ایجاد فناوری های پوشیدنی برای حفظ امنیت و سلامت سالمندان

دنیای فناوری به دنبال راه‌هایی برای ایمن و راحت نگه داشتن جمعیت سالخورده جهان است. بنابر مطالعات، برای نخستین بار در تاریخ، تعداد افراد بالای ۶۴ سال از تعداد کودکان زیر پنج سال در سال ۲۰۱۸ پیشی گرفت. چین بیشترین تعداد سالمندان را در جهان دارد که حدود ۲۰۰ میلیون نفر است. به طور تقریبی، آنها ۵ درصد از سالمندان جهان را تشکیل می‌دهند. حدود ۳۰ درصد از سالمندان با عوارض مرگبار ناشی از افتادن یا شکستگی روبه‌رو می‌شوند. می‌توان مانع بسیاری از این حوادث شد، البته با کمک دستگاه‌هایی مانند پوشیدنی‌ها و خانه‌های هوشمند که دارای حسگرها، محرک‌ها و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی مدرن هستند تا نظارت مستمر و از راه دور بر سلامت و تندرستی سالمندان را با هزینه‌ای کم امکان‌پذیر سازند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

توسعه فناوری های پوشیدنی برای حفظ امنیت و سلامت سالمندان

دم رباتیک Arque برای کمک به حفظ تعادل

پژوهشگران دانشگاه Keio یک دم رباتیک به نام Arque ساخته‌اند که می‌تواند به سالمندان در حفظ تعادل کمک کند. این دستگاه یک متری از دم یوزپلنگ‌ها و سایر حیوانات برای حفظ تعادل هنگام دویدن و بالا رفتن از درخت تقلید می‌کند. این دم مانند پاندول تعادل را حفظ می‌کند و با یک مهار به کمر فرد متصل می‌شود. وقتی بدن را به یک طرف کج می‌کنیم، دم در جهت مخالف حرکت می‌کند. دم رباتیک Keio از چهار ماهیچه مصنوعی و هوای فشرده برای حرکت در هشت جهت استفاده می‌کند.

کمربند بادی برای محافظت از سالمندان در صورت افتادن

شرکت چینی Suzhou Yidaibao Intelligent Technology یک کمربند بادی برای محافظت از افراد مسن در صورت افتادن طراحی کرده است. این کمربند مانند کیسه هوای خودرو کار می‌کند. این فناوری برای پاسخ به خواسته‌های جمعیت پیر چین توسعه یافته است. هنگامی که یک میکروژیروسکوپ سرعت و زاویه سقوط را تشخیص می‌دهد، ریزپردازنده کیسه هوا را فعال می‌کند.

کمربند هوشمند ActiveProtective

کمربند هوشمند ActiveProtective یک کیسه هوای هوشمند برای محافظت از لگن است. این کمربند هوشمند ۲٫۵ اینچی مانند یک کمربند معمولی بسته می‌شود و بسیار شبیه کیسه هوای خودرو عمل می‌کند. فناوری تشخیص سقوط کمربند به جای استفاده از ضربه، از حسگرهای حرکتی سه بعدی استفاده می‌کند که می‌توانند حرکت غیرعادی و زمان سقوط را تشخیص دهند. این کیسه‌های هوا در ۶۰ میلی ثانیه باد می‌شوند و یک بالشتک در اطراف کمر و باسن شما ایجاد می‌کنند تا ضربه را دفع کند. این کمربند همچنین دارای قابلیت Wi-Fi و بلوتوث برای هشدار دادن به مراقبان در مورد سقوط است.

سیستم تشخیص سقوط

PAX Plus به عنوان یک سیستم تشخیص سقوط و هشدار عمل می‌کند. این دستگاه مجهز به GPS است و یک دکمه اضطراری برای پشتیبانی از تماس صوتی دو طرفه نامحدود ارائه می‌دهد. اگر سقوط در خانه یا هر مکان دیگری تشخیص داده شود، دستگاه به طور خودکار با مرکز و اپراتورهای آموزش دیده تماس می‌گیرد. کمک در هر زمان و هر کجا که نیاز باشد ارائه می‌شود. عمر باتری PAX Plus بیست و چهار ساعت است.

توسعه ربات‌های نرم

یک تیم بین رشته‌ای در دانشکده مهندسی دانشگاه هاروارد و مؤسسه Wyss در حال ساخت ربات‌های نرم برای کمک به افراد مسن و افراد دچار آسیب‌های جسمی هستند.
نمونه‌هایی از این ربات‌ها عبارتند از Assistive Hip Suit که به صورت هوشمند به راه رفتن افراد مسن کمک می‌کند و یا Soft Robotic Glove که برای توانبخشی دست پس از سکته به کار می‌رود.


>> ربات کمکی پیاده روی سالمندان KOMPAI

>> عضلات مصنوعی و پوشیدنی های رباتیک میتواند موجب استقلال حرکتی سالمندان شود


منبع:  roboticsbiz.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *