ساخت یک بازوی رباتیک با الهام از هشت پا

ساخت بازوی رباتیک با پنجه‌های کاربردی که بتواند اجسام را بدون صدمه زدن به آنها و با اعمال نیروی کافی در دست بگیرد همواره چالشی برای طراحان و مهندسان بوده است. مهندسان در شرکت Festo با الهام از بازوهای هشت پا و شاخک‌های حساس آن بازویی کاربردی ساختند که برای استفاده در محیط‌هایی که ربات‌ها و انسان‌ها در تعامل هستند، مفید و کاربردی است.

ساخت یک بازوی رباتیک با الهام از هشت پا

اگر شما تا به حال کار با یک پنجه رباتیک را تجربه کرده باشید، می‌دانید در حالی که ساخت پنجه‌هایی شبیه توانایی انسان برای گرفتن اشیاء بین انگشت شست و سبابه بسیار آسان است اما بسیار دشوار است که نکته‌های دقیق و ظریف گرفتن (چنگ زدن) با بهره‌مندی از بازخورد لمسی و اعمال نیروی به اندازه کافی مورد نیاز برای چنگ زدن و نگه داشتن یک شیء را فراهم کرد. شما به عنوان یک انسان می‌توانید پوسته ظریف یک تخم مرغ را بدون شکستن آن بردارید و یا با استفاده از همان دست یک توپ بیس بال یا توپ کریکت را در دست نگه دارید، اما ساخت رباتی که این کار را انجام دهد یک چالش مهندسی است.

پنجه رباتیک چیزی است که ذهن افراد در شرکت Festo را به خود مشغول کرد. آنها به راهکاری دست پیدا کردند که هم زیبا و هم جدید است. آنها یک پنجه بر اساس عملکرد شاخک‌های حساس جانور هشت پا را تولید کرده‌اند. هرچند بر خلاف عضله واقعی از یک لوله سیلیکونی بهره بردند که زمانی که آن را باد می‌کنند به سمت داخل خم می‌شود. سطح داخلی این لوله سیلیکونی با مکنده‌هایی شبیه مکنده هشت پا پوشیده شده است که آنها را می‌توان با خلاء فعال کرد. نتیجه یک پنجه بسیار توانا و چند منظوره است که با توجه به ساخت و ساز نرم و ایده‌آل آن برای استفاده در محیط‌هایی که در آن ربات‌ها و انسان در تعامل هستند، مفید و کاربردی است.

شرکت Festo یک ویدیو منتشر کرده‌ است که عملکرد این دستگاه را نشان می‌دهد. این بازوی رباتیکی وظایفی مانند چنگ زدن یک مجله لوله شده یا یک بطری پلاستیکی را با خطای کمتری نسبت به پنجه‌های متعارف انجام می‌دهد.

Festo یک رهبر جهانی در فناوری اتوماسیون و کنترل صنعتی است. هدف این شرکت به حداکثر رساندن بهره‌وری و رقابت با دیگر شرکت‌ها در فرآیند اتوماسیون کارخانه‌ها است. پیش از این نیز پروژه‌های نوآورانه‌ای از این شرکت همچون یک هواپیمای بدون سرنشین جدید، لانه واقعی مورچه‌های رباتیک و یک کانگورو رباتیک را دیده‌ایم.


در مورد بازوهای رباتیک بیشتر بخوانید:

>>انقلابی در حوزۀ رباتیک: ساخت انگشتان رباتیک با توانایی لمس بسیار ظریف

>>ساخت دست رباتیک برای در دست گرفتن اشیای شکننده


منبع: hackaday

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *