فناوری های عصبی با خواندن ذهن و آموزش مغز موجب بهبود عملکرد انسان میشوند

فناوری‌های عصبی با خواندن ذهن و افکار فرد و کمک به آموزش مغز موجب بهبود عملکرد انسان در زمینه‌های مختلف می‌شود. همچنین توسعه روش‌های جدید تحریک مغزی می‌تواند بیماری‌های مختلف عصبی و روانی را درمان کند. در ادامه با جدیدترین فناوری‌های عصبی جهت بهبود عملکرد انسان آشنا خواهیم شد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

هوندا به دنبال تجهیز موتورسیکلت‌های خود با فناوری خواندن ذهن است

هدف شرکت هوندا بهبود روش تعامل راکب و موتورسیکلت است تا سامانه‌های ایمنی بتوانند طبق نظر شما عمل کنند. در این روش کلاه ایمنی ویژه‌ای که همراه موتورسیکلت ارائه می‌شود دارای الکترودهایی است که سیگنال‌های مغزی را دریافت می‌کند. این سیگنال‌ها به رایانه منتقل و تفسیر می‌شوند، سپس برای اجرا و کنترل خودکار سامانه‌های ایمنی به موتورسیکلت ابلاغ می‌شود.

 هوندا به دنبال تجهیز موتورسیکلت‌های خود با فناوری خواندن ذهن است

آموزش مغز و عضلات موجب بهبود توانبخشی پس از سکته میشود

یک استارت‌آپ سنگاپوری پوشیدنی غیرتهاجمی SynPhNe را برای بهبود روند توانبخشی توسعه داده است. SynPhNe از سیگنال‌های مغزی و عضلانی فرد برای ارزیابی، آموزش و تقویت قابلیت‌های عملکردی استفاده می‌کند. این دستگاه پوشیدنی مجموعه حسگرهایی است که به بازو و سر متصل می‌شوند تا فعالیت الکتریکی مغز و عضلات را ردیابی کند. نرم افزار موجود در دستگاه، سیگنال‌ها را گرفته و بیمار را بر اساس واکنش‌های وی با مجموعه‌ای از تمرینات راهنمایی می‌کند.

درواقع SynPhNe پاسخ‌های ناخودآگاه فرد را که ممکن است مانع عملکرد باشد برجسته می‌کند و فرد هنگام انجام کارهای مختلف از واکنش‌های ناسازگار و غیر عادی عضلات و مغز در همان لحظه مطلع می‌شود. SynPhNe در خانه نیز قابل استفاده است.

 آموزش مغز و عضلات موجب بهبود توانبخشی پس از سکته میشود

با پوشیدنی neuroLeet مغز خود را آموزش دهید و به بازیکن بهتری تبدیل شوید

این ابزار برای بهینه‌سازی عملکرد بازی طراحی شده است و به شما کمک می‌کند تا از استرس ناشی از عملکرد ضعیف جلوگیری کنید. به راحتی neuroLeet را روی هدست بازی خود قرار دهید، این پوشیدنی بازخوردی از امواج مغزی شما را در لحظه ارائه می‌دهد. پوشیدنی neuroLeet  به یک برنامه روی رایانه متصل می‌شود و تجزیه و تحلیل الگوهای مغزی و گزارش کاملی از عملکرد ذهنی را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید از این اطلاعات برای شناسایی نقاط قوت و ضعف ذهنی خود استفاده کنید. با این پوشیدنی، مغز خود را آموزش داده و عملکرد بازی خود را بهینه کنید.

در بازی‌های دیجیتال حتی کسری از ثانیه برای هدف قرار دادن دشمن مهم است. و زمان حساس با ثانیه اندازه‌گیری نمی‌شود بلکه در هزارم ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. به همین دلیل توسعه دهندگان استارت‌آپ کانادایی Brink Bionics دستگاهی توسعه داده‌اند که با کاهش زمان تأخیر میان قصد و اجرای عمل واقعی، مهارت بازیکن را افزایش می‌دهد.

این دستگاه یک دستکش بدون انگشت با حسگرهای جاسازی شده است که تکانه‌های الکتریکی تولید شده در بدن را پیش از حرکت واقعی عضله، شناسایی می‌کند. این حسگرها در بالای چهار عضله‌ای قرار دارد که حرکت انگشت را کنترل می‌کند. پس از اینکه فرد به حرکت انگشت خود فکر کند و پیش از حرکت واقعی، حدود ۱۵۰ میلی ثانیه طول می‌کشد. این کنترلر عصبی قصد فرد را تشخیص می‌دهد و می‌تواند زمان پاسخ به حرکت مربوطه را به ۸۰ میلی ثانیه کاهش دهد. پیش‌بینی می‌شود قیمت خرده فروشی این کنترلر ۱۶۹ دلار باشد. پژوهش‌ها نشان داده است که بازی دیجیتال نه تنها سرگرم‌کننده است بلکه برای سلامتی و رشد انسان نیز مفید است.

یک پخش کننده موسیقی مغزخوان

این دستگاه پوشیدنی با نام Crown فعالیت لوب پیشانی کاربر را با کمک هشت حسگر  EEG  اندازه می‌گیرد. EEG یکی از پرکاربردترین روش‌های غیرتهاجمی برای اندازه‌گیری فعالیت عصبی است. این فناوری فعالیت الکتریکی مغز را از طریق الکترودهایی که روی پوست سر قرار می‌گیرند، ثبت می‌کند. بسته به سیگنال‌های مغزی کاربر، دستگاه یک موسیقی را به طور خاص برای افزایش تمرکز انتخاب و پخش می‌کند.

از آنجا که توانایی تمرکز توسط لوب پیشانی مغز تنظیم می‌شود، دستگاه Crown بر این ناحیه از مغز تمرکز دارد. در واقع Crown یک پخش کننده موسیقی مغزخوان است: این دستگاه امواج مغزی کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کند، سپس مناسب‌ترین موسیقی را برای اینکه حالت تمرکز خود را حفظ کند، پخش می‌کند.

تحریک مغز و درمان بسیاری از بیماری‌ها

شرکت نوپای Nēsos راهی مؤثر و غیرتهاجمی برای نفوذ به مغز پیدا کرده است. این ابزار می‌تواند از طریق گوش و با تحریک مغز به طیف وسیعی از بیماری‌های عصبی و روانپزشکی کمک کند. درمان آرتروز نخستین کاربردی است که استارت‌آپ Nēsos به دنبال آن است. نتایج نخستین آزمایش انسانی روی ۳۰ نفر مبتلا به آرتریت روماتوئید بسیار امیدوار کننده بود.

دستگاه Nēsos روی عصب واگ تأثیر می‌گذارد. این عصب بزرگراه پیچیده سیستم عصبی است که مغز را به اندام‌های اصلی بدن متصل می‌کند. این عصب موضوع پژوهش‌های گسترده‌ای بوده است. دانشمندان سعی در تعدیل آن برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله میگرن، سکته مغزی، نارسایی قلبی، افسردگی و مشکلات التهابی مانند بیماری کرون، با درجات مختلف موفقیت، داشته‌اند.

دستگاه Nēsos همان مسیر را هدف قرار می‌دهد، اما با یک وسیله کاملاً غیرتهاجمی که در گوش قرار می‌گیرد. و به جای هدف قرار دادن عصب واگ در گردن، از طریق شاخه شنوایی عصب واگ، تکانه‌های الکتریکی را به مناطق مغزی ارسال می‌کند.

 تحریک مغز و درمان بسیاری از بیماری‌ها

چینی‌ها از رابط مغز و رایانه برای درمان افسردگی استفاده میکنند

بیمارستان Ruijin در شانگهای تلاش می‌کند بیماران افسرده را با سامانه پیشرفته رابط مغز و رایانه (BCI) درمان کند. درمان‌های سنتی، از جمله داروهای ضد افسردگی و درمان‌های شناختی، روی حدود ۲۰ درصد از بیماران که به داروها مقاوم هستند، خوب عمل نمی‌کند. جدیدترین فناوری BCI ممکن است با کاشت تراشه الکترود در زیر پوست سر بیماران و تحریک الکتریکی مدارهای عصبی به درمان آنها کمک کند.

 چینی‌ها از رابط مغز و رایانه برای درمان افسردگی استفاده میکنند

کاهش وزوز گوش با تحریک عصبی زبان

وزوز گوش، احساس صدای زنگ یا سوت در گوش، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پزشکی است. تقریباً ۱۵٪ از مردم از آن رنج می‌برند، اما ماهیت این بیماری، مطالعه آن و یافتن گزینه‌های درمانی را دشوار می‌کند. در یک مطالعه بین‌المللی پژوهشگران نشان دادند که یک سامانه تحریک عصبی ساخته شده توسط شرکت ایرلندی Neuromod Devices  Limited  می‌تواند به طور قابل توجهی علائم وزوز گوش را کاهش دهد.

این فناوری با تحریک عصب سه قلو، که دانشمندان معتقدند مربوط به سیستم شنوایی است، بر وزوز گوش تأثیر دارد. این سامانه از هدفون بلوتوث و یک دستگاه الکترود تشکیل می‌شود. الکترود برای اتصال به زبان و تحریک عصب سه قلو در فرکانس‌های مناسب و با انرژی کافی طراحی شده است. در مطالعه‌ای که اخیراً با بیش از ۳۰۰ فرد مبتلا به این بیماری انجام شد، پژوهشگران نشان دادند که علائم وزوز گوش بیش از ۸۰٪ شرکت کنندگان بهبود یافت.

 کاهش وزوز گوش با تحریک عصبی زبان

فیسبوک برای حمایت از عینک واقعیت افزوده، مچ بند عصبی ایجاد می‌کند

فیسبوک در حال توسعه یک رابط واقعیت افزوده جدید برای آینده نزدیک است که ما را مجبور به انتخاب بین تعامل با دستگاه‌هایمان و یا تعامل با دنیای اطراف نمی‌کند.

این شرکت در حال کار بر روی یک پوشیدنی مبتنی بر مچ دست است که قادر به کنترل عینک واقعیت افزوده (AR) خواهد بود. این مچ‌بندها از الکترومیوگرافی (EMG) برای ترجمه سیگنال‌های عصبی ظریف به اعمالی مانند تایپ کردن، لغزاندن یا بازی کردن استفاده می‌کند. سیگنال‌های مچ دست آنقدر واضح هستند که EMG می‌تواند حرکت میلی‌متری انگشت را درک کند. در نهایت، حتی ممکن است تنها قصد حرکت انگشت را احساس کرد. با استفاده از حسگرهای روی مچ، می‌توانید با اشیا مجازی ارتباط برقرار کنید. این مچ‌بندهای واقعیت افزوده هنوز تحت آزمایش و پیشرفت در پردازش اطلاعات و جمع‌آوری داده‌ها هستند. به همین دلیل هنوز تاریخ عرضه لوازم جانبی جدید توسط این شرکت مشخص نشده است.

 فیسبوک برای حمایت از عینک واقعیت افزوده، مچ بند عصبی ایجاد می‌کند

بیشتر بخوانیم:

>> میمونی که با کمک تراشه مغزی شرکت ایلان ماسک با ذهنش پینگ پنگ بازی میکند

>> خواندن ذهن با امواج فراصوت: روشی غیر تهاجمی برای رمزگشایی اهداف فرد


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *