ضرورت توانبخشی برای بیماران فلج مغزی

فلج مغزی یک ناهنجاری عصبی است که روی کیفیت عضلات، حالت بدن و حرکات تاثیر می‌گذارد. کودکان مبتلا به فلج مغزی معمولا برای حرکت و هماهنگی اعضای بدن خود مشکل دارند. به همین دلیل انجام فعالیت‌های فیزیکی روزانه برای آنان دشوار است. کودکان فلج مغزی باید تمرینات بدنی انجام دهند. تمرینات توانبخشی فواید فیزیکی و ذهنی بسیاری برای آنان دارد و سلامت کلی و کیفیت زندگی آنان را بهبود می‌بخشد. در این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به اثر تمرینات توانبخشی برای شرایط CP اشاره خواهیم کرد.

کودکی که با اسکلت بیرونی تا سن رشد راه میرود
.

مزایای تمرین فیزیکی برای کودکان مبتلا به فلج مغزی

بهبود قدرت بدنی و عضلات

کودکان مبتلا به فلج مغزی عضلات ضعیفی دارند. داشتن عضلات ضعیف می‌تواند انجام فعالیت‌های روزمره مانند ایستادن و راه رفتن را دشوار سازد. تمرینات عمومی افزایش قدرت بدنی با افزایش کیفیت عضلات سبب بهبود پایداری کودک می‌شود.

بهبود دامنه حرکت

کودکان مبتلا به فلج مغزی دامنه حرکتی محدودی دارند. دامنه محدود سبب سخت شدن عضلات و گرفتگی می‌شود. تمرینات توانبخشی با بهبود قدرت انعطاف عضلات از این ناراحتی‌ها پیشگیری می‌کند.

بهبود هماهنگی عضلات و تعادل

فلج مغزی بخشی از مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد که مسئول حرکات و هماهنگی بدن است. تمرین توانبخشی سبب بهبود هماهنگی اعضای بدن و تعادل می‌شود. سپس کودک حرکت کردن در محیط اطراف و شرکت در فعالیت‌های فیزیکی را با سهولت بیشتری انجام می‌دهد.

بهبود سلامت استخوان

کودکان مبتلا به فلج مغزی به دلیل کاهش فعالیت‌هایی که تحمل وزن را به بدن تحمیل می‌کند در معرض پوکی استخوان هستند. تمرینات توانبخشی با بهبود چگالی استخوان و کاهش خطر شکستگی سطح سلامت کودک را بالا می‌برد.

مزایای روانی تمرینات توانبخشی برای کودکان مبتلا به فلج مغزی

بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس

با تمرین مداوم کودک شاهد پیشرفت خود و بازیابی استقلال خود در امور مختلف است. به همین دلیل اعتماد به نفس و عزت نفس وی افزایش می‌یابد.

کاهش اضطراب و افسردگی

کودکان مبتلا به فلج مغزی از افسردگی و تشویش ناشی از چالش‌های فراوان در زندگی خود رنج می‌برند. تمرین توانبخشی به وضعیت ذهنی آنان کمک می‌کند.

بهبود برهم کنش های اجتماعی

تمرین مداوم به بیماران فلج مغزی امکان برهم کنش با دوستان خود یا سایر اعضای شرکت کننده در فعالیت‌های گروهی را خواهد داد. این امر توانایی‌های اجتماعی آنان را بهبود بخشیده و احساس تنهایی آنان را تخفیف می‌بخشد.

راه رفتن با شرایط فلج مغزی

برای کودکان راه رفتن بخش مهمی از زندگی است. برای بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی راه رفتن یک هدف در زندگی است. اما ضعف عضلانی، چالش‌های حفظ تعادل و گرفتگی عضلات این امر را دشوار می‌سازد.

توانبخشی برای راه رفتن به کودکان مبتلا به فلج مغزی لازم است. متخصص توانبخشی تمرینات مختلفی برای بهبود دامنه حرکت، بهبود تعادل و قدرت بدنی انجام می‌دهد.

افزون برای توانبخشی، تمرین مداوم به کودکان مبتلا به فلج مغزی در بهبود توانایی راه رفتن آنان کمک می‌کند. چراکه تمرین قدرت عضلات را بیشتر کرده و هماهنگی عضلات را در کنار تعادل بهبود می‌بخشد.

برخی تمرینات خاص برای توانبخشی در CP‌ عبارتند از:

تمرینات کششی و قدرتی

تمرینات قدرتی برای راه رفتن لازم هستند. به طور مثال پرس پا،‌ اسکات و بلند کردن ساق پا از این تمرینات هستند. تمرینات کششی دامنه حرکت و انعطاف را افزایش داده و سبب کاهش اسپاسم می‌شود. به طور مثال می‌توان به کشش عضلات همسترینگ، کشش ناحیه لگن و ساق پا اشاره کرد.

تمرینات تعادلی و هماهنگی

تعادل و هماهنگی اعضای بدن به بهبود راه رفتن کمک می‌کند. به طور مثال می‌توان به ایستادن روی یک پا، راه رفتن روی تخته تعادل و گام زدن روی موانع اشاره کرد.


اسکلت بیرونی چیست و چگونه کار می کند؟
این مرد معلول با ایمپلنت های کنترل شده با فکر دوباره راه میرود


منبع: trexorobotics

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *