رونمایی از جدیدترین نسل واحد پردازنده تنسور گوگل TPU

در مقاله‌های پیشین به معرفی واحد پردازنده تنسور شرکت گوگل و مقایسه آن با پردازنده‌های معمولی پرداختیم. به تازگی گوگل در کنفرانس گوگل آی/او ۲۰۱۷ از نسل جدید پردازنده TPU پرده برداشت. شرکت گوگل در این کنفرانس تراشه هوش مصنوعی و ابررایانه‌ جدیدی را ارائه کرد. تراشه جدید و ابررایانه یادگیری ماشین مبتنی بر فضای ابری (Cloud)، شرکت بزرگ گوگل را به عنوان سازنده سخت‌افزارهای مختص هوش مصنوعی و یادگیری ماشین معرفی می‌کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

رونمایی از جدیدترین نسل واحد پردازنده تنسور گوگل TPU

اگر هوش مصنوعی به سرعت در حال تسلط بر دنیای نرم‌افزار است شرکت گوگل نیز با سرعت زیادی در حال پیشرفت در دنیای هوش مصنوعی است. در کنفرانس گوگل آی/او (Google I/O) که هر ساله توسعه‌دهندگان در آن گردهم می‌آیند مدیر عامل شرگت گوگل سوندار پیچای از یک پردازنده جدید رایانه خبر می‌دهد. این پردازنده برای کاربرد یادگیری ماشین طراحی شده است.

طراحی این پردازنده توسط شرکت گوگل نشان می‌دهد شرکت در آینده قصد دارد با ساخت سخت‌افزار مستقل خود زمینه‌ی استفاده‌ی مناسب و بهتر از نرم‌افزار‌های خود را فراهم کند. برای افرادی که با حوزه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی سر و کار دارند این پردازنده با سرعت فوق‌العاده از اهمیت بالایی برخوردار است. واحد پردازنده تنسور مبتنی بر شبکه ابری (Cloud TPU) نامی است که به این پردازنده داده شده است. این نام بر اساس بستر یادگیری ماشین تنسورفلو تعیین شده. تنسورفلو نرم‌افزاری متن‌باز برای محاسبات عددی است. پژوهشگران و مهندسان شرکت گوگل این نرم‌افزار را برای یادگیری ماشینی و شبکه‌های عصبی عمیق به کار می‌برند.

مرحله آموزش الگوریتم (training) یکی از بخش‌های اساسی حوزه یادگیری ماشین است. برای ایجاد الگوریتم تشخیص یک شی خاص در تصویر، باید در مرحله آموزش، هزاران تصویر دارای شی خاص را در کنار تصاویر بدون شی موردنظر به عنوان ورودی به الگوریتم بدهیم تا الگوریتم بتواند تصاویر را از یکدیگر تشخیص دهد. محاسبات موردنیاز آموزش بسیار پیچیده است و ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد.

مدیرعامل گوگل همچنین درباره یک ابررایانه مختص یادگیری ماشین صحبت کرد. آرایه‌هایی از TPU با اتصالات سرعت بالا به یکدیگر متصل شده‌اند. به آرایه‌های TPU متصل که به اینترنت دسترسی دارند Cloud TPU pod گفته می‌شود. می‌توان گفت نخستین مرکز داده هوش مصنوعی توسط گوگل در حال شکل‌گیری است. پردازنده‌های تنسور مبتنی بر خدمات ابری برای هر دو کاربرد آموزش و استنتاج بهینه‌سازی شده است. این پیشرفت قابل توجه پایه‌ای برای پیشرفت‌های دیگر حوزه هوش مصنوعی خواهد بود.

گوگل اعلام کرد هزار سامانه پردازنده تنسور برای پژوهشگران حوزه هوش مصنوعی که تمایل دارند جزییات کار خود را با دیگران به اشتراک بگذارند فراهم خواهد کرد. همچنین او از تعدادی طرح‌های تحقیقاتی هوش مصنوعی خبر داد. هدف طرح‌های تحقیقاتی تلاش در جهت توسعه هرچه بیشتر الگوریتم‌ها است. گوگل در حال توسعه ابزارهای هوش مصنوعی برای پردازش تصاویر پزشکی و تجزیه و تحلیل ژنتیک است.

حرکت گوگل به سمت سخت‌افزارهای هوش مصنوعی و خدمات ابری با هدف بهبود سرعت تشخیص گفتار و ترجمه و پردازش تصویر در محصولات و خدمات شرکت خود است. الگوریتم‌های ترجمه گوگل با وجود سخت‌افزار جدید TPU عملکرد سریع‌تری دارند. الگوریتمی که به ۳۲ پردازنده گرافیکی قدرتمند نیاز داشت تا در مدت زمان کوتاهی اجرا شود اکنون با تنها یک هشتم آرایه پردازنده تنسور اجرا می‌شود.

پردازنده‌های تنسور هم‌اکنون قادر هستند به صورت متناوب ۱۲۸ ترافلاپ (Teraflop) اجرا کنند. یک ترافلاپ برابر است با یک تریلیون عملیات نقطه شناور (Floating Point) در هر ثانیه که معیاری برای عملکرد رایانه در محاسبات ریاضی است. در مقایسه با آیفون ۶ که ۱۰۰ گیگافلاپ ظرفیت دارد. یا به عبارت دیگر یک میلیارد عملیات نقطه شناور در هر ثانیه.

گوگل خاطر نشان می‌کند پژوهشگران و توسعه‌دهندگان هنوز می‌توانند با استفاده از سخت‌افزارهای دیگر از خدمات ابری بستر تنسورفلو بهره ببرند. گوگل هیچ محدودیتی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند. تعداد زیادی پژوهشگر از بستر تنسور فلو که در سال ۲۰۱۵ ارائه شد در حال استفاده هستند. این بستر در سراسر جهان به صورت گسترده کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید:
>>رقابت شرکت های بزرگ فناور در ارائه ی برترین فناوری‌ های هوش مصنوعی


منبع: technologyreview

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *