود آیند.

با روش جدید چاپ سه بعدی می‌توان اشیایی کوچک و مینیاتوری با دقت بالا تولید کرد

پژوهشگران مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان روشی جدی برای چاپ اشیای مینیاتوری بسیار دقیق با بافت‌های مختلف ارائه دادند. با این فرآیند نه تنها می‌توان اشیایی ظریف و دقیق‌تر تولید کرد بلکه بسیار سریع هست و به کمتر از ۳۰ ثانیه زمان برای چاپ نیاز دارد. این روش دارای کاربردهای بسیاری است از جمله برای ایجاد شریان‌های مصنوعی است که در نهایت می‌تواند برای جایگزینی یا ترمیم قطعات آسیب دیده قلب در انسان استفاده شود.

پرواز با کوادکوپتر DragonAir

برای پرواز با این وسیله نقلیه کافی است با کنترلر موجود در دسته، آن را روشن و و به پرواز درآیید. برای تغییر مسیر و هدایت آن تنها باید بدن خود را در جهت موردنظر متمایل کنید. از آنجایی که Airboard به طور مداوم در حال تثبیت خود است در جهت مشخص شده حرکت می‌کند.

استفاده از فناوری چاپ سه بعدی و صدای راننده برای ساخت پیچ چرخ ضد سرقت

شرکت فورد یک فناوری جدید برای محافظت از چرخ‌های خودرو در برابر سرقت پیشنهاد کرده که بر مبنای اصول بیومتریک و فناوری چاپ سه بعدی است. ایده اصلی این پروژه ساخت پیچ و مهره‌های بی‌نظیر و سفارشی و در نتیجه ضد سرقت و آچار ویژه برای هر خودرو است. مهندسان صدای راننده را برای دست کم یک ثانیه ضبط می‌کنند. سپس نرم‌افزار برای چاپ، امواج صوتی را به یک طرح تبدیل می‌کنند. این طرح به یک الگوی دایره‌ای برای تشکیل شکاف‌های پیچ و مهره‌ها و آچارهای منحصر بفرد تبدیل می‌شود.

تبدیل لجن فاضلاب به انرژی و نمک معدنی

در تصفیه خانه‌های فاضلاب، زباله‌های مایع یا گندآب‌هایی تولید می‌شود که عموما لجن نام دارند. به دلیل افزایش نسبت مواد آلوده در این لجن‌ها نمی‌توان آنها را مستقیما به عنوان کود دفع کرد. بنابراین، این لجن بیشتر به شکل کیک لجن، خشک و سوزانده می‌شود و هر ساله هزاران تن فسفر از بین می‌رود. این فسفر نقش مهمی در بیشتر فرآیندهای بیولوژیکی همچون فتوسنتز دارد. اما تاکنون هیچ روش قابل قبولی برای بازیابی فسفر در جریان‌های پساب وجود نداشت.

روش دانشمندان EPFL برای حل این مشکل

اکنون ، دانشمندان EPFL روشی را طراحی کرده‌اند که قادر به بازیابی فسفر است. این سامانه توسط TreaTech، یک اسپین‌آف آزمایشگاه EPFL، توسعه داده شده است. این سامانه می‌تواند لجن را مستقیماً از تصفیه خانه‌های فاضلاب بازیافت کند، بدون نیاز به خشک شدن یا سایر پردازش‌های اولیه. با این سامانه بیش از ۹۰٪ فسفر قابل بازیابی است. این گروه قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ سامانه خود را در یک تصفیه خانه فاضلاب نصب کند همچنین این سامانه را برای استفاده در سایر برنامه‌ها همچون تصفیه فاضلاب صنعتی، فاضلاب کارخانه‌ها نمک زدایی یا پسماند زیست توده تطبیق دهد.

عروس دریایی با این پروتز می‌تواند سه برابر سریعتر حرکت کند

مهندسین و پژوهشگران Caltech و استنفورد پروتزهای کوچکی ساخته‌اند که به عروس‌های دریایی اجازه می‌دهد با صرف انرژی کمتر و بدون هیچگونه آسیبی، سریعتر شنا کنند. هدف پژوهشگران، تبدیل عروس دریایی به نوعی دستگاه نظارت بر اقیانوس است. این موجودات می‌توانند به حسگرهایی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد اقیانوس مجهز شوند. در آینده شاید بتوان سرعت و جهت حرکت آنها را کنترل کرد.

مهندسان ژاپنی در حال ساخت یک ربات گاندام ۱۸ متری

این ربات پیشرفته‌ترین ربات گاندام در اندازه کامل است که تاکنون ساخته شده است. این ربات در بندر یوکوهاما ساخته می‌شود و بنابر گفته سازندگان طول هر دست آن حدود دو متر است و وزنی بیش از ۲۰۰ کیلوگرم خواهد داشت. این ربات نه تنها راه می‌رود بلکه ۲۴ درجه آزادی حرکت دارد.

اختصاص یافتن بودجه ای برای اسکلت های بیرونی مناسب بیماران مبتلا به MS

بیماری MS با ایجاد مشکلاتی در سیستم عصبی، راه رفتن و سخن گفتن را برای بیماران دشوار می‌کند. بیماران مبتلا به MS باید سه مرتبه در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنند. اما اختلالات حرکتی این تمرین‌ها را دشوار می‌کند. در بریتانیا ۱۰۰ هزار مبتلا به MS وجود دارد. اینک انجمن MS بریتانیا بودجه‌ای ۴۰ هزار یورویی برای پژوهش‌های اسکلت بیرونی اختصاص داده است. این بودجه بخشی از بودجه‌ی ۱.۳ میلیون دلاری است که برای پژوهش در زمینه‌های مختلف از جمله درمان و بهبود مراقبت هزینه می‌شود. مسئولین بر این عقیده هستند که استفاده از اسکلت‌های بیرونی نیازمند آموزش است. این آموزش‌ها شامل آگاه سازی مردم نسبت به این ابزار نیز هست به طوریکه مشاهده‌ی یک فرد در یک اسکلت بیرونی دیگر منظره‌ای عجیب نباشد.

اختصاص یافتن بودجه ای برای اسکلت های بیرونی مناسب بیماران مبتلا به MS

نخستین سیب زمینی هوشمند که می تواند با انسان ها صحبت کند

مخترع جوان فرانسوی به نام نیکلاس دستگاهی بی‌سابقه برای تعامل با سیب زمینی ایجاد کرده است. وی وسیله‌ای به نام NeuraSpud را اختراع کرد که در اصل آنتن است و یک انتهای آن شبیه یک تیغه است. دستگاه می‌تواند از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند متصل شود. به لطف این دستگاه، شما می‌توانید از سلامت و حالت سیب زمینی آگاه شوید و با سیب زمینی دفن شده در زمین ارتباط برقرار کنید. دستگاه فاقد باتری است زیرا NeuraSpud انرژی لازم برای رمزگشایی زبان سیب زمینی و ارسال سیگنال بلوتوث را به طور مستقیم از سیب زمینی دریافت می‌کند.


بیشتر بخوانیم:
حسگر های الکترونیکی پارچه ای و کاربرد آن در لباس های رباتیک نرم
با برگزیدگان چالش نوآوری WearRAcon 20 آشنا شوید
معرفی پنج شرکت که از هوش مصنوعی برای مبارزه با کرونا استفاده می کنند


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *