به کارگیری فناوری چاپ سه بعدی در تولید قطعات جت های مسافربری

به گزارش خبرگزاری رویترز(Reuters) شرکت بوئینگ (Boeing) استفاده از قطعات تیتانیومی تولید شده توسط  فناوری چاپ سه بعدی را در جت مسافربری ۷۸۷دریم لاینر(۷۸۷ Dreamliner) آغاز خواهد کرد. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

به کارگیری فناوری چاپ سه بعدی در تولید قطعات جت های مسافربری

قطعات تولید شده‌ی فناوری چاپ سه بعدی شرکت Norsk Titanium

شرکت Norsk Titanium که تولید کننده‌ی این قطعات تیتانیومی است، اظهار داشت که آن‌ها اولین قطعات ساختاری چاپ سه بعدی هستند که توسط سازمان هواپیمایی فدرال (FAA) تایید شده‌اند. با دستیابی به این فناوری شرکت بوئینگ در ساخت هر جت بیش از سه میلیون دلار صرفه جویی خواهد کرد.

این صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای شرکت بوئینگ که تا سال گذشته برای ساخت هر جت مسافربری ۷۸۷ هزینه‌های زیادی از دست داده است، اهمیت ویژه‌ای دارد. در تولید چنین محصولاتی پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد برای پژوهش‌های اولیه و مهندسی به منظور بهینه‌تر کردن روند تولید امری رایج و عادی است. تولید دریم لاینر تنها در سال ۲۰۱۶ و بعد از ضرر مالی ۲۹ میلیارد دلاری، برای شرکت بوئینگ سودآور بوده است.

قطعات تولید شده‌ی فناوری چاپ سه بعدی شرکت Norsk Titanium

جت مسافربری ۷۸۷دریم لاینر(۷۸۷ Dreamliner)

شرکت بوئینگ به خاطر هزینه‌‌های بالای استفاده از تیتانیوم نگران است. این آلیاژ فلزی، محکم و سبک وزن است و مصرف سوخت هواپیما را بهینه می‌سازد؛ اما هزینه‌ی استفاده از آن هفت برابر بیشتر از آلومینیوم است ( در ساخت جت‌های تجاری استفاده از فلز آلومینیوم رایج است). از سال ۲۰۱۵ شرکت بوئینگ برای ساخت هر جت دریم لاینر به ارزش ۲۶۵ میلیون دلار، ۳۰ میلیون دلار از دست داده است که ۱۷ میلیون دلار از این مقدار مربوط به  قطعات تیتانیمی است.

چاپ سه بعدی در کاهش چنین هزینه‌هایی موثر است. در حال حاضر شرکت Norsk مجهز به فناوری تولید قطعات تیتانیومی است و از روشی با نام رسوب پلاسمایی سریع (Rapid Plasma Deposition یا RPD) استفاده می‌کند. در این روش برای تولید هر قطعه، یک سیم تیتانیومی در ابری از گاز آرگون ذوب می‌شود. شرکت Norsk اظهار داشته است که به کارگیری این روش باعث کاهش هزینه‌های مواد اولیه و مصرف انرژی می‌شود و در مقایسه با روش‌های رایج، هزینه‌ی ساخت هر جت را ارزان‌تر می‌نماید.

قطعات چاپ سه بعدی قبل و بعد از ماشین‌کاری

قطعات چاپ سه بعدی قبل و بعد از ماشین‌کاری

البته این اولین باری نیست که شرکت بوئینگ از قطعات تولید شده‌ی چاپ سه بعدی استفاده می‌کند. این شرکت قبلا این فناوری را در تولید موتورهای جت و تاکسی‌های فضایی به کار برده است. اما بنا به گفته‌ی شرکت Norsk این اولین بار است که قطعات تولید شده تایید سازمان هواپیمایی فدرال را دریافت نموده است. این شرکت قصد دارد به جای دریافت این تایید برای قطعات مجزا، کل روش تولید خود را ثبت نماید و حتی قطعات بیشتری برای شرکت خود و سایر شرکت‌ها تولید کند.  Chip Yates، نایب رئیس بازاریابی شرکت Norsk Titanium، گفت «این فناوری دریچه‌ای به سوی استفاده از چاپ سه بعدی تیتانیوم در ساخت جت‌های تجاری است.»


در زمینه‌ی تولیدات چاپ سه بعدی بیشتر بخوانید:

>>چاپ سه بعدی ساخت منازل و خودروها را متحول می‌کند

>>ساخت چاپگر سه بعدی غذا


بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی » مجاز است.

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *