معرفی برترین شرکت های واقعیت افزوده در مراقبت بهداشتی (بخش نخست)

با ورود Pokemon Go به دنیای بازی، برخی پتانسیل‌‌های فناوری واقعیت افزوده به مردم معرفی شد. افزون بر صنعت بازی، واقعیت افزوده به صنعت مراقبت‌های بهداشتی نیز وارد شده است. در این مقاله به برترین محصولات واقعیت افزوده در بخش پزشکی و مراقبت بهداشتی می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

واقعیت افزوده در برابر واقعیت مجازی

معرفی برترین شرکت های واقعیت افزوده در مراقبت بهداشتی (بخش نخست)

فناوری واقعیت افزوده (AR) در ورزش، ناوبری، گردشگری، معماری، مراقبت‌های بهداشتی و تمام بخش‌های آموزش کاربرد دارد. طبق آخرین پیش‌بینی، ارزش صنعت واقعیت افزوده تا سال ۲۰۱۸ به حدود ۶۶۰ میلیون دلار خواهد رسید. در مقابل، بازار واقعیت مجازی (VR) نیز تا سال ۲۰۱۸، تا حدود ۴۰۷ میلیون دلار رشد خواهد کرد. با وجود این‌که این دو فناوری با هم ادغام شده‌اند، تفاوت‌های اساسی دارند. واقعیت افزوده به کاربر اجازه می‌دهد در دنیای واقعی، اطلاعات دیجیتال را مشاهده کند. واقعیت مجازی یک دنیای مجازی و سه‌بعدی برای کاربر فراهم می‌کند.

چرا واقعیت افزوده در مراقبت‌های بهداشتی پتانسیل زیادی دارد؟

معرفی برترین شرکت های واقعیت افزوده در مراقبت بهداشتی (بخش نخست)

هر دو فناوری VR و AR برای کمک به بخش پزشکی و مراقبتهای بهداشتی تلاش می‌کنند ولی با کاربردهای متفاوت. اطلاعات پزشکی بیماران از قالب برگه به صورت پرونده الکترونیکی پزشکی بیمار (EHR) تبدیل شده است. این در حالی است که جدیدترین و مناسب‌ترین اطلاعات پزشکی موردنیاز پزشک برای درمان بیماران در اختیار پزشک قرار بگیرد. فناوری AR در این زمینه کمک می‌کند. هم‌اکنون دسترسی به اطلاعات و پردازش اطلاعات در سطح پیشرفته‌ای قرار دارد. دسترسی به اطلاعات حیاتی برای پزشک در مرحله‌ی بعدی قرار می‌گیرد. برای نمونه می‌توان یک جراحی پیچیده را در نظر گرفت. جراحی اطلاعاتی راجع به حساسیت بیمار نیاز دارد. فناوری VR قادر است این اطلاعات را روی صفحه‌ی نمایش او نشان دهد. حتی مکان دقیق رگ‌ها و اعضای بدن را به نمایش بگذارد.

عینک گوگل گلس (Google Glass)

معرفی برترین شرکت های واقعیت افزوده در مراقبت بهداشتی (بخش نخست)

یکی از معروف‌ترین بسترهای واقعیت افزوده، عینک گوگل گلس است. فناوری پوشیدنی عینک گوگل یک نمایشگر نوری به صورت سربند است. در سال ۲۰۱۳ این محصول از سوی توسعه‌دهندگان و بازار توجه چندانی نشد و شکست خورد اما در سال گذشته کاربرد جدید این عینک در مراقبت بهداشتی معرفی شد. در نخستین کاربرد، پزشک با استفاده از این عینک و وجود بارکد در اتاق بیمار، اطلاعات بیمار را اسکن می‌کند. پزشک همزمان با ارتباط چشمی با بیمار و صحبت با او، اطلاعات بیمار را بررسی می‌کند. پس از آن شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران زیادی به این فناوری روی آوردند.

Orca Health’s EyeDecide

معرفی برترین شرکت های واقعیت افزوده در مراقبت بهداشتی (بخش نخست)

شرکت نوآورانه‌ی برنامه‌های کاربردی Orca Health که در ایالت یوتا آمریکا واقع است در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد. این شرکت تاکنون ۱۲ برنامه‌ی کاربردی و ابزار آموزشی برای بیماران تولید کرده است. برنامه‌ی کاربردی EyeDecide از نمایشگر دوربین برای نمایش تاثیر شرایط مختلف بر بینایی فرد استفاده می‌کند. برای نمونه پزشک تاثیر بیماری آب مروارید (Cataract) بر چشم را به بیمار نشان می‌دهد تا شرایط بیماری را به صورت کامل به بیمار آموزش دهد.

Brain Power

معرفی برترین شرکت های واقعیت افزوده در مراقبت بهداشتی (بخش نخست)
شرکت Brain Power واقع در ماساچوست آمریکا، در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد. این شرکت بر عصب‌شناسی و نورولوژی تمرکز دارد و یک نرم‌افزار توسعه‌ داده است که به صورت دستگاه کمکی عصبی برای آموزش بیماران اوتیسم به کار می‌رود. هدف نرم‌افزار آموزش مهارت‌های اجتماعی و رفتارهای مثبت و زبان به کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم است.

Medsights Tech

شرکت Medsights Tech نرم‌افزاری مبتنی بر AR توسعه داده است که تومور را را به صورت سه بعدی و دقیق بازسازی می‌کند. فناوری پیشرفته بازسازی تصویر، به جراحان دید مشابه پرتوی ایکس می‌دهد با این تفاوت که بیمار در معرض پرتوی ایکس قرار نمی‌گیرد. این نرم‌افزار برای آموزش و تمرین تکنسین‌ها و پزشکان و جراحان به کار می‌رود.

AccuVein

معرفی برترین شرکت های واقعیت افزوده در مراقبت بهداشتی (بخش نخست)
بسیاری از افراد از آزمایش خون می‌ترسند. یکی از دلایل آن پیدا نشدن رگ برای خونگیری است. شرکت AccuVein دستگاهی بر پایه‌ی AR ساخته است تا به بیمار و پرستار کمک کند. در ۴۰ درصد خونگیری وریدی در تلاش نخست رگ پیدا نمی‌شود. این مشکل برای کودکان و افراد سالخورده بیشتر است. AccuVein از AR برای انعکاس مکان رگ روی دست استفاده کرده است.


بیشتر بخوانید:
>>چگونه فناوری واقعیت افزوده به کشاورزان کمک می کند؟
>>شش فناوری شگفت انگیز نابینایان و افراد با مشکلات بینایی
>>کاهش درد اندام فانتوم با واقعیت افزوده برای افراد قطع عضو


منبع: medicalfuturist

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *