رشد بازار جاروربات‌ ها و ربات‌ های خانگی

سازمان بین‌المللی رباتیک پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۱۹ بازار جهانی ربا‌ت‌های جاروبرقی و چمن‌زنی و ربات‌های خانگی به اندازه ۳۳ درصد افزایش یابد. بازار ربات‌های خانگی سالانه ۲۵ درصد رشد داشته است ولی این رقم در چین به ۷۰ تا ۹۰ درصد می‌رسد.

رشد بازار جاروربات‌ ها و ربات‌ های خانگی

سازمان بین‌المللی رباتیک پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۱۹ بازار جهانی در نرخ بهره مرکب سالانه (CAGR) برای ربا‌ت‌های جاروبرقی و چمن‌زنی و ربات‌های خانگی به اندازه ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین گزارش‌های تحقیقاتی نشان می‎دهد تا سال ۲۰۲۰ بازار با نرخ بهره مرکب سالانه ۱۵ درصد به ارزش ۲٫۵ میلیارد دلار می‌رسد.

شرکت iRobot

رشد بازار جاروربات‌ ها و ربات‌ های خانگی

درآمد بزرگترین تولیدکننده آمریکا iRobot نشان می‌دهد فروش این شرکت رشد بالایی داشته است. فروش سال ۲۰۱۶ بیش از ۳۵ درصد فروش سال ۲۰۱۵ بوده است. در سال مالی ۲۰۱۵ مجموع فروش برابر با ۲,۴۳۶,۰۰۰ واحد بود در حالی که در سال مالی ۲۰۱۴ مجموع فروش ۲,۱۷۴,۰۰۰ واحد اعلام شده است. سود حاصل از فروش ۱۰٫۷۷ درصد بیان شده که تنها ۱٫۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است. برای سال ۲۰۱۶ هیچ آماری منتشر نشده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد سرمایه شرکت iRobot در طول ۱۲ ماه دوبرابر شده است.

افزایش فروش ربات‌های خانگی مانند Roomba 980 ناشی از سرمایه‌گذاری در تبلیغات رسانه‌ای است. شرکت iRobot در سرمایه‌گذاری نیم‌نگاهی به آسیا دارد و اخیرا برای کشور چین جاروربات سفارشی Braava jet را رونمایی کرده. همچنین شرکت iRobot در توکیو ژاپن یک کسب و کار توزیع و فروش موسوم به (Sales On Demand Corporation(SODC را راه‌اندازی کرد.

بازار چین

روز مادر یا روز پدر یا روز افراد مجرد در چین مناسبت‌هایی هستند که بازار خرید رونق دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد در این روزها، فروش لوازم خانگی مانند جاروربات Deebot ساخت شرکت چینی اکووکس (Ecovacs) بیشتر از تلویزیون فروش داشت. این کالا در فروشگاه آنلاین Tmall چین وابسته به شرکت تجارت الکترونیکی علی‌بابا (Alibaba) در فهرست پرفروش‌ترین کالا قرار گرفت. گروه علی‌بابا، یک شرکت تجارت الکترونیک چینی است که فروش و خدمات پس از آن را از طریق وب فراهم می کند. شرکت Ecovacs اعلام کرد که فروش جاروربات Deebot به ۴۷ میلیون دلار رسید که معادل ۱۸۸,۰۰۰ واحد است.

دیوید کیان (David Qian) مسئول فروش بین‌المللی شرکت Ecovacs می‌گوید: «طی دهه‌ها پیشرفت، ربات‌های حانگی هنوز در ابتدای راه هستند. در آینده این ربات‌ها چند عملکردی خواهند بود و تنها تمیزکردن کف زمین کافی نیست.»

با افزایش طبقه متوسط جامعه در چین تقاضا برای جاروربات‌های خانگی و ربات‌های حفظ امنیت منزل و نظارت رشد کرده است. بنابراین هر دو گروه شرکت‌های داخلی و خارجی برای به‌دست گرفتن بازار در تکاپو هستند. شرکت‌های چینی لوازم خانگی مانند گروه حایر (Haier) و شرکت چندملیتی TCL نیز با ورود محصولات مشابه، بازار را بیش از پیش شلوغ کرده‌اند.

شرکت چینی شیائومی (Xiaomi) تولیدکننده گوشی‌های هوشمند، در ماه سپتامبر یک جاروربات هوشمند عرضه کرد. این جاروربات هوشمند با قیمت ۲۴۶ دلار دارای ۱۲ حسگر و یک واحد پردازشگر است. این ربات نه تنها مانع از برخورد با اشیای خانه و رفتن به جهت‌های تصادفی می‌شود، بلکه محیط اتاق را اندازه می‌گیرد و نقشه بهترین راه را برای تمیز کردن تعیین می‌کند. iRobot در نظر دارد یک مرکز نمایندگی در شانگهای چین راه‌اندازی کند و پس از آن حضور خود در بازار چین را چندبرابر کند.

کالین انگل (Colin Angle) رئیس و مدیرعامل شرکت iRobot می‌گوید: «بازار ربات‌های خانگی سالانه ۲۵ درصد رشد داشته است ولی این رقم در چین به ۷۰ تا ۹۰ درصد می‌رسد.»

سایر فروشندگان ربات‌های خانگی

افزون بر شرکت‌های iRobot و Ecovacs، شرکت‌های برجسته دیگر مانند دایسون (Dyson) و Infinuvo و Koninklijke Philips N.V و ال‌جی (LG) و Neato Robotics Inc و Intellibot Robotics و Yujin Robot و سامسونگ نیز در زمینه ربات‌های خانگی فعالیت دارند. در نمایشگاه CES لاس‌وگاس که در ماه ژانویه برگزار شد به نظر می‌رسید که تمایل محصولات مصرفی از تلویزیون‌های بزرگ و هوشمند به ربات‌های خانگی تغییر کرده بود. CES محلی برای معرفی محصولات استارتاپ‌ها است.

لوازم خانگی هوشمند دارای قابلیت سازگاری با دستیار صوتی Alexa شرکت آمازون و Google Home و HomeKit شرکت اپل هستند. اما با رونمایی Alexa در خودرو (Ford،VW) و گوشی‌های هوشمند هواوی (Huawei) و جاروربات‌های ال‌جی (LG) و کنترل از راه دور DirectTV و یخچال‌های ال‌جی، این دستیار صوتی در رده اول قرار گرفته است. دستیار صوتی یک مزیت برای جاروربات‌ها به شمار می‌آیند.

منبع: Robohub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *