طراحی ساختمانهایی مطابق با ویژگیهای شخصی افراد

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی Stefano Schiavon در حال مطالعه برای طراحی و ساخت ساختمان‌هایی بر اساس ترجیحات شخصی افراد در مورد محیط اطرافشان است.

Stefano Schiavon محقق واستادیار دانشگاه و علاقه‌مند به طراحی ساختمان‌های سبز(sustainable building) است. او در یکی از گردهمایی‌های Qualified Self دربرکلی گفت «من اهل ایتالیا و عاشق ساختمان‌ها هستم و فکر می‌کنم ساختمان‌ها زیبا هستند.»

یکی از اهداف طراحی ساختمان افزایش آسایش افراد است. اما یک مشکل قابل توجه در این زمینه وجود دارد: افراد با هم متفاوتند. برای مثال، در یک ساختمان دما باید در چه درجه‌ای تنظیم شود؟ در واقع تلاش برای یافتن دمایی که بیشترین تعداد افراد در آن احساس راحتی کنند، بی فایده است. مانند وقتی که اندازه‌ی پای افراد مختلف را برای یافتن یک اندازه‌ی میانگین از آن‌‌ها بپرسیم و مثلا به عدد ۹ برسیم. سپس همه‌ی افراد را مجبور کنیم تا در محل کار، کفش شماره‌ی ۹ بپوشند.

استفانو و همکارانش در مجموعه‌ای از فعالیت‌های مطالعاتی به بررسی ترجیحات فردی مردم برای محیط اطرافشان پرداختند. آن‌ها این بررسی‌ها را به کمک ابزارهای Qualified Self انجام دادند. Qualified Self جنبشی برای مشارکت فناوری و اکتساب داده‌ها است که از داده‌هایی که از زندگی روزانه‌ی افراد به دست می‌آید، استفاده می‌کند. این داده‌ها به صورت ورودی‌ها (موادغذایی مصرف شده، کیفیت هوای اطراف)، حالت‌ها (خلق و خوی، تحریک احساسات، سطح اکسیژن خون)، و عملکرد جسمی و روانی در نظر گرفته می‌شود.

اولین مطالعه‌ی این گروه بسیار ساده بود. آن‌ها دما و کیفیت هوای محیط اطراف افراد را بررسی کرده و نتایج را با استفاده از یک برنامه‌ی کاربردی به دو دسته‌ی “قابل قبول” یا “غیر قابل قبول” تقسیم کردند. اندازه‌‌گیری میزان کربن دی اکسید موجود در هوا و دمای محیط، در طول روز و در مکان‌های مختلف مثل ماشین، محل کار، رستوران و سایر مکان‌های حضور افراد انجام گرفت.

طراحی ساختمانهایی مطابق با ویژگیهای شخصی افراد

نکته‌ای که توجه استفانو وهمکارانش را جلب کرد، بالاتر بودن میزان کربن دی اکسید در اتاق‌هایی با دستگاه تهویه هوا، نسبت به اتاق‌هایی بود که به طور طبیعی تهویه می‌شدند. استفانو اظهار کرد این میزان از کربن‌دی‌اکسید به تنهایی نگران‌کننده نیست، نکته‌ی قابل‌توجه وابستگی و ارتباط این گاز با سایر آلاینده‌ها، از جمله بیماری‌هایی که به وسیله‌ی هوا منتقل می‌شوند مانند آنفولانزا، است.

طراحی ساختمانهایی مطابق با ویژگیهای شخصی افراد

بالاتر بودن میزان کربن دی اکسید در اتاق‌هایی با دستگاه تهویه هوا، نسبت به اتاق‌هایی که به طور طبیعی تهویه می‌شدند

با وجود این اطلاعات، استفانو و همکارانش دریافتند که صرفا ثبت کردن شرایط محیطی برای پیش بینی آسایش افراد در یک ساختمان کافی نیست. او امیدوارانه روی مطالعه‌ی بعدی خود تمرکز کرده است. این مطالعه شامل اندازه‌گیری پارامترهای Qualified Self هر فرد (ضربان قلب و دمای بدن) است. با داشتن این اطلاعات پیش‌بینی کردن و فراهم کردن فضایی راحت برای هر فرد آسان‌تر خواهد بود.

طراحی ساختمانهایی مطابق با ویژگیهای شخصی افراد

استفانو ضمن ابراز نگرانی نسبت به تغییرات آب و هوایی و با اشاره به این که در حدود ۴۰ درصد از تابش‌های گلخانه‌ای ناشی از ساختمان‌هاست، امیدوار است که بتواند با استفاده از ابزارهای Qualified Self مدل‌های بهتری از آسایش شخصی ارائه دهد. او می‌تواند به افراد کمک کند تا ضمن کاهش تاثیر روی محیط زیست از محیط اطرافشان لذت بیشتری ببرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید تعدادی از مقاله‌های استفانو را در پیوندهای زیر بیابید:

Occupant satisfaction in LEED and non-LEED certified buildings

Quantitative relationships between occupant satisfaction and satisfaction aspects of indoor environmental

Real-Time Monitoring of Personal Exposures to Carbon Dioxide

منبع: Quantifiedself

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *