مروری بر فناوریهای پوشیدنی خواندن مغز سال ۲۰۱۷ (بخش نخست)

گجت‌های خواندن ذهن در دنیای امروز، زندگی در دنیای علمی تخیلی را برای شما تداعی می‌کند. هدبندها و هدست‌هایی هستند که می‌توانند فعالیت مغزی ما را اندازه‌گیری کنند و اجازه دهند تنها با تمرکز کردن، نت‌فلیکس و یا یک پهپاد را کنترل کنیم. حتی با تغییر سیگنال‌های مغزی می‌توان عملکرد مغز را بهبود داد. فناوری‌های پوشیدنی خواندن ذهن در سال ۲۰۱۷ چه توانایی‌هایی دارند؟ با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

مروری بر فناوریهای پوشیدنی خواندن مغز سال ۲۰۱۷

تقریبا تمام هدست‌های خواندن مغز از سیگنال مغزی (EEG) در ظرفیت‌های مختلف استفاده می‌کنند. EEG مخفف الکتروانسفالوگرافی (Electroencephalography) است که به آن الکترومغزنگاری هم گفته می‌شود که روشی برای تشخیص فعالیت الکتریکی مغز است. این روش در بیمارستان‌ها برای بررسی اختلالات مغزی یا بیماری صرع کاربرد دارد. هدست‌های موجود در بازار از نظر پزشکی مورد تایید نیستند اما عملکرد برخی از آن‌ها مورد مطالعه دانشگاهی قرار گرفته است.

گاهی اوقات افزون بر حسگرهای EEG، از حسگرهای سیگنال قلبی (ECG) برای پارامتر ضربان قلب و یا حسگرهای فعالیت الکتریکی عضلات (EMG) و حتی حسگر چشم الکترواکلوگرام (EOG) استفاده می‌شود. در این مقاله بر روی گجت‌های خواندن مغز و کنترل ذهن و ابزارهای تحریک عصبی بررسی علمی انجام نمی‌گیرد بلکه تنها با امتحان کردن هدست‌های موجود در بازار گزارشی درباره گجت‌های پوشیدنی خواندن مغز نوشته شده است.

ابزارهای اندازه‌گیری سیگنال مغزی EEG که بر روی سر قرار می‌گیرند، فناوری جدیدی نیستند و برای مدت زیادی است که وجود داشته‌اند. امروزه ما هدبندهای EEG را به شکل‌های عینک آفتابی و هدست در بازار می‌توانیم ببینیم. از سوی دیگر با پیشرفت فناوری و انجام پروژه‌های تجربی بسیار، قیمت این نوع حسگرها کاهش یافته و حتی نسخه‌های متن باز آن‌ها نیز در دسترس هستند.

هدست Muse

در زمینه خواندن مغز، هدبند Muse شرکت InterAxon نام پرآوازه‌ای دارد. این هدبند یک بند باریک و براق است که روی پیشانی قرار می‌گیرد. قیمت آن نسبت به مدل‌های مشابه بسیار مناسب و برابر با ۲۴۹ دلار است. در این هدبند از هفت حسگر EEG استفاده شده است و قادر است در هنگام تمرین‌های تنفس و مدیتیشن ننیجه اندازه‌گیری سیگنال مغری را بر برنامه‌های کاربردی اندروید یا iOS بازخورد دهد. هدبند افزون بر ذخیره اطلاعات، با بازخورد صوتی به صورت بی‌درنگ، به تنظیم تنفس و سطح استرس کمک می‌کند. نظرات آمازون درباره Muse مثبت است و این هدبند را به عنوان یکی از برترین ابزارهای خواندن سیگنال مغزی به کاربران معرفی کرده است.

هدست Halo Sport

هدست Halo Sport ورزشکاران آماتور و حرفه‌ای را هدف خود قرار داده است. این هدست به تحریک الکتریکی قشر حرکتی مغز به مدت ۲۰ دقیقه در طول تمرین‌های فیزیکی می‌پردازد. این عمل، مغز شما را در بالاترین حالت انعطاف‌پذیری و یادگیری قرار می‌دهد و در نتیجه بدن را سریع‌تر با آموزش سازگار می‌کند. Kieran Alger شرکت‌کننده آزمایش هدست، به مدت یک ماه از هدست Halo Sport استفاده کرد. او معتفد است این هدست برای بهبود پتانسیل کاربران در فعالیت فیزیکی مفید است. با این حال نیاز است که هدست اطالاعاتی بیشتری از روند بهبود قدرت و استقامت و سرعت فراهم کند.

مروری بر فناوریهای پوشیدنی خواندن مغز سال ۲۰۱۷

عینک Safilo X

مدل Smith Lowdown Focus نخستین عینک آفتابی دیجیتالی است که با همکاری شرکت ایتالیایی سازنده عینک Safilo Group و شرکت InterAxon قرار است در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ روانه بازار شود. عینک آفتابی هوشمند با فناوری مشابه هدست Muse ساخته شده است. افزون بر این، هدست دارای حسگر ردیابی چشم و خواندن حالات چهره است. هدف طراحی عینک Safilo X کمک به تنظیم هیجانات و احساسات تحت شرایط فشار در زمان ورزش یا کار یا حتی رانندگی است.
نیکولا بلی (Nicola Belli) مدیر نوآوری Safilo می‌گوید: «گروه هدف عینک Safilo X، دانش‌آموزان و افراد با مشاغل دانش محور هستند. همچنین ورزشکارانی که می‌خواهند عملکرد ورزش‌های برفی خود را بهبود دهند نیز در این گروه قرار می‌گیرند. آن‌ها به صورت روزانه از ذهن خود به عنوان یک ابزار اساسی بهره می‌برند.
مروری بر فناوریهای پوشیدنی خواندن مغز سال ۲۰۱۷

Thync Relax

به عنوان یکی از بهترین ابزارها در صنعت فناوری بهبود عملکرد مغز از Thync Relax می‌توان نام برد. آخرین دستگاه ساخت شرکت Thync، ابزار Relax نام دارد. این دستگاه روی گردن قرار می‌گیرد و سامانه آدرنالین مغز را تحریک می‌کند. گروه سازنده این شرکت را دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه ام‌آی‌تی و استنفورد و هاروارد تشکیل می‌دهند. این گروه برای کاهش استرس افراد، روش تحریک عصبی (neurosignalling) را جایگزین استفاده از نوشیدنی‌ها و داروها پیشنهاد داده‌اند. این فناوری پوشیدنی می‌تواند سطح استرس کاربر را تنظیم کند و به آرامش او کمک کند. زمان انتشار Relax بهار ۲۰۱۷ اعلام شده است.
مروری بر فناوریهای پوشیدنی خواندن مغز سال ۲۰۱۷

Neuroverse BrainStation

سازندگان این دستگاه آموزش مغز از سال ۲۰۱۲ تاکنون بر روی آن کار می‌کنند و به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۷ روانه بازار شود. در این دستگاه از حسگرهای بی‌سیم EEG استفاده می‌کند. هم‌چنین از دیگر فناوری‌ها برای کمک به تحریک عصبی بهره می‌برد. این روند با مجموعه‌ای از بازی‌ها و تمرین‌ها انجام می‌شود. هدف دستگاه بهبود توجه و تمرکز و حافظه و تصمیم‌گیری است. می‌توان این دستگاه را ردیاب مغز نامید، مانند ردیاب‌های تناسب‌اندام که سلامتی بدن را ردیابی می‌کنند. در روند اجرای تمرین با Neuroverse شما یک نمره برای عملکرد مغز خود دریافت می‌کنید که می‌توانید آن را با نمرات خود در دفعات پیشین تمرین مقایسه کنید. همچنین نسخه جالب واقعیت مجازی این دستگاه همراه با رابط برنامه‌نویسی متن‌باز (open API) نیز موجود است. کاربر با این نسخه جدید می‌تواند با تمرکز به کنترل اشیا بپردازد.


در زمینه فناوری‌های پوشیدنی امواج مغزی بیشتر بخوانید:
>>هدفون EEG کاراتر از هدست‌های متداول امواج مغزی را ثبت می‌کند
>>هدست EEG بی‌سیم حاصل کار مشترک imec و TU Delft
>>تماشا کنید: نبرد اراده‌ها در رقابت‌های پهپادهای کنترل‌شونده با مغز


منبع: wareable

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *