مروری بر اخبار فناوری های مهندسی منتشر شده در آبان ماه ۱۳۹۷

در صورتیکه علاقمند به مرور اخبار در مدتی کوتاه و مطالعه بیشتر هستید، دسته مقالات مروری مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی را جالب خواهید یافت. در این مقاله به مرور اخبار مهندسی در ابتدای تابستان ۱۳۹۷ خواهیم پرداخت.

کلاهی ویژه برای آتش‌نشانان

این کلاه ویژه با ترکیب واقعیت افزوده و بینایی رایانه به افزایش دید آتش‌نشانان کمک میکند. کلاه C-THRU که توسط Qwake Technologies توسعه یافته راهکاری مؤثر برای مواقعی است که به دلیل وجود دود یا آتش دید افراد کم می‌شود. این کلاه ایمنی جدید ۳۰۰٪ انعطاف‌پذیری بیشتر و همچنین ۲۶۷٪ ناوبری سریعتر را ارائه می‌دهد. کلاه به یک ماژول رایانه‌ای، یک دوربین حرارتی با سرعت بالا و صفحه نمایش AR مجهز است.

پوشیدنی Cybershoes به راه رفتن در دنیای مجازی کمک می کند

حرکت در دنیای مجازی با این پوشیدنی ساده‌تر می‌شود. واقعیت مجازی یک دنیای بی‌پایان است، اما تا کنون راه رفتن در این دنیا بسیار آسان نبوده است. پوشیدنی Cybershoes، به گونه‌ای طراحی شده است تا کاربران بتوانند به طور طبیعی و بدون محدودیت در دنیای واقعیت مجازی حرکت کنند.

دستکش های ویژه ی لمس اشیای مجازی

این دستکش فوق‌العاده سبک به کاربران اجازه می دهد تا اشیای مجازی را لمس کنند. دانشمندان EPFL و ETH Zurich یک دستکش فوق العاده سبک ساخته‌اند که وزن آن کمتر از ۸ گرم در هر انگشت است و کاربران را قادر می‌سازد تا اشیای مجازی را احساس و دستکاری کنند. این سامانه بازخورد لمسی بسیار واقعی را فراهم می‌کند.

پژوهشگران دستکش DextrES را برای لمس و دستکاری اشیای مجازی ایجاد کردند. این دستکش یک پوشیدنی سبک وزن و انعطاف‌پذیر است که دقت بالایی در لمس اشیا دارد. DextrES نقش مهمی در زمینه واقعیت افزوده دارد.

هوش مصنوعی و سرگرمی حیوانات خانگی

Felik از هوش مصنوعی و لیزر برای سرگرم کردن حیوانات خانگی استفاده می‌کند. Felik توسط استارت‌آپ Angry Lychee واقع در سیاتل طراحی شده است. این فناوری روی دیوار نصب می‌شود یا در یک قفسه قرار می‌گیرد و از یک دوربین مادون قرمز برای تشخیص حرکت استفاده می‌کند. هنگامی که حیوان خانگی شما وارد میدان دید دستگاه شود، Felik می‌تواند آنها را به عنوان یک حیوان متحرک شناسایی کند و شروع به ردیابی حرکات آنها کند. اشعه لیزر روی فرش یا کف در مقابل آنها تابانده می‌شود. Felik بلافاصله پس از واکنش حیوانات به تعقیب حرکت آنها و دور کردن اشعه لیزر از آنها می‌پردازد.

کاربرد امواج صوتی برای جابه‌جایی اشیا

شناور کردن اشیا با خم کردن امواج صوتی به دور آنها. پژوهشگران دانشگاه Sussex دستگاهی به نام SoundBender توسعه دادند که می‌تواند با خم کردن امواج صوتی به دور اشیا آنها را معلق کند. این سامانه ترکیبی موجب می‌شود که اجسام کوچک در بالای موانع قرار داده شده در مرکز میدان صوتی شناور شوند. گروه این فرآیند را با حرکت دادن یک ذره در بالای یک لگو نشان داده است. این سامانه همچنین می‌تواند بازخورد لمسی تولید کند. زمانی که کسی دست خود را در جهت امواج قرار دهد آنها را حس می‌کند. در این ویدئو شعله‌های چشم را می‌بینیم که تحت تأثیر امواج این دستگاه تغییر جهت می‌دهند.

عینک‌های ارزان ردیابی حرکت چشم بدون نیاز به باتری

سامانه‌های ردیابی چشم، مطمئنا به عینک‌های واقعیت افزوده، افزوده خواهند شد. چون می‌توانند محتوای بصری را براساس آنچه که کاربران دنبال می‌کنند تنظیم کنند یا برای کنترل بازی‌ها استفاده شوند. ادغام سامانه‌های ردیابی چشم و عینک به دلیل نیاز به منبع انرژی محدود شده است. دانشمندان اکنون عینک‌هایی طراحی کرده‌اند که از سلول‌های خورشیدی تغذیه می‌کنند. گروهی از کالج دارتموث به رهبری پروفسور Xia Zhou این عینک که شامل ریزپردازنده، دیود نوری و سلول‌های خورشیدی است را برای ردیابی مسیر، سرعت و شتاب مردمک چشم توسعه داده‌اند. این نخستین ردیابی است که با عینک‌های معمولی ادغام شده است.

کنترل از راه دور سگ

پژوهشگران جلیقه ویژه‌ای برای سگ‌ها طراحی کردند که با کمک نور به آنها می‌گوید در کدام مسیر حرکت کنند. کاربر سگ‌ها را با تغییر جهت نور هدایت می‌کند. سگ را می‌توان از فضاهای باریک مانند در و راهرو عبور داد و از اشیای هدف عکس گرفت.

برنامه‌ای برای توصیف صداهای پیرامون

برنامه Soundscape شرکت مایکروسافت به افراد دارای بینایی کم یا اختلال بینایی کمک می‌کند تا محیط پیرامون خود را بشنوند. این برنامه کاربردی از صدای سه بعدی برای آگاهی بخشیدن و توصیف محیط بهره می‌برد. این به شما اجازه می‌دهد یک نقشه ذهنی ایجاد و مسیر خود را در فضاهای ناآشنا راحت‌تر انتخاب کنید. Soundscape اطلاعات مربوط به محیط اطراف را به صدای سه بعدی تبدیل می‌کند. این صدا می‌تواند در پس زمینه و همراه با دیگر برنامه‌های کاربردی برای هدایت در محیط استفاده شود. گوشی شما، در دست یا در جیب، حرکت را با استفاده از حسگرهای تعیین موقعیت مکانی ردیابی می‌کند. Soundscape بر روی آیفون ۵S یا بالاتر اجرا می‌شود و با بیشتر هدست‌های سیمی یا بلوتوثی سازگار است.

 

تشخیص محتوای مواد غذایی

این حسگر می‌تواند آرایش مولکولی مواد غذایی را تشخیص دهد. استارت‌آپ trinamiX، حسگر مادون قرمز کوچکی به نام Hertzstück توسعه داده است که می‌تواند آرایشی مولکولی مواد غذایی و سایر مواد را در عرض چند ثانیه بررسی کند.

چاپ سه بعدی بافت بدن

پزشکان اکنون می‌توانند بافت انسانی را به صورت سه بعدی چاپ کنند. مهندسین پزشکی از دانشگاه یوتا روشی برای چاپ بافت‌های انسانی همچون رباط‌ها و تاندون‌ها یافتند که امیدی بزرگ برای بیماران پیوندی است. در این روش از سلول‌های بنیادی که از بافت چربی بدن فرد گرفته شده و یک چاپگر سه بعدی ویژه استفاده می‌شود. بافت‌های تولید شده با این روش را می‌توان با بدن ادغام کرد. این موفقیت در نهایت جایگزین برداشتن بافت از دیگر مناطق بدن بیمار می‌شود. حتی ممکن است روزی منجر به ایجاد همه اندام‌ها همچون کلیه شود.

هواپیمایی بدون باتری

هواپیمای جدید مهندسین MIT به کمک باد یونی حرکت می‌کند. باتری‌های موجود در بدنه، الکترودهای (خطوط افقی آبی و سفید) موجود در امتداد هواپیما را تغذیه می‌کنند. در نتیجه موجی از یون‌ها ایجاد می‌شود که هواپیما را به جلو هدایت می‌کند. این هواپیمای سبک وزن هیچ قطعه متحرکی ندارد و به سوخت‌های فسیلی وابسته نیست. همچنین این هواپیما برخلاف هواپیماهای بدون سرنشین رایج کاملاً بی‌صداست.

موتورسیکلت چاپی آلمانی

شرکت آلمانی BigRep از نخستین موتورسیکلت الکتریکی چاپ سه بعدی رونمایی کرد. همه قطعات این موتورسیکلت به جز قطعات الکتریکی با یک چاپگر سه بعدی ساخته شده است. هنوز هیچ جزئیاتی در مورد رانندگی یا عملکرد این وسیله در دسترس نیست.


بیشتر بخوانیم:

مروری بر اخبار فناوری های مهندسی منتشر شده در تابستان ۱۳۹۷ (بخش نخست)

لایه ای روی شیشه برای عایق بندی پنجره ها در فصل تابستان

گرد و غبار هوشمند در راه است : آشنایی با کاربرد های فناوری MEMS


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *