سخنرانی TED: طبیعت، بهترین الگو برای توسعه‌ فناوری نانو

George Tulevski در دنیای بکر مواد نانو مطالعه و پژوهش می‌کند. در حال حاضر او بر روی توسعه‌ی فرآیندهای شیمیایی به منظور گرد هم آوردن میلیاردها نانو لوله‌ی کربنی برای شکل دهی الگوهای مورد نیاز در ساخت مدارهای الکترونیکی کار می‌کند. روندی که بسیار مشابه روشی است که موجودات زنده بر اساس آن ساختارهای پیچیده، متنوع و ارزشمند را تشکیل می‌دهند. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تقریبا به صورت یک سال در میان ترانزیستورهایی که تراشه‌های سیلیکونی رایانه‌ها را کنترل می‌کنند، در اندازه نصف و در عملکرد دو برابر ویژگی‌های قبل خود می‌شوند و در نتیجه‌ی این روند دسترسی و حمل وسایل برای ما آسان‌تر می‌شود. اما زمانی که دیگر امکان کوچک‌تر شدن این قطعات وجود ندارد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

همان طور که از نام‌شان پیداست، نانو لوله‌های کربنی لوله‌های بسیار کوچک و توخالی هستند که از اتم‌های کربن ساخته شده‌اند. اندازه‌ی این لوله‌ها در مقیاس نانومتر است و همین مشخصه به آن‌ها ویژگی‌های ارزشمند الکترونیکی می‌دهد. بر اساس دستاوردهای دنیای علم، استفاده از نانو لوله‌های کربنی در محاسبات به معنای بهبود عملکرد دستگاه‌ها به اندازه‌ی ده برابر است. با عملی کردن چنین ایده‌ای پیدایش و توسعه‌ی چندین نسل فناوری تنها در یک گام انجام خواهد شد.

George Tulevski در دنیای بکر مواد نانو مطالعه و پژوهش می‌کند. در حال حاضر او به دنبال یافتن راهی برای گردآوری میلیاردها نانو لوله‌ی کربنی است به طوری که با استفاده از آن‌ها الگوهای مورد نیاز برای ساخت مدارهای الکترونیکی را تشکیل دهد.

Tulevski و همکارانش برای عملی ساختن این ایده از طبیعت الهام گرفته و از ابزاری استفاده کردند که طبیعت به کار می‌گیرد: شیمی. علم شیمی در انجام این پروژه بسیار کارآمد است زیرا اندازه‌ی نانو لوله‌های کربنی در حدود اندازه‌ی مولکول‌ها است و بنابراین این گروه قادر خواهند بود از آن به عنوان ابزاری برای هدایت این نانو لوله‌ها در مسیری که مورد نظرشان است استفاده نمایند. این گروه در آزمایشگاه با به کارگیری علم شیمی میلیاردها قطعه نانو لوله کربنی را عینا مطابق الگوهایی که برای تشکیل مدارهای الکترونیکی لازم است، در کنار هم قرار دادند. آن‌ها موفق شدند این فرآیند را با سرعتی چندین برابر بیشتر از روش‌های قبلی به انجام برسانند.

البته محاسبات که موضوع مورد علاقه‌ی Tulevski و همکارانش است و هدف سرمایه‌گذاری پژوهشی آن‌هاست، تنها یک نمونه از مواردی است که با کاربرد علم نانو توسعه‌ی آن امکان پذیر شده است. اما دانشمندان دیگری هستند که معتقدند باید از این دانش برای توسعه‌ی فناوری در زمینه‌ی انرژی‌های تجدید پذیر، پزشکی و مواد ساختاری (structural materials) استفاده کرد. برای تحقق چنین هدفی دانشمندان امروز و فردا به ابزارهایی نیاز خواهند داشت. و نکته‌ی قابل توجه این است که ابزار کارآمد در این عرصه علم شیمی خواهد بود. زیبایی علم همین است، زمانی که یک ابزار جدید توسعه داده می‌شود، این ابزار برای همیشه در همه‌ جا و برای همه در دسترس است تا به کمک آن در پیشرفت علم و فناوری سهیم باشند.


بیشتر بخوانید:

>>تشخیص زودهنگام سرطان با فناوری نانو


منبع: ted

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *