دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده(بخش نخست)

کودکان در آینده دوستانی هوشمند، معلمانی از جنس واقعیت افزوده و پرستارانی به شکل ربات خواهند داشت. به نظر می‌رسد فناوری‌های دیجیتال به طور اساسی رابطه بین کودکان را تغییر خواهند داد. برای آشنایی با این تغییرات پیش رو با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.
دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده(بخش نخست)

فناوری‌های دیجیتال روابط اجتماعی را تغییر می‌دهد

فناوری‌های نوآورانه در حال شکل دادن به شیوه‌ی کار کردن، خوردن، خرید کردن و یا یافتن اطلاعات مردم هستند. این تغییرات شامل مراقبت‌های درمانی هم می‌شود که نام آن به سلامت دیجیتال تغییر می‌یابد. این فناوری‌ها نه تنها شامل دسترسی و تحویل مراقبت‌های درمانی می‌شود، بلکه رابطه‌ی میان پزشک و بیمار را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چرا این موضوع در مهم‌ترین بخش زندگی ما یعنی خانواده، متفاوت است؟ تحولات سریع فناوری، شروع به تغییر روابط بین اعضای خانواده کرده است. داشتن شغل، خانواده، دوستان و یا زندگی در جامعه چه معنایی دارد؟ فناوری‌های دیجیتال این تجربیات اجتماعی را عمیقا تغییر داده است.
دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده(بخش نخست)

نسل کودکان دیجیتالی در حال افزایش است

تعداد والدین جوان یا کودکانی که در محیط‌های دیجیتالی به دنیا آمده‌اند از ۵ سال پیش تا کنون در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۳ اتحادیه‌ی بین‌المللی مخابرات تخمین زد که ۳۰ درصد از جوانان جهان یعنی ۳۶۳ میلیون نفر بچه‌های دیجیتالی بوده‌اند. آن‌ها پیش بینی کردند که این تعداد تا ۵ سال آینده به دو برابر خواهد رسید. در پی این افزایش جمعیت، کاهش هزینه‌ها، گسترش جغرافیایی فناوری‌های دیجیتال و کاهش سن کاربران خواهد بود. در بیشتر مناطق مخابراتی دیدن کودکی که برای یک بازه‌ی زمانی طولانی مشغول دیدن کارتون در لپ تاپ یا تبلت والدین است و یا مشغول بازی‌های دیجیتالی با یک گوشی هوشمند است، عجیب نیست.

همان‌طور که فناوری‌های دیجیتال در حال تغییر است، والدین باید با آخرین فناوری‌هایی که برای کودکان طراحی شده است آشنا شوند و سعی در تهیه‌ی آن داشته باشند. والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند که چگونه در دنیای واقعی و دیجیتالی زندگی کنند و چگونه تعادل را میان آنالوگ و دیجیتال و واقعی و مجازی برقرار کنند.
دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده(بخش نخست)

فناوری‌های دیجیتالی رایج برای والدین

والدین از شبکه‌های اجتماعی و گوگل برای یافتن پاسخ‌های خود استفاده می‌کنند. در آینده ربات‌های سخنگوی مراقبت‌های درمانی آن‌ها را در یافتن داروی مورد نظرشان و راه‌حلی برای مشکل سلامتی‌شان کمک خواهند کرد. اگر چه ربات‌های سخنگو مراقبت‌های اولیه را جایگزین نمی‌کند، اما با تشخیص ساده‌ترین علائم، در صورت لزوم آن را به پزشک عمومی ارجاع می‌دهند.

به کمک شبیه‌سازهای کودک، والدین می‌توانند برای مراقبت از کودکان آینده‌ی خود آماده شوند. شرکتی به نام Realityworks عروسک‌های RealCare Baby 3 را تولید می‌کند. این عروسک پستاندار فریاد می‌زند، خواسته‌های خود را تقاضا می‌کند و در آن از GPS و حسگرهایی استفاده شده است که زمانی که کودک به درستی درمان نشده است را مشخص می‌کند.

هر چند این شبیه سازها نمی‌توانند تجربه‌ی واقعی مراقبت از کودکان را به طور کامل فراهم کنند، ولی برای آموزش به والدین بی تاثیر نیستند.

داده‌های مورد نیاز برای افزایش سطح سلامت و خطر نظارت مستمر

فناوری‌های دیجیتال نه تنها این امکان را فراهم می‌کنند که افراد بیشتر و بیشتر در مورد جهان اطراف خود بدانند بلکه آن‌ها را در مورد افراد اطرافشان نیز آگاه می‌سازد. ردیاب‌ها، ابزارهای پوشیدنی و حسگرهایی که در مورد هر جنبه‌ای از زندگی زناشویی اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند، در حال افزایش هستند. حدود یکصد میلیون واحد پوشیدنی برای اندازه گیری پارامترهای بهداشتی در سال ۲۰۱۵ فروخته شد و پیش بینی شده است که ۲۴۵ میلیون دستگاه پوشیدنی در سال ۲۰۱۹ فروخته می شود. در حال حاضر ده ها میلیون ابزار مراقبت‌های بهداشتی و حسگرهای پوشیدنی در اختیار مردم سراسر جهان وجود دارد و بسیاری از آن‌ها کودکان و والدین را هدف قرار داده است. گستره‌ی دستگاه‌های سلامت دیجیتالی از حسگرهای دوران بارداری تا ردیاب‌های تناسب اندام کودک را در بر می‌گیرد.

دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده(بخش نخست)

با این حال، از اطلاعات و دستگاه های دیجیتال نباید بیش از حد استفاده شوند. برای نمونه، والدینی که سعی دارند اطلاعات بیشتری در مورد مکان فرزندان خود از طریق تکنیک های ردیابی مانند mSpy، Teen Safe و Family Tracker بدانند. یک نظر سنجی از سوی مرکز تحقیقات Pew در مورد بزرگسالان با فرزندانی ۱۳ تا ۱۷ ساله در سال جاری منتشر شد که دریافتند ۶۱ درصد از والدین وب سایت هایی را که نوجوانان آنها بازدید می کرده‌اند، بررسی کرده‌اند. ۶۰ درصد حسابهای رسانه‌ی اجتماعی آن‌ها و ۴۸ درصد تماس‌های تلفنی و پیام های آن‌ها را مشاهده کرده‌اند و ۱۶ درصد، محل سکونت نوجوانان خود را از طریق گوشی هوشمند ردیابی کرده‌اند.

Mary Madden، پژوهشگر در حوزه‌ی اطلاعات و جامعه، در قطعه‌ای در نیویورک تایمز می‌گوید، در حال نزدیک شدن به جهانی هستیم که در آن نظارت والدین به جای انتخاب کردن، انتخاب می‌شود. والدین نباید دائما فرزاندان خود را تعقیب کنند. این رفتار به کودکان کمک نمی کند که در بزرگسالی سالم، مستقل و موفق باشند.


بیشتر بخوانید:

>>همه چیز درباره هوش مصنوعی به زبان ساده (بخش نخست)

>>ربات تعاملی Q.bo با استفاده از هوش مصنوعی به شما زندگی کردن می آموزد!

>>دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده(بخش دوم)


منبع: medicalfuturist

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *