کمک به راه رفتن دوباره بیماران سکته مغزی با اسکلت بیرونی نرم

سکته‌ی مغزی یکی از عوامل اصلی ناتوانی و معلولیت به شمار می‌آید. بیش از ۶٫۵ میلیون نفر در آمریکا دچار سکته‌ی مغزی شدند و تعداد زیادی از آن‌ها نتوانستند توانایی راه رفتن را دوباره به دست آورند. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که اسکلت‌ بیرونی نرم به افرادی که تجربه‌ی سکته‌ی مغزی داشته‌اند کمک می‌کند دوباره راه بروند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کمک به راه رفتن دوباره بیماران سکته مغزی با اسکلت بیرونی نرم

از دست دادن توانایی صحبت کردن و راه رفتن در بیماران دچار سکته‌ی مغزی بر کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر زیادی دارد. پیشرفت‌های اخیر در فناوری اسکلت‌های بیرونی نشان می‌دهد که فناوری های فراتر از عصا و واکر و ارتزها و دیگر فناوری‌های کمکی برای افراد سکته‌ی مغزی فراهم شده است.

کانر والش (Conor Walsh) متخصص رباتیک نرم در دانشگاه هاروارد بر این باور است، طبیعت بسیاری از اسکلت‌های بیرونی به گونه‌ای است که برای افرادی که دیگر توانایی راه رفتن ندارند مناسب است. این در حالی است که گروهی از بیماران سکته‌ی مغزی احتمال بهبود و فرصت راه رفتن دوباره را دارند و اینگونه اسکلت‌های بیرونی برای آن‌ها مناسب نیست چرا که راه رفتن آن‌ها را محدود می‌کند.

والش و همکارانش بر اسکلت بیرونی نرم و انعطاف‌پذیر و سبک کار می‌کنند که به عضلات ضعیف پا در راه رفتن کمک می‌کند. بنابراین اسکلت بیرونی انعطاف‌پذیر به افراد دچار سکته‌ی مغزی که خود توانایی محدودی در راه رفتن دارند اجازه می‌دهد که به صورت طبیعی حرکت کنند.

پژوهش والش و همکارانش در مجله‌ی آنلاین Science Translational Medicine منتشر شده است. این اسکلت بیرونی نرم ۹۰۰ گرم وزن دارد و شامل یک کمربند است که به یک ساق بند متصل است. کابل‌ها یک محرک با وزن ۲٫۶۳ کیلوگرم را به کفی کفش متصل می‌کنند. این سامانه به حرکت پا رو به جلو کمک می‌کند. حدود ۲۰ درصد بیماران سکته‌ی مغزی به افتادگی مچ پا دچار می‌شوند. افتادگی مچ پا (drop foot) نوعی ضعف عضلانی است که باعث می شود بلند کردن قسمت جلو و پنجه‌ی پا دشوار باشد. یک باتری ۵۶۰ گرمی توان محرک (actuator) را تامین می‌کند.

طی دو روز تعداد ۹ بیمار سکته‌ی مغزی در محدوده‌ی سنی ۳۰ تا ۶۷ سال اسکلت بیرونی نرم را پوشیدند و در دو حالت تردمیل و زمین عادی راه رفتند. آزمایش‌ها نشان داد کارآیی افراد تا ۱۰ درصد افزایش یافت و تا ۲۰ درصد گام‌ها متقارن‌تر شدند. این اسکلت بیرونی بر افراد با انواع ناتوانی‌های ناشی از سکته‌ی مغزی آزمایش شد.

پژوهشگران خاطر نشان کردند که نتایج پوشیدن این اسکلت بیرونی و راه رفتن با آن با برنامه‌های توانبخشی بالینی متعارف برابری می‌کند. بیشترین تاثیر بر افرادی بود سرعت بسیار کمی در راه رفتن داشتند. همچنین نسخه‌ی جدید این اسکلت بیرونی وزنی کمتر از ۴ کیلوگرم خواهد داشت. افراد می‌توانند با پوشیدن این اسکلت به صورت روزانه بهبود یابند. شرکت Rewalk مجوز این فناوری را دارد. پژوهشگران در تلاش هستند که با استفاده از اسکلت بیرونی به بیماران سکته‌ی مغزی کمک کنند بدون این فناوری کمکی نیز به خوبی راه بروند.


بیشتر بخوانید:

>>دریافت تأییدیه بکارگیری اسکلت خارجی درمانی Ekso GT در درمان بیماران سکتۀ مغزی

>>طراحی لباس رباتیک برای کمک به بیماران سکته مغزی


منبع: spectrum.ieee

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *