نمایشگاه رباتیک Automate/ProMat 2019 : چند راهکار برای توسعه دهندگان رباتیک (بخش دوم)

نمایشگاه‌های Automate/ProMat 2019 به صورت مشترک هشتم تا یازدهم ماه آوریل در مرکز همایش McCormick Place شیکاگو برگزار شد. این نمایشگاه‌ها بر تازه‌های صنعت رباتیک تمرکز دارند. در نمایشگاه امسال ربات‌های تجاری بسیاری به نمایش گذاشته شد. توسعه‌دهندگان رباتیک در بخش صنایع تولیدی و زنجیره‌ی تامین، سازندگان قطعات، تامین‌کنندگان خدمات و تحلیل‌گران از جمله افرادی بودند که در نمایشگاه حضور داشتند. در این مقاله، چند راهکار برای توسعه‌دهندگان رباتیک پیشنهاد می‌شود. این راهکارها با توجه به صحبت‌ها و نشست‌های مهندسان، تامین‌کنندگان و تحلیل‌گران صنعت رباتیک در نمایشگاه Automate/ProMat 2019 به دست آمده است. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

۵) تخصص نرم‌افزار و هوش مصنوعی

سازندگان سخت‌افزار رباتیک بر این باور هستند نرم‌افزار و هوش مصنوعی نقش مهمی در تحول رباتیک ایفا می‌کنند. اهمیت نرم‌افزار روز به روز در حال افزایش است. افزون بر ادراک و موقعیت‌یابی، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار رباتیک لایه‌های اشتراک‌گذاری داده، کنترل و امنیت را می‌سازند. برای نمونه کیت توسعه نر‌م‌افزاری Actin SDK ابزاری برای کاربردهای مختلف است که برای کنترل حرکت ربات‌های صنعتی و همکار استفاده می‌شود.

شرکت RightHand Robotics پلتفرم RightPick2 را منتشر کرد. این پلتفرم برای عملیات برداشتن و قراردادن وسایل توسط ربات به کار می‌رود. RightPick2 نرم‌افزار کنترل حرکت و هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را با هم ترکیب کرده است. نسخه‌ی نخست پلتفرم RightPick توانست ۱۰ میلیون عملیات برداشتن وسایل را در صنایع مختلف از جمله تجارت الکترونیک، خرده‌فروشی، داروسازی و موادغذایی انجام دهد.

XYZ Rebinning Station محصول شرکت XYZ Robotics با به کارگیری الگوریتم‌های یادگیری ماشین عملیات جدا کردن وسایل را با سرعت دوبرابر انجام می‌دهد. برخی از ربات‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه از یادگیری ماشین برای بینایی و موقعیت‌یابی و گرفتن اشیا استفاده کرده‌اند.

۶) نرم‌افزارهای شبیه‌سازی

دیجیتال‌سازی در همه‌ی ابعاد ساخت ربات وارد شده است از طراحی تا ساخت. با نرم‌افزار RobotStudio محصول شرکت ABB و همچنین واقعیت مجازی، توسعه‌دهندگان رباتیک می‌توانند پیش از ساخت، برنامه‌نویسی ربات و شبیه‌سازی را در رایانه انجام دهند. شبیه‌سازی سامانه‌ی رباتیکی پیش از ساخت به کاهش خطا و افزایش سرعت ساخت و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

سامانه‌ی ردیابی حرکت سه‌بعدی Xsens شرکت زیمنس می‌تواند افراد را به محیط شبیه‌سازی بیافزاید. همچنین بسته‌های نرم‌افزاری شبیه‌سازی شرکت زیمنس قادر به شبیه‌سازی فرآیندهای کارخانه است.

۷) حفظ روند پیشرفت در محصولات قدیمی

اگرچه تعداد شرکت‌کنندگانی که با محصول جدید به نمایشگاه آمده بودند کم بود اما شاهد بهبود فناوری و عملکرد محصولات پیشین شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بودیم. پیشرفت‌هایی در حسگرها و نرم‌افزارها و محصول نهایی سامانه‌های رباتیکی وجود داشت.
نمایشگاه رباتیک Automate/ProMat 2019

۸) یافتن بازارهای هدف جدید

تامین‌کنندگان رباتیک کشورهایی مثل چین و آلمان به بازارهای موجود تمرکز دارند و به دنبال یافتن کاربردهای جدید برای سامانه‌های رباتیک خود هستند. اگرچه مشتریان متنوعی برای صنعت رباتیک وجود دارد اما باید فراتر از بازارهای سنتی قدم برداشت و به دنبال صنایع دیگر از جمله پزشکی، موادغذایی و ربات‌های جراح بود. شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در حال تلاش برای ورود به بازار آسیا هستند و شرکت‌های کره‌ای سازنده ربات‌های همکار با حضور در نمایشگاه تلاش می‌کنند به بازارهای آمریکایی وارد شوند.

۹) پیش‌بینی آینده‌ی اتوماسیون و صنعت

انقلاب صنعتی چهارم (Industry 4.0) با گسترش فناوری‌هایی فاصله میان سامانه‌های فیزیکی، رایانشی و زیستی را کمرنگ یا حذف می‌کنند. این دوره با ظهور فناوری‌های نوین در چند حوزه رباتیک، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، نانوفناوری، پردازش کوانتومی، زیست فناوری، اینترنت اشیا و خودروهای خودران همراه است. توسعه‌دهندگان رباتیک می‌خواهند بدانند اینترنت اشیا و مخابرات ۵G چگونه صنعت رباتیک را تغییر خواهد داد.


در همین زمینه بخوانیم:

>>نمایشگاه رباتیک Automate/ProMat 2019 : چند راهکار برای توسعه دهندگان رباتیک (بخش نخست)
>>مدارهای دیجیتال نرم جایگزین مدارهای الکترونیکی سخت در ربات ها
>>چرا یادگیری عمیق در دنیای امروز اهمیت دارد؟


منبع: therobotreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *