با چند فناوری های حافظ سلامت آشنا شوید

با همه گیری ویروس کرونا در جهان و افزایش حساسیت نسبت به میکروب زدایی محیط، کیفیت هوا و تمیز نگاه داشتن دستان نیاز به فناوری‌های جدید احساس می‌شد. در همین زمان توجه انسان به محیط پیرامون، محیط زیست و حیوانات نیز بیشتر شد. به همین دلیل شرکت‌های بسیاری محصولاتی مرتبط با نیاز جوامع تولید کرده‌اند که در ابتدای سال ۲۰۲۲ پرده برداری شد. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به چند فناوری شاخص در این حوزه اشاره خواهد شد.

 کوچک ترین آزمایشگاه جهان Fluigent OMI

کوچک ترین آزمایشگاه جهان

Fluigent یک شرکت پیشتاز در زمینه میکروسیالات است. محصول این شرکت با نام OMI کوچک‌ترین آزمایشگاه جهان است. OMI با بازسازی ارگانیسم‌های زنده مانند پوست، ریه و حتی مغز، فناوری organ-on-chip را در اختیار متخصصین قرار می‌دهد. OMI یک دستگاه به اندازه جعبه کفش است.

با این دستگاه مطالعات زیست شناسی خارج بدن موجودات زنده انجام می‌شود. OMI در مطالعات مربوط به افزایش سن، شخصی‌سازی درمان، ساخت دارو و مطالعه عفونت‌ها کاربرد دارد. آزمایش با این دستگاه به صورت ساده، خودکار و مطمئن انجام می‌شود. یکی از محاسن استفاده از OMI عدم نیاز به آزمایش روی حیوانات است.

کاربردهای OMI

در واقع OMI در معدود دستگاه‌های مدلسازی ارگان‌های انسانی است که هم اینک در دسترس است. با این دستگاه کشت می‌توان در مورد کشت سلول‌ها در داخل بدن نیز مطالعه کرد، چراکه OMI نزدیک‌ترین پاسخ به پاسخ بدن را در اختیار آزمایشگر قرار می‌دهد.

شرکت سازنده ادعا می‌کند که با این دستگاه مراحل آزمایشگاهی قبل از آزمایش کلینیکی به سرعت، ارزان‌تر و با بهره بالا انجام می‌شود.

Airvida E1

تنفس با ریتم یک آهنگ

Airvida نخستین هندزفری تصفیه کننده هواست که در نمایشگاه CES 2022 به نمایش درآمده است. دستگاه Airvida E1 ضمن تصفیه هوا صدای آهنگ را با فیلتر کردن نویز محیطی پخش می‌کند.

با تولید ۶ میلیون یون منفی در هر سانتی‌مترمکعب در هر ۰٫۶ ثانیه، این دستگاه تا ۹۹ درصد ویروس کرونای هوا را خنثی می‌کند. حداقل این ادعایی است که شرکت سازنده مطرح کرده است.

پرده برداری از یک پوشیدنی تصفیه کننده هوا پس از تجربه همه گیری جهانی، یک استراتژی موثر

Airvida E1 با یک اپلیکیشن همراه و نمایش میزان آلودگی محیط و میزان ذرات معلق هوا با قطر ۲.۵ میکرومتر کارکرد خود را به رخ کاربر می‌کشد. با روشن کردن امکان تصفیه هوا، کاربر می‌تواند کیفیت هوای تنفسی را در هنگام نیاز تنظیم کند.

این دستگاه با ۴۲ گرم جرم یک پوشیدنی بسیار راحت است. باتری دستگاه برای کار مداوم به مدت ۸ ساعت(پخش موسیقی و تصفیه هوا به طور همزمان) مناسب است. این باتری برای تصفیه هوا تا ۳۰ ساعت کار می‌کند.

AIRXÔM

ماسکی با محافظت بالا

آلودگی هوا از دلایل مرگ زودرس در نقاط مختلف جهان است. در واقع در سال ۲۰۲۰ سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را یکی از خطرات برزگ موجود برای سلامت انسان دانست. با همه‌گیری جهانی کرونا و اعمال شرایط قرنطینه شاهد کاهش مقطعی آلاینده‌های هوا بودیم که با ما یادآوری کرد هوای پاک تا چه حد مهم است و یک مشکل جهانی است.

شرکت AIRXÔM با در نظر داشتن همه این نکات یک ماسک فعال تولید کرده است. به ادعای این شرکت ماسک تولید شده تنها ماسک فعال محافظ تنفس در جهان است.

این ماسک با فیلتر کردن نانوذرات و میکروذرات هوا حفاظت تقریبا کاملی در برابر  باکتری‌ها، ویروس‌های تنفسی از جمله ویروس SARS COV 2  و سایر ویروس‌های بیماری‌زا و مسمومیت زا مانند NOX، گاز نیتروژن مونواکسید، تولوین و … ارائه می‌دهد.

این ماسک با وجود توانایی بالا حجیم و بزرگ است. اما واقعا نخستین ماسک در نوع خود است و راهی برای محافظت کامل است.

Moen Smart Water Network

شیر بدون نیاز به لمس

Moen Smart Water Network محصولی از Moen است که در واقع یک شیر هوشمند با فناوری کنترل حرکت است. باز و بسته کردن شیر با کمک حسگر حرکت چیز جدیدی نیست. نوآوری این شرکت افزودن امکان تنظیم دمان آب و فشار آن بدون نیاز به لمس شیر و با حرکات ساده است. با توجه به حساسیت‌های موجود در جوامع کنونی این شیر می‌تواند فناوری مفیدی در مکان‌های عمومی باشد.


ده ربات پزشکی و جراح مهم
ایجاد فناوری های پوشیدنی برای حفظ امنیت و سلامت سالمندان


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *