مروری بر اخبار پوشیدنی و پزشکی در تابستان و پاییز ۱۳۹۷(بخش دوم)

در صورتیکه به مرور اخبار حوزه‌های مختلف توان‌افزا و پوشیدنی علاقمند هستید، مقالات مروری مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی را مفید خواهید یافت. در این مقاله به طور مختصر به فناوری‌های حوزه‌ی پزشکی و پوشیدنی برای درمان مشکلات مغزی، ساخت چشم بیونیک ساده، پوشیدنی‌های کاهش درد، پزشکی از راه دور و … می‌پردازیم.

این فناوری به حفظ حریم خصوصی شما کمک می‌کند

ماسک HushMe می‌تواند مکالمات تلفنی را خصوصی نگه دارد. HushMe نخستین ماسک صوتی برای تلفن‌های همراه است. با این ماسک بدون نگرانی در مورد شنیده شدن مکالمات میتوانید با تلفن صحبت کنید.

صندلی پوشیدنی و قابل حمل LEX

درد کمر و پشت می‌تواند ناشی از نشستن طولانی مدت باشد. امروزه طی مسافت بسیار روی صندلی‌های فشرده وسایل نقلیه عمومی پیش از رسیدن به محل کار و نشستن روی صندلی نامناسب دفتر کار امری طبیعی است. نشستن به شکل نادرست می‌تواند در طولانی مدت به کمر، گردن و حتی اعصاب آسیب می‌رساند. سازنده‌ی Lex در جست و جوی راهی برای برطرف ساختن این مشکل یک صندلی ارگونومیک به شکل یک اسکلت بیرونی پوشیدنی طراحی کرده است.

این وسیله‌ی آلومینیومی سبک در صورت فعال شدن به صورت صندلی قابل استفاده است. در حالت غیر فعال پشت کاربر سوار می‌شود و مزاحمتی در کارهای روزمره ایجاد نمی‌کند. در حال حاضر این وسیله برای کاربرانی با وزن ۱۲۰ کیلوگرم نیز قابل استفاده است. این وسیله برای عکاسان و افرادی که برای مشاهده پرندگان ساعات بسیاری به انتظار می‌نشینند نیز مناسب است.

کاهش درد زانو با کفش بیومکانیک AposTherapy

این کفش جدید بیومکانیک در کاهش درد و بهبود عملکرد فیزیکی بیماران مبتلا آرتروز زانو مؤثر بوده است. AposTherapy یک روش بالینی غیرتهاجمی و بدون دارو برای آرتروز زانو ، پارگی منیسک زانو، آسیب رباط زانو و کمر درد است. کفی کفش دارای دو پد محدب قابل تنظیم است. پد ها دارای قطر و تحدب مختلف هستند. درمانگران کفش را طبق علائم بیمار و الگوی راه رفتن مشاهده شده تنظیم می کنند

گامی دیگر به سوی چشم بیونیک بی نقص

گروهی از پژوهشگران دانشگاه Minnesota موفق به چاپ سه بعدی آرایه‌ای از گیرنده‌های نوری روی یک سطح کروی شیشه‌ای شدند. این موفقیت می‌تواند کمک بزرگی به ساخت چشم‌های مصنوعی بیونیک نماید. چشم‌های بیونیک مخلوقاتی علمی-تخیلی هستند که ساخت آنان به دلیل پیچیدگی‌های بسیار تا کنون ممکن نبوده است. امید است چاپگرهای سه بعدی با استفاده از چندین نوع ماده‌ی چاپ راه را برای ساخت این پروتزها هموار نمایند.

یکی از نویسندگان مقاله‌ی مربوط به این موفقیت Michael McAlpine دانشیار دانشگاه Minnesota Benjamin Mayhugh است. پژوهشگران در داخل یک سطح گنبدی شکل و با استفاده از چاپگری که برای این منظور بهینه شده بود موفق به چاپ نقره روی این سطح شدند. ماده چاپ پس از قرار گرفتن روی سطح بدون جاری شدن در جای خود خشک می‌شد. پس از آن باید گیرنده‌های نوری را با استفاده از مواد پلیمری نیم‌رسانا چاپ کرد. این مواد پرتوهای نور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند. بازده این گیرنده‌های نوری در تولید جریان ۲۵ درصد است. پژوهش‌ها برای یافتن ماده‌ای مناسب ساخت کره‌ی چشم مصنوعی و بهبود بازده این ایمپلنت ادامه دارد.

پزشکی از راه دور و پهپادها

فناوری واقعیت افزوده و هواپیماهای بدون سرنشین به پزشکان کمک می‌کنند تا در موارد اضطراری از راه دور یاری رسان باشند. مهندسین دانشگاه پوردو ترکیبی از فناوری‌ها را برای ایجاد این سامانه و کمک از راه دور پزشکان بکار بردند. در این روش پزشک از راه دور می‌تواند از طریق یک صفحه نمایش بزرگ لمسی برای اشاره به قسمت‌های مختلف بدن استفاده کند و نحوه انجام کمک‌های اولیه برای حفظ زندگی بیمار را توضیح دهد. همچنین ویدئوی زنده صحنه حادثه از طریق یک هواپیمای بدون سرنشین ثبت و ارسال می‌شود. نخستین فرد حضور یافته در صحنه به سادگی یک هدست واقعیت افزوده را می‌پوشد و پزشک از دید این هدست، وضعیت بیمار را بررسی و راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهد.

یک برنامه کاربردی تلفن همراه برای تشخیص ناهنجاری های خواب

Rajalakshmi Nandakumar برای تشخیص ناهنجاری‌های خواب به کمک امواج صوتی برنامه‌ای توسعه داده است. برنامه وی با انتشار امواج صوتی از بلند گوی گوشی همراه و تحلیل امواج دریافتی قادر است ناهنجاری‌های خواب را تشخیص دهد. معمولا برای تشخیص این ناهنجاری ها بیمار باید شبی را در یک کلینیک خواب سپری نماید و حسگرهای مختلقی به بدن و بینی وی وصل می‌شود. این آزمایش‌ها بسیار هزینه‌بر است. برنامه‌ی کاربردی تلقن همراه این محقق جوان با نام ApneaApp برای آندروید و IOS در دسترس است.

تحویل دارو به مغز به کمک اسپری بینی

استفاده از اسپری بینی و امواج فراصوت برای تحویل مستقیم دارو به مغز. نانوذرات دارو را می‌توان از طریق اسپری بینی به طور مستقیم به مغز تزریق و سپس توسط امواج فراصوت به سوی هدف هدایت کرد. سد خونی مغزی یک سپر مؤثر برای حیاتی‌ترین ارگان‌های ما است و در عین حال زمانی که سعی می‌کنیم دارو را به عفونت برسانیم، کار را دشوار می‌کند. پژوهش‌های اخیر نشان داده است که اسپری بینی می‌تواند از این سد عبور کند و دارو را مستقیماً به مغز منتقل کند. گروهی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن روشی توسعه دادند تا با استفاده از امواج فراصوت داروها را به منطقه هدف در مغز هدایت کنند. این روش با موفقیت روی موش‌ها آزمایش شده است.

نجات جان یک کودک با نای چاپی

با کمک پژوهشگران Georgia Tech و در مرکز مراقبت از کودکان Atlanta عمل جراحی برای قرار دادن تراشه نای چاپ سه بعدی روی یک کودک انجام شد. این کودک هفت ماهه از یک بیماری قلبی مادرزادی و تراکئوبرونشیال که موجب انسداد شدید راه هوایی می‌شود، رنج می‌برد. گروه با استفاده از یک نای چاپ سه بعدی زندگی این کودک را نجات دادند.

تشخیص سرطان مری در مراحل اولیه

تشخیص سرطان مری در مراحل ابتدایی با Cytosponge ممکن است. بخش عمده فناوری پزشکی به بهبود روش‌های تشخیص بیماری اختصاص یافته است. از این رو گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج یک قرص متصل به نخ توسعه داده‌اند که به پزشکان کمک می‌کند تا سرطان مری را در مراحل ابتدایی تشخیص دهند. پزشکان با کمک Cytosponge که روشی ارزان و غیر تهاجمی است می‌توانند براحتی از همه نقاط نمونه‌برداری کنند و سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهند.

درمانی برای آسیب نخاعی

به لطف درمان جدید و تحریک نخاع این مرد معلول میتواند دوباره راه برود! Jered Chinnock پنج سال پیش و پس از یک تصادف دچار آسیب نخاعی شد و توانایی راه رفتن را از دست داد. اما به لطف درمان جدیدی که با همکاری درمانگاه Mayo و UCLA توسعه یافته است، این فرد می تواند دوباره بایستد و راه برود. در این روش از یک الکترود و تحریک نخاع استفاده می شود.

ایمپلنت مغزی و تغییر زندگی افرادی که از اختلالات حرکتی رنج می برند

رابط های مغز و رایانه سامانه هایی هستند که فعالیت عصبی را اندازه گیری و آن را به خروجی مصنوعی تبدیل می کنند. این سامانه ها پتانسیل بالایی برای کمک به بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی دارند. با استفاده از روش های یادگیری نظارت شده، رابط کاربری می آموزد که الگوهای خاص فعالیت را با حرکات مورد نظر مرتبط سازد.

ویرایش ژن جنین انسان و مقاوم سازی در برابر ویروس HIV

یک دانشمند چینی ادعا می‌کند که نخستین ویرایش ژن را روی جنین انسان با استفاده از ابزار CRISPR / Cas9 انجام داده است. He Jiankui می‌گوید دو دختر دوقلو در اوایل ماه ژوئن پس از ویرایش ژن و غیر فعال کردن ژن CCR5 متولد شده‌اند. ژن CCR5 به ویروس HIV اجازه آلوده کردن سلول‌ها را می‌دهد

نخستین اسکنر پزشکی کامل بدن با تصاویر شگفت انگیز سه بعدی

نخستین اسکنر پزشکی کامل بدن با تصاویر شگفت‌انگیز سه بعدی. اسکنر تمام بدن EXPLORER شامل برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (PET) و برش‌نگاری رایانه‌ای اشعه ایکس (CT) می‌باشد. پس از سال‌ها پژوهش، نخستین نمونه از این دستگاه در اوایل سال ۲۰۱۸ ساخته شد. با همکاری دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس و مهندسان United Imaging Healthcare در شانگهای، نخستین تصاویر این اسکنر به نمایش گذاشته شد.

نتایج این پژوهش باور نکردنی، که توسط گروه EXPLORER  توصیف شده است، می‌تواند پژوهش‌های بالینی و مراقبت از بیمار را متحول کند. اسکنر جدید EXPLORER می‌تواند در عرض ۲۰ تا ۳۰ ثانیه یک تصویر از کل بدن تولید کند. این دستگاه ۴۰ برابر حساس‌تر از سامانه‌های تجاری است. در واقع این اسکنر می‌تواند تصاویر دقیق‌تری با استفاده از پرتوهای بسیار کمتر تولید کند. اسکنر EXPLORER اجازه می‌دهد تحویل، متابولیسم و دفع بسیاری از مواد و داروها را در کل بدن انسان دنبال کرد.

درمان پارگی تاندون آشیل

شرکت Arthrex، یک شرکت فعال در زمینه توسعه محصولات جدید پزشکی و آموزش ارتوپدی است. Arthrex در زمینه آرتروسکوپی پیشگام بوده و هر سال بیش از ۱۰۰۰ محصول و روش نوآورانه را توسعه می‌دهد. در این ویدئو، ترمیم مهمترین تاندون بدن انسان را با ابزار این شرکت مشاهده می‌کنید.

 


بیشتر بخوانیم:

مروری بر اخبار پوشیدنی و پزشکی در تابستان و پاییز ۱۳۹۷(بخش نخست)

پوشیدنی رباتیک MyoPro برای نخستین بار در اختیار کاربران نوجوان قرار گرفت

بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با گجت های پوشیدنی (بخش نخست)


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *