با فریب مغز پروتزها سبکتر از آنچه هستند احساس میشوند

یکی از مهمترین دلایلی که موجب نارضایتی افراد دچار قطع عضو از پروتزها می‌شود، وزن بیش از حد آنها است. درحالیکه وزن پروتزها معمولاً کمتر از نیمی از اندام طبیعی است. درک وزن می‌تواند یک درک ذهنی باشد که تحت تأثیر فرآیندهای شناختی است. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد بازخورد حسی موجب کاهش ۲۳ درصدی درک وزن پروتز در مقایسه با شرایط عدم بازخورد می‌شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

با فریب مغز پروتزها سبکتر از آنچه هستند احساس میشوند

با پیشرفت فناوری، اندازه آن نیز معمولاً کاهش می یابد. نخستین دوربین‌ها، دستگاه‌های بزرگ و سنگینی بودند که روی شانه حمل می‌شدند. امروزه، می‌توانید کیفیت ضبط بالایی را با دوربین تلفن هوشمند داشته باشید. با این وجود در بعضی موارد محدودیتی وجود دارد و شما نمی‌توانید یک فناوری را کوچک کنید و همچنان مفید باشد.

یک پای مصنوعی برای افراد قطع عضو ممکن است تا حدی باریک شود، اما برای داشتن عملکردی به عنوان جانشین پا باید اندازه مشخصی داشته باشد. به همین ترتیب، می‌توان با استفاده از مواد سبک‌تر، وزن پروتز را کاهش داد، اگرچه در نهایت کاهش وزن توسط اندازه آن محدود می‌شود.

چگونه می‌توان پروتزها را برای افرادی که نیاز به استفاده روزمره دارند راحت‌تر کرد؟ بنابر گفته دانشمندان ETH Zurich، دانشگاهی در سوئیس، پاسخ (حداقل از لحاظ تئوری) ساده است: با استفاده از فناوری هوشمند «هک کردن عصب» مغز افراد را فریب می‌دهید تا پروتز را سبک‌تر از حد واقعی احساس کنند.

Stanisa Raspopovic، استاد گروه علوم بهداشتی و فناوری در ETH زوریخ می‌گوید: «بسیاری از میلیون‌ها فرد قطع عضو از پروتز استفاده نمی‌کنند، زیرا آنها را بسیار سنگین می‌دانند، علی‌رغم اینکه در حقیقت سبکتر از پا هستند. به همین دلیل است که کاهش وزن موجب بهبود تجربه کاربران می‌شود و از کنار گذاشتن پروتزها می‌کاهد».

فریب مغز و بهبود پروتزها

پژوهشگران اخیراً الکترودهایی را که قادر به ایجاد تکانه‌های الکتریکی هستند، به اعصاب باقیمانده پای قطع شده پیوند زدند. این موجب شد شرکت کنندگان پروتز مورد استفاده خود را ۲۵٪ سبک‌تر از حد واقعی احساس کنند. بیش از ۵۰٪ شرکت کنندگان گفتند پروتز را شبیه بخشی واقعی از بدن احساس می‌کنند. همچنین آنها قادر به انجام سایر کارها بودند، مانند هجی کردن واژه‌ها هنگام راه رفتن. به نظر بی‌ارتباط می‌آید اما به هنگام بازخورد آنها کلمات را با دقت بیشتری هجی کردند.

در حال حاضر این پروژه در مرحله آزمایشی است. Raspopovic گفت تجاری سازی بی‌شک برای آینده برنامه‌ریزی می‌شود. وی گفت: «این یک وسیله کوچک قابل کاشت در زیر پوست خواهد بود که با کمک یک دستگاه خارجی موجب تحریک اعصاب می‌شود. ما در تلاشیم با کمک اسپین‌آف SensArs یک آزمایش بالینی گسترده در سال ۲۰۲۲ انجام دهیم. امیدواریم ظرف پنج سال آینده یک دستگاه معتبر تولید کنیم».


بیشتر بخوانیم:

>> ۱۱ مورد از برجسته ترین اندام‌های مصنوعی تاریخ (بخش دوم)

>> برندگان رویداد جهانی CYBATHLON 2020 در بخش پروتز پا


منبع:  digitaltrends.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *