مروری بر اخبار حوزه سلامت و پزشکی در زمستان ۲۰۲۰

به عقیده­‌ی برخی از افراد، فناوری جای ۸۰ درصد از پزشکان را در آینده خواهد گرفت. اما این ادعای درستی نیست. در عوض، فناوری به آن­ها کمک خواهد کرد تا با تمرکز بیشتری به تخصص خود بپردازند و امکان کمک به بیماران بسیاری را فراهم می‌سازد. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به مرور بخشی از این فناوری‌ها خواهیم پرداخت.

پوشیدنی های Sensoria Health برای پیگیری روند بهبود بیمار پس از جراحی زانو

یکی از جراحی‌های متداول بیمارستان‌ها جایگزینی مفصل زانو با یک ایمپلنت است. در این جراحی کیفیت ایمپلنت و توانبخشی در بازیابی توانایی حرکت تاثیر زیادی دارد. شرکت Sensoria Health واقع در واشنگتن یک ایمپلنت زانوی کبالت-کروم با روش چاپ سه بعدی توسعه داده است. این محصول درد پس از جراحی و احتمال نیاز به جراحی دوم را کاهش می‌دهد. با ترکیب این ایمپلمت و پوشیدنی‌های طراحی شده توسط این شرکت پیگیری روند درمان سهولیت بیشتری نیز می‌یابد. جوراب‌های طراحی شده توسط شرکت حسگرهای لمسی را برای پیگیری تعادل فرد به کار می‌گیرند. حفظ تعادل پس از جراحی به نشستن امیپلنت در جای استخوان به صورت صحیح کمک می‌کند. یک بریس هوشمند زانو نیز برای پیگیری روند توانبخشی بیمار طراحی شده است. نتایج این حسگرها را می‌توان روی اپلیکیشن هوشمند این دستگاه مشاهده نمود.

دستگاهی کوچک برای گزارش احتمال حملات صرع

از هر ۲۶ نفر یک نفر به بیماری صرع دچار می‌شود. برای ثبت امواج مغزی شرکت Epitel دستگاه کوچکی را برای استفاده بیماران در خانه طراحی کرده است که پشت سر و زیر گوش قرار می‌گیرد. Epilog به صورت دقیق اطلاعات حملات را ثبت کرده، به پرستاران در هنگام حمله هشدار می‌دهد و احتمال بروز حملات بعدی را می‌سنجد. به ادعای شرکت سازنده این دستگاه کیفیت خواب را نیز بهتر از دستبندهای ردیاب موجود می‌سنجد.

این دفیبریلاتور پوشیدنی می تواند مانع از مرگ ناگهانی قلبی شود

مرگ ناگهانی قلبی (SCD) یک مرگ ناگهانی و غیر منتظره است که در اثر تغییر ریتم قلب ایجاد می‌شود. مرگ ناگهانی قلبی مسئول نیمی از مرگ و میر بیماری‌های قلبی است. شرکت Element Science در تلاش است با یک دستگاه دفیبریلاتور کاردیوورتر پوشیدنی این آمار را کاهش دهد. این دستگاه، Jewel P-WCD، برای تشخیص و درمان آریتمی‌های تهدید کننده زندگی طراحی شده و استفاده از آن آسان است.

این دفیبریلاتور پوشیدنی می تواند مانع از مرگ ناگهانی قلبی شود

استفاده از حسگرهای بیسیم برای ردیابی سلامت نوزادان نارس

میزان بقای نوزادان نارس در کشورهای پیشرفته تفاوت فاحشی با کشورهای در حال توسعه دارد. دانشمندان دانشگاه نورث وسترن در تلاش برای حل این مشکل، نوع جدیدی از حسگرهای بیسیم توسعه داده‌اند که می‌تواند برای ردیابی علائم حیاتی نوزادان و مادران باردار روی پوست قرار گیرد. این حسگرها به صورت جفتی و روی پا و قفسه سینه قرار می‌گیرد. همچنین این فناوری می‌تواند برای نظارت دقیق علائم حیاتی در زنان باردار حین زایمان برای اطمینان از زایمان ایمن و کاهش خطر مرگ و میر مادران مورد استفاده قرار گیرد. دانشمندان در تلاشند تا هوش مصنوعی را با این سامانه ادغام کنند تا پردازش داده‌ها کارآمدتر شود.

تشخیص زودهنگام مشکلات بینایی با دستگاه جدید EPFL

پژوهشگران EPFL دستگاهی توسعه داده‌اند که می‌تواند روی سلول‌هایی در پشت چشم که تاکنون قابل مشاهده نبودند، زوم کند. این فناوری می‌تواند برای چشم پزشکان، به ویژه برای تشخیص زودرس تخریب ماکولا یا تباهی لکه زرد وابسته به سن و ارزیابی گزینه‌های جدید درمانی بسیار مفید باشد. آزمایش‌های که روی حدود ده‌ها نفر انجام شده، نشان داده‌اند که دستگاه قابل اطمینان است. در مشاهده قسمت پشتی چشم نسبت به روش‌های معمولی ده برابر دقیق‌تر است و می‌تواند مراحل مختلفی که سلول‌ها طی می‌کنند، به ویژه روند پیری را نشان دهد.

دانشمندان نخستین نورون‌های مصنوعی را ساختند

دانشمندان ویژگی‌های الکتریکی نورون‌های بیولوژیکی را بر روی میکروتراشه بازسازی کردند. این کشف می‌تواند دنیای تجهیزات پزشکی و ایمپلنت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. این پژوهش در دنیای پزشکی یک هدف بزرگ است چرا که می‌تواند بیماری‌های مزمن که نورون‌ها به درستی کار نمی‌کنند را درمان کند. برای نمونه در درمان آسیب نخاعی یا آلزایمر.

نخستین جراحی رباتیک مغز در تورنتو

این جراحی در اول نوامبر در Toronto Western Hospital and Krembil Brain Institute توسط گروهی به رهبری Vitor Mendes Pereira انجام شد و از آن به عنوان پیشرفتی در علم پزشکی و مغز و اعصاب یاد می‌شود. بیمار زنی بود که بر اثر تورم عروق مغز وی مسدود شده بود. بازوی رباتیک استفاده شده در این جراحی CorPath GRX است که قادر به انجام حرکات با ظرافت میلیمتری است.

نظارت بر بیماری ام‌اس به کمک یک بازوبند

برای مبتلایان به بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، سنجیدن تغییرات آنها در دوره‌های زمانی کوتاه دشوار است. در پژوهشی جدید از یک بازوبند برای تشخیص تغییرات ظریف استفاده شده است، تغییراتی که سنجش آن پیش از این ممکن نبود. دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو از بازوبند MYO در پژوهش خود استفاده کردند. در اصل این فناوری برای کنترل وسایل الکترونیکی با حرکات دست طراحی شده است، معمولاً روی بازو پوشیده می‌شود و مجهز به شتاب سنج، ژیروسکوپ و الکترودهای الکترومیوگرافی سطحی است. بیماران مبتلا به ام‌اس روزی کمتر از پنج دقیقه از این بازوبند برای انجام حرکات مختلف استفاده کردند. نتایج به صورت بیسیم به یک رایانه نزدیک ارسال می‌شد. پژوهشگران توانستند با این روش تغییرات کوچک و کوتاه مدت در عواملی مانند عملکرد حرکتی و قدرت عضلانی بیماران را تشخیص دهند.

نظارت بر بیماری ام‌اس به کمک یک بازوبند با نام MYO

نظارت مداوم بر فشارخون با این دستگاه پوشیدنی

پژوهشگران دانشگاه Monash استرالیا یک دستگاه پوشیدنی نظارت بر فشارخون توسعه داده‌اند که می تواند حین انواع فعالیت‌ها از جمله ورزش و هنگام خواب بر فشار خون نظارت کند. پژوهشگران از حسگرهای رادار موج پیوسته (CWR) و حسگرهای فوتوپلیتیسموگرام (PPG) برای محاسبه فشار خون استفاده می‌کنند. حسگرهای CWR یک سیستم کم مصرف، مداوم و بالقوه پوشیدنی با حداقل تماس بدن هستند و می‌توانند فعالیت دریچه آئورت را به طور مستقیم کنترل کنند.

راهی آسان برای تشخیص سکته مغزی

یکی از مهمترین عوامل در مواجهه با سکته مغزی، زمان آغاز علائم تا درمان است. در حال حاضر، سکته‌های مغزی معمولاً توسط نخستین پاسخ دهندگان با استفاده از معاینه سریع فیزیکی تشخیص داده می‌شود که روشی شهودی است و می‌تواند منجر به تشخیص نادرست، تأخیر در درمان و نتایج ضعیف شود. شرکت Forest Devices دستگاهی قابل حمل برای تشخیص سریع و دقیق سکته توسعه داده است. ALPHASTROKE می‌تواند سکته را با دقت بیش از ۹۰ درصد تشخیص دهد. دقت بهترین معاینات بالینی ۷۰ درصد است. کلید فناوری ALPHASTROKE پتانسیل‌های برانگیخته حسی است که از طریق الکتروانسفالوگرافی (EEG) اندازه‌گیری می‌شود.

تشخیص اختلال طیف اتیسم به کمک یک اسکنر دستی چشم

پژوهشگران دانشگاه فلیندرز در استرالیا یک اسکنر دستی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به شناسایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم کمک کند. این وسیله به پزشکان این امکان را می‌دهد تا با اندازه‌گیری الکتروتورینوگرام و تشخیص سیگنال‌های الکتریکی شبکیه، اتیسم را تشخیص دهند. این دستگاه می‌تواند با تشخیص زودهنگام کودکان مبتلا به اتیسم، به آنها کمک کند تا در اسرع وقت از حمایت مناسب برخوردار شوند. والدینی که یک فرزند اتیسم دارند، شانس بیشتری برای ابتلای فرزند دوم نیز وجود دارد و تشخیص زودهنگام برای چنین خانواده‌هایی بسیار ارزشمند خواهد بود. این اسکنر همچنین پتانسیل تشخیص سایر اختلالات عصبی و رشدی مانند اختلال بیش فعالی کمبود توجه را دارد و پژوهشگران در حال بررسی این موضوع و توسعه آن هستند.

پژوهشگران کره‌ی جنوبی و چین موفق به چاپ سه بعدی رگ‌های خونی شدند

جوهر استفاده شده در این فرآیند شامل بافت‌های عروق خونی، کلاژن و اجزایی از ماتریس‌های برون سلولی بود. این روش در آینده برای مداوای انواع بیماری‌های عروق کمک کننده خواهد بود. درمان عروق معمولا شامل قرار دادن رگ سالم به جای رگ معیوب است. رگ سالم از نقطه‌ی دیگری در بدن گرفته می‌شود و این درمان تهاجمی است. ساخت رگ‌های مصنوعی مشابه عروق طبیعی بسیار دشوار است.لینک خبر

پژوهشگران کره‌ی جنوبی و چین موفق به چاپ سه بعدی رگ‌های خونی شدند

بهبود سریع سوختگی‌های شدید و وسیع پوست با کمک یک چاپگر سه بعدی دستی

این چاپگر سه بعدی پوست شبیه یک غلتک رنگ کار می‌کند و زخم را با یک ورق نازک از پوست به صورت راه راه می‌پوشاند. جوهر زیستی این چاپگر که از جنس سلول‌های بنیادی است، می‌تواند به روند بهبودی سرعت بخشد. این دستگاه توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه تورنتو ساخته شده است. پژوهشگران معتقدند این چاپگر دستی پوست در پنج سال آینده در درمانگاه‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به لطف داروهای کنونی HIV دیگر بیماری کشنده‌ای نیست

درمان HIV حتی با وجود داروهای موجود ممکن نشده است. داروهای موجود زیاد شدن ویروس در بدن را متوقف می‌کنند. اما در مواردی با مفاوم شدن بدن به داروها مشکلاتی پیش می‌آید. اینک در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنا-سن دیه گو با ژندمانی CRISPR برای بخشی از RNA که در تکثیر HIV موثر است، امیدوارند بتوانند درمانی بیابند.اخیرا در پژوهشی ژنی که بیان آن تکثیر HIV را در ماکروفاژها، میکروگلیا و Tcell کنترل می‌کند کشف شده است. این ژن هدف این نوع درمان خواهد بود. پزشکان در انتظار نتایج آزمایش حیوانی هستند.

ابزار جراحی واقعیت افزوده که به جراحان دید اشعه ایکس می‌دهد

به زودی فناوری واقعیت افزوده با سامانه Xvision خواهد توانست به جراحان حین عمل جراحی نوعی دید اشعه ایکس دهد. سامانه Xvision مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) قرار گرفته است. با Xvision Spine System جراحان می‌توانند در حین عمل، آناتومی سه بعدی ستون فقرات بیمار را تجسم کنند. یک نمایشگر سربند به آنها امکان نگاه مستقیم به بیماران و دیدن فراتر از پوست و بافت را می‌دهد. همچنین این سامانه می‌تواند داده‌های اضافی را فراهم کند که حرکت ابزارها و ایمپلنت‌ها را آسان‌تر می‌کند. این نوع ابزار جراحی با کمک رایانه می‌تواند با ارائه اطلاعات بیشتر به جراحان در مورد محل مورد نیاز برای ایجاد برش، به جراحی‌های کم تهاجمی کمک کند.

ساخت بانداژی برای ترمیم سریع بافت استخوان

پژوهشگران دانشگاه دوک یک بانداژ استخوانی ایجاد کرده‌اند که مولکول‌های آدنوزین را برای تسریع ترمیم استخوان گرد هم می‌آورد. افزایش دسترسی به مولکول آدنوزین می‌تواند به تسریع ترمیم استخوان کمک کند. با این حال، مقدار آدنوزین طبیعی موجود، محدود و برای ترمیم ناکافی است. بنابراین، پژوهشگران باند استخوانی ایجاد کردند تا بتواند مولکول‌های آدنوزین را در محل آسیب استخوان جمع کند. برای آزمایش این روش، آن را روی موش‌هایی با شکستگی استخوان درشت نی استفاده کردند. پژوهشگران دریافتند موش‌هایی که با این بانداژهای تحت درمان قرار می‌گیرند، بسیار سریعتر از دیگر موش‌ها بهبود می‌یابند.

ساخت بانداژی برای ترمیم سریع بافت استخوان

این دندان‌گیر موجب بهبود مهارت صحبت کردن و غذا خوردن در کودکان مبتلا به سندرم داون می‌شود

برخی کودکان مبتلا به سندرم داون دارای عضلات ضعیف در فک و زبانی هستند که تمایل به بیرون آمدن از دهان دارد. این می‌تواند غذا خوردن و صحبت کردن را دچار مشکل کند و منجر به کندتر رشد در این مناطق ‌شود. یک فارغ التحصیل دانشگاه پوردو یک دستگاه ساده دندان‌گیر طراحی کرده است که کودکان را ترغیب به بازی با آن و نیش زدن مکرر می‌کند. این دندان‌گیر به تقویت ماهیچه‌های فک کمک می‌کند و در عین حال یک اسباب‌بازی شبیه خرس است که نور می‌دهد و آهنگ می‌نوازد.

این دندان‌گیر موجب بهبود مهارت صحبت کردن و غذا خوردن در کودکان مبتلا به سندرم داون می‌شود

در زمینه پزشکی در مجله فناوری های توان افزا و پوشیدنی:
برترین تخصص­های پزشکی با بالاترین پتانسیل در آینده(بخش نخست)
امید به بازیابی بینایی با چشم بیونیک Argus II
فناوری های مهم در آینده ی مراقبت های بهداشتی(بخش نخست)


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *