فناوری ۵ جی چگونه زندگی افراد معلول را تغییر خواهد داد ؟

نزدیک به یک میلیارد نفردر سراسر جهان با نوعی معلولیت و ناتوانی جسمی زندگی می‌کنند. فناوری‌های نوظهور همچون اینترنت اشیا، فناوری‌های پوشیدنی و فناوری ۵ جی به افراد معلول کمک خواهد کرد تا مستقل‌تر زندگی کنند و در محیط کار مشارکت بیشتری داشته باشند. در این مقاله به کاربرد نسل پنجم ارتباطات سیار سلولی درفناوری‌های کمکی می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

سامانه موقعیت‌یابی Maptic برای کم‌بینایان و نابینایان

سیستم موقعیت‌یابی Maptic یک فناوری پوشیدنی برای افراد نابینا و کم‌بینا است. Emilios Farrington-Arnas فارغ‌التحصیل دانشگاه برونل لندن، دستگاهی پوشیدنی طراحی کرده ‌است که با ایجاد لرزش و ویبره کمک می‌کند کاربرمسیر خود را بیابد و به مقصد موردنظر برسد. این دستگاه شامل حسگر تصویری و واحد بازخورد است. حسگرتصویری همچون گردنبند بر گردن کاربر قرار می‌گیرد. واحد بازخورد به صورت مچ‌بند بسته می‌شود. حسگر قابلیت اتصال به یک برنامه‌ی کاربردی صوتی گوشی هوشمند را دارد. بنابراین از طریق GPS موقعیت‌یابی انجام می‌گردد.

فناوری 5 جی چگونه زندگی افراد معلول را تغییر خواهد داد ؟
سامانه موقعیت‌یابی Maptic

گجت Talkittبرای افراد دارای اختلال گفتاری و زبانی

Talkitt به افراد دارای اختلال گفتاری و زبانی کمک می‌کند بتوانند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند. این گجت، صحبت‌های غیرقابل فهم را به گفتارقابل فهم‌تر تبدیل می‌کند. بنابراین افراد دیگر صحبت کاربر را متوجه می‌شوند. این نوآوری پوشیدنی الگوی گفتاری کاربر را یاد می‌گیرد و سپس تفسیری از گفتار کاربر را برای اطرافیان بازگو می‌کند.

فناوری 5 جی چگونه زندگی افراد معلول را تغییر خواهد داد ؟
گجت Talkitt

اسکلت بیرونی Rex

شرکت Rex Bionics برای افراد ناتوان حرکتی اسکلت بیرونی Rex را توسعه داده است. این اسکلت بیرونی با هدف توانبخشی و بهبود توانایی حرکتی کاربر ارائه شده است. یادگیری اگزواسکلتون Rex برای کاربر آسان و ساده است. با پوشیدن این فناوری پوشیدنی، دستان کاربر آزاد است. این ویژگی سبب می‌شود کاربر بتواند به راحتی به فعالیت‌های خود در زندگی روزمره رسیدگی کند. حرکت این دستگاه به صورت خودکار انجام می‌شود.

فناوری 5 جی چگونه زندگی افراد معلول را تغییر خواهد داد ؟
اسکلت بیرونی Rex

فناوری ۵ جی و فناوری‌های کمکی

فناوری ۵G یا نسل پنجم ارتباطات قابلیت‌های نوظهور بسیاری برای آسودگی بیشتر افراد به ویژه معلولان فراهم کرده است. برای نمونه عینک‌های هوشمند مبتنی بر فایوجی با اتصال به گوشی‌های هوشمند، بازخورد صوتی را برای افراد نابینا با هدف موقعیت‌یابی در محیط شهری فراهم می‌کند. حتی اطلاعات حمل و نقل عمومی را به کاربر ارائه می‌دهد.


بیشتر بخوانیم:

>>ربات های پوشیدنی چگونه به افراد معلول کمک میکند تا دوباره راه بروند
>>امید به بازیابی بینایی با چشم بیونیک Argus II
>>برترین تخصص­های پزشکی با بالاترین پتانسیل در آینده


منبع:wearable-technologies

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *