عنبیه مصنوعی داخل یک لنز برای اصلاح اختلالات بینایی

مردمک چشم اجازه ورود نور به چشم را می‌دهد که در نتیجه آن نور به شبکیه می‌رسد. تعدادی از اختلالات بینایی به ناهنجاری‌های عنبیه و نواحی اطراف مردمک چشم مربوط می‌شود. یکی از این اختلالات آنیریدیا یا Aniridia نامیده می‌شود. در افراد مبتلا به این اختلال بخش یا کل عنبیه مشاهده نمی‌شود. بنابراین مردمک چشم بسیار بزرگ دیده می‌شود و فرد دیدی تار دارد. در روشی جدید برای کمک به بیماران مبتلا به این اختلال لنزی تماسی ساخته شده است که قادر به تنظیم اندازه مردمک چشم است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به مرور این روش خواهیم پرداخت.

عنبیه مصنوعی داخل یک لنز برای اصلاح اختلالات بینایی

اینک همکاری بین Imec، موسسه‌ای در بلژیک، دانشگاه Ghent، موسسه اسپانیایی Instituto de Investigación Sanitaria Fundación Jiménez Díaz و مرکز Holst در هلند به ساخت یک عنبیه مصنوعی انجامیده است. این عنبیه مصنوعی در یک لنز جای می‌گیرد و اندازه مردمک را تنظیم می‌کند. با تنظیم اندازه مردمک نور به صورت موثر در چشم کانونی می‌شود و عمق مناسب دید نیز تنظیم می‌شود.

این عنبیه مصنوعی یک صفحه LCD را به کار می‌گیرد که از دوایر هم مرکز تشکیل شده است. این صفحه با توجه به اندازه مردمک می‌تواند شفاف یا کدر گردد. کم مصرف بودن این دستگاه به آن اجازه می‌دهد با یکبار شارژ به مدت یک روز کامل کار کند.

نوآوری موجود در طراحی لنز Azalea Vision

طراحان این عنبیه مصنوعی دانش خود در زمینه قطعات الکترونیکی کم مصرف و منعطف،  طراحی ASIC و دستگاه‌های هیبریدی را برای یافتن راه حلی مناسب ادغام کرده‌اند. آنان در پی ساختن دستگاهی برای حل اختلالات عنبیه، عدم انطباق کانونی( به نوعی ابیراهی در چشم) و نورهراسی(photophobia) بودند. همه این اختلالات در بیمارانی که از نوعی ناهنجاری عصبی-اپتیکی رنج می‌برند دیده می‌شود. به گفته Andrés Vásquez Quintero از موسسه imec/UGent این لنز تماسی قادر به کنترل شدت نور است. از این لحاظ قابلیت چشم را تقلید می‌کند. عمق میدان نیز با تنظیم اندازه مردمک تنظیم می‌شود. به این ترتیب روش این گروه بر روش‌های موجود درمان اختلالات عنبیه برتری دارد. اثرات مثبت این روش در آینده به صورت بالینی ارزشیابی شده و در یک دستگاه پزشکی پیاده سازی خواهد شد.

در حال حاضر افراد درگیر در این پروژه یک شرکت برای آزمایش بالینی این طرح و ساخت دستگاهی پزشکی بر پایه آن تاسیس کرده‌اند. این شرکت Azalea Vision نام دارد. وبسایت این شرکت پس از تکمیل در این آدرس قرار خواهد گرفت.


بیشتر بخوانیم:
ایمپلنت های چاپ سه بعدی ، راه ارتباطی میان مغز و رایانه
پزشکان برای نخستین آزمایش بالینی انسانی ایمپلنت چشم بیونیک آماده می شوند


منبع: medgadget

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *