فناوری های پیرامون کرونا در مهرماه ۱۳۹۹

با فراگیری بحران کرونا و اعمال قرنطینه خانگی، فناوری‌های بسیاری برای مقابله با کرونا یا سهولت بخشیدن به زندگی در هنگام قرنطینه شکل گرفته است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به مرور بخشی از این فناوری‌ها می‌پردازیم.

ربات ها و ضد عفونی کردن بیمارستانها

فعال کردن کلیدهای صفحات لمسی بدون لمس

با گسترش بحران جهانی کرونا راهکارهای مختلفی برای حفظ سلامت افراد پیشنهاد شده است. در این میانJaguar Land Rover به توسعه روشی برای خواندن منظور کاربر قبل از لمس صفحه نمایش پرداخته است. با این روش تاکنون در ۵۰ درصد موارد مقصود کاربر پیش از رسیدن به صفحه نمایش پیش‌بینی شده است.

  فعال کردن کلیدهای صفحات لمسی بدون لمس

ماسک چسبنده و شفاف SEEUS95 لبخند شما را دوباره نمایان می‌کند

چندین ماه است که خرید و ماسک زدن به صورت فعالیتی روزمره در آمده است. اما استفاده طولانی مدت از ماسک می‌تواند عوارض جانبی همچون سردرد و مشکلات پوستی ایجاد کند. از آنجایی که ماسک‌ها بیشتر صورت به غیر از چشم را می‌پوشانند، می‌توانند ارتباطات را به ویژه برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا از بین ببرند. یک شرکت طراحی نیویورکی، Solight، جایگزینی اساسی برای ماسک‌های سنتی N95 با نام SEEUS95 ایجاد کرده است. این ماسک شفاف بندهای الاستیک ناراحت کننده‌ای ندارد و از طریق مکش مناسب به پوست می‌چسبد. در عین حال، به لطف استفاده از مواد آلی با کیفیت که هزینه را کاهش می‌دهد، در پایان عمر به راحتی قابل بازیافت است و از پوست مراقبت می‌کند. این ماسک‌ها چندبار مصرف و قابل شستشو هستند.

ماسک چسبنده و شفاف SEEUS95 لبخند شما را دوباره نمایان می‌کند

تشخیص و توزیع خودکار ماسک

ربات Reachy قادر است افرادی را که ماسک ندارند شناسایی کند و به آنها ماسک بدهد.

کنترل از راه دور ونتیلاتور بیماران کووید۱۹ برای حفاظت از درمانگران

بیشتر دستگاه‌های بخش مراقبت‌های ویژه باید با تماس مستقیم و از نزدیک کنترل شود. این امر امکان انتقال ویروس‌ها را به درمانگران بالا می‌برد. اینک گروهی از Johns Hopkins موفق به طراحی و ساخت سامانه‌ای شدند که امکان کنترل هر دستگاهی بایک صفحه نمایش لمسی را فراهم می‌سازد. این دستگاه در واقع یک ریل متحرک با یک قلم الکتریکی است که به جای انگشتان کاربر صفحه نمایش را لمس می‌کند. کاربر در مکانی دور از بیمار قرار دارد و با رایانه به قلم دستور می‌دهد که چه مکانی را لمس کند. این دستگاه اینک برای کنترل ونتیلاتورها به کار گرفته شده است.

ماسک تصفیه کننده هوای ال‌جی تنفس را راحت‌تر می‌کند

از آغاز همه گیری کووید۱۹، شرکت‌های سراسر جهان به دنبال راهکارهایی برای واکنش به این بحران هستند. ال‌جی، سازنده غول‌پیکر دستگاه‌های الکترونیکی کره جنوبی، به تازگی اعلام کرده ماسک صورتی تولید کرده است که یک دستگاه تصفیه هوا است تا هوا را تمیز و تنفس را آسان ‌کند. دستگاه تصفیه هوای پوشیدنی ال‌جی، PuriCare، دارای دو فیلتر H13 HEPA قابل تعویض است که این شرکت پیش از این در دستگاه‌های تصفیه هوای خانه به کار گرفته است. دو فن تعبیه شده، هوا را متناسب با ریتم تنفس فرد به داخل می‌کشند. هوای منتقل شده توسط فن‌ها به طور مداوم تنظیم می‌شود تا بیشتر احساس کنید ماسک ندارید. این دستگاه دارای یک کیف شارژ است که دارای LEDهای UV-C برای از بین بردن میکروب‌هایی است که هنگام استفاده از آن در قسمت خارجی ماسک قرار می‌گیرد. طبق گفته این شرکت، ماسک جدید برای فروش در کشورهای خاص در اواخر سال برنامه‌ریزی شده است.

توسعه یک پوشیدنی برای نظارت بر توانبخشی از راه دور

بیماری همه گیر کووید۱۹ چالش‌های جدیدی را برای امکانات بالینی به وجود آورده است، از جمله نحوه ارائه هر چه بیشتر مراقبت‌ها از راه دور. بخش قلب و عروق بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی و دندانپزشکی توکیو (TMDU) در حال همکاری با Kyocera است تا بتواند ضمن نظارت بر علائم حیاتی بیماران، درمان‌های توانبخشی را به بیماران ارائه دهد. در مواردی همچون سکته‌های مغزی و وجود لخته‌های خون، بیماران به طور معمول پس از جراحی توسط متخصصان توانبخشی در جلسات حضوری درمان می‌شوند. به دلیل ضرورت حفظ فاصله، بیمارستان پزشکی TMDU با Kyocera همکاری می‌کند تا یک دستگاه پوشیدنی را آزمایش کند که به متخصصان توانبخشی کمک می‌کند تا از طریق اینترنت با بیماران خود کار کنند.

این پوشیدنی تعدادی از علائم حیاتی از جمله ضربان قلب و اشباع اکسیژن خون (SpO2) را اندازه‌گیری و این موارد را در لحظه به پزشک منتقل می‌کند. در ضمن، پزشک معالج می‌تواند با استفاده مستقیم از گفتار از طریق هدفون‌های هدایت استخوانی و میکروفون که جزئی از دستگاه جدید است، مستقیماً با بیمار ارتباط برقرار کند. توسعه دهندگان امیدوارند که این فناوری جدید با توجه به شرایط موجود، ضمن به حداقل رساندن استفاده از تجهیزات محافظ شخصی و محدود کردن خطر انتقال بیماری برای همه افراد درگیر، بتواند به بهترین وجه ممکن با ارائه بهترین روش درمانی به شما کمک کند.

هشدار به هنگام لمس کردن صورت

ناسا یک دستگاه الکترونیکی پوشیدنی ساخته است که هنگام لمس صورت به کاربران هشدار می‌دهد. ناسا برای مقابله با بحران ویروس کرونا یک دستگاه الکترونیکی پوشیدنی اختراع کرده است که هر بار دست خیلی به صورت نزدیک شود، هشدار می‌دهد. این دستگاه برای فروش نیست، برنامه‌های کامل ساخت این دستگاه جدید به صورت متن باز در دسترس است. پوشیدنی PULSE به دور گردن بسته می‌شود و هنگامی که دست به صورت نزدیک شود، با لرزش به کاربر هشدار می‌دهد.


بیشتر بخوانیم:
هوش مصنوعی جان انسان ها را نجات می دهد
معرفی فناوری های ردیابی وضعیت سلامت و تشخیص بیماری مبتنی بر گوشی هوشمند


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *