نسل جدید فناوری رابط های کاربری: از رابط کاربری حرکتی تا رابط مغز-رایانه

خواه این مقاله را بر رایانه‌ و یا بر گوشی خود مطالعه کنید از طریق ضربه زدن یا لمس نشانک‌هایی بر صفحه‌ی لمسی با رایانه و گوشی در تعامل هستید. این‌ها نوعی از رابط کاربری به شمار می‌آیند. طی سال‌های گذشته، نحوه‌ی تعامل ما با رایانه‌ها به طور چشم‌گیری دگرگون شده است واین تغییرات در سال‌های آینده نیز ادامه دارد. ‌آیا تا به حال به نسل بعدی رابط‌های کاربری فکر کرده‌اید؟ انسان‌ها در آینده چگونه با رایانه‌ها تعامل دارند؟

نسل جدید فناوری رابط های کاربری: از رابط کاربری حرکتی تا رابط مغز-رایانه

رابط کاربری (User Interface) چیست؟

رابط‌های کاربری قلب طراحی محصولات هستند. به طور خلاصه می‌توان گفت رابط کاربری (UI) راه ارتباطی و تعامل میان انسان و رایانه است. فضایی که کاربر برای اجرای وظایفی با رایانه یا یک ماشین تعامل دارد.

نیم قرن پیش، دانشمند پیشروی رایانه، داگ انگلبارت (Doug Engelbart) رابط‌های کاربری امروزی را پایه‌ریزی کرد. از کارهای او می‌توان به موس رایانه، رابط کاربری گرافیکی، ابرمتن (Hypertext)، کنفرانس ویدیویی اشاره کرد.

اَبَرمتن به متنی می‌گویند که بر صفحه نمایشگر یا سایر وسایل الکترونیکی نشان داده می‌شود و قابلیت ارجاع از طریق ابرپیوند (Hyperlink) به متون یا داده‌های دیگر را با هدف دسترسی سریع برای خواننده فراهم می‌آورد، که به‌طور معمول با اشاره‌ی موس یا فشار دکمه‌ای خاص از صفحه کلید یا با اشاره بر صفحه نمایشگر لمسی از صفحه‌ای به صفحه دیگر منتقل می‌شود.

رابط کاربری حرکتی و اشاره ( Gesture Interface )

نسل جدید فناوری رابط های کاربری: از رابط کاربری حرکتی تا رابط مغز-رایانه

اگر فیلم علمی-تخیلی Minority Report به کارگردانی استیون اسپیلبرگ را تماشا کرده باشید، حتما رابط‌های کاربری که شخصیت اصلی فیلم با آن سر و کاردارد، توجهتان را جلب کرده است. رابط‌های کاربری آینده به جای ضربه زدن و لمس صفحه‌ی لمسی، با حرکت دست و انگشتان و حتی حرکت بدن، با دستگاه تعامل خواهند داشت. به این نوع رابط کاربری Gesture Interface گفته می‌شود. با رابط‌های کاربری حرکتی و اشاره‌ای دیگر نیازی به موس رایانه، دستگاه‌های کنترل از راه دورو حتی کلیدها نخواهد بود، چرا که تمام این عملکردها با اشاره کنترل می‌شود. امروزه نیز کم و بیش با این نوع رابط کاربری روبرو شده ایم. افراد می‌توانند با حرکت پهپادها را هدایت کنند.

شرکت گوگل از پیشروان رابط‌های کاربری حرکتی و اشاره است. این شرکت با به کارگیری فناوری رادار، حسگرهای تعاملی جدیدی تولید کرده است که حرکت دست را ردیابی می‌کنند. این حسگرها حرکت دست را با دقت چند میلی‌متر با سرعت بالا ردیابی می‌کنند. پروژه ردیابی حرکت دست گوگل با نام Soli معروف است. تراشه‌ی Soli در گوشی هوشمند گوگل مدل Pixel 4 پیاده سازی شده است.

رابط کاربری ملموس (Tangible User Interface)

نسل جدید فناوری رابط های کاربری: از رابط کاربری حرکتی تا رابط مغز-رایانه
آزمایشگاه MIT Media به سرپرستی Hiroshi Ishii

رابط کاربری ملموس (TUI) یکی از انواع رابط‌های نوظهور است. این رابط کاربری محیط فیزیکی را با قلمروی دیجیتال ترکیب می‌کند. در واقع، سطح صفحه‌ی نمایش رایانه، اشیای واقعی را تشخیص می‌دهد. فناوری Pixelsense شرکت مایکروسافت یک نوع TUI به شمار می‌آید. این فناوری شبیه یک صفحه‌ی نمایش لمسی بزرگ است. کاربر با اشیای واقعی بر صفحه نمایش کار می‌کند. صفحه‌ی نمایش به حرکت اشیا بر سطح واکنش نشان می‌دهد. با چنین رابط کاربری، تشخیص اندازه و شکل اشیا امکان‌پذیر می‌شود. هدف نهایی TUI، ارتباط بی نقص میان اشیای فیزیکی وداده‌های مجازی است.

رابط کاربری که با احساسات شما کنترل می‌شود

فناوری تشخیص احساسات (Emotion-Sensing Technology) ارتباط ما با رایانه را تغییر خواهد داد. با پیشرفت هوش مصنوعی، فناوری تشخیص احساسات EST می‌تواند زبان بدن، حرکت چشم‌ها، حالت و واکنش پوست را درک کند و بنابراین پی ببرد کاربر چه احساسی دارد. اگر رایانه احساسات شما را درک کند شاید روزی بتواند بر اساس حالت روحی و احساسات شما، برنامه‌ها و هرآنچه در رایانه می‌بینید و می‌شنوید را تنظیم کند.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

نسل آینده برای یادگیری و انجام پروژه‌های خود با کمک واقعیت افزوده و واقعیت مجازی با رایانه تعامل خواهند داشت. هم‌اکنون واقعیت مجازی برای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای کاربرد دارد اما در آینده‌ی نزدیک نقش واقعیت مجازی در صنعت و آموزش پررنگ‌تر خواهد شد. شرکت‌ها برای طراحی محصولات خود از واقعیت مجازی استفاده می‌کنند تا طراحان در هر مکانی که حضور دارند بتوانند به راحتی با یکدیگر همکاری کنند.

رابط مغز-رایانه

Neuralink

انسان‌ها خواهند توانست با مغز خود رایانه را کنترل کنند. شرکت Neuralink به تازگی یک رابط مغزرایانه را رونمایی کرده‌اند. رابط‌های مغز-رایانه بر نحوه تعامل انسان با رایانه و همچنین بهبود ارتباطی افراد با اختلالات عصبی و حرکتی تاثیر چشمگیری خواهد داشت. شاید روزی با فکر کردن به روشن کردن تلویزیون بدون نیاز به کنترل از راه دور بتوان آن را روشن کرد.


بیشتر بخوانیم:

>>ایمپلنت های چاپ سه بعدی ، راه ارتباطی میان مغز و رایانه
>>دستبند FingerTrak : ردیابی سه‌بعدی حرکات دست با یادگیری ماشین
>>لباس ذهن خوان پانگولین میتواند به کنترل بیسیم و ذهنی اسکلت بیرونی منجر شود


منبع : interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *