نمایشگاه رباتیک Automate/ProMat 2019 : چند راهکار برای توسعه دهندگان رباتیک (بخش نخست)

نمایشگاه‌های Automate/ProMat 2019 به صورت مشترک هشتم تا یازدهم ماه آوریل در مرکز همایش McCormick Place شیکاگو برگزار شد. این نمایشگاه‌ها بر تازه‌های صنعت رباتیک تمرکز دارند. در نمایشگاه امسال ربات‌های تجاری بسیاری به نمایش گذاشته شد. توسعه‌دهندگان رباتیک در بخش صنایع تولیدی و زنجیره‌ی تامین، سازندگان قطعات، تامین‌کنندگان خدمات و تحلیل‌گران از جمله افرادی بودند که در نمایشگاه حضور داشتند. در این مقاله، چند راهکار برای توسعه‌دهندگان رباتیک پیشنهاد می‌شود. این راهکارها با توجه به صحبت‌ها و نشست‌های مهندسان، تامین‌کنندگان و تحلیل‌گران صنعت رباتیک در نمایشگاه Automate/ProMat 2019 به دست آمده است. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نمایشگاه رباتیک Automate/ProMat 2019

نمایشگاه رباتیک Automate/ProMat 2019

۱) سهولت کاربری (Ease of Use)

بسیاری از شرکت‌کنندگان نمایشگاه Automate/ProMat و سخنرانان کنفرانس بر این باور هستند که طراحی با “سهولت کاربری” برای گسترش رباتیک در صنایع الکترونیک و خودرو ضروری است. گفتنی است برندگان جایزه‌ی جو انگلبرگر (Engelberger Award) امسال همچون Howie Choset سرپرست موسسه رباتیک دانشگاه کارنگی ملون آمریکا و Catherine Morris سرپرست انجمن پیشبرد اتوماسیون (Association for Advancing Automation) زمان بسیاری را برای طراحی ربات‌های خود با ویژگی سهولت کاربری صرف کردند.

بازوهای رباتیک همکار و پلتفرم‌های موبایل به تولیدکنندگان و فراهم‌کننگان خدمات لجیستیک کمک خواهد کرد. Hui Zhang سرپرست مدیریت محصولات جهانی در واحد سرمایه‌گذاری رباتیک شرکت اتوماسیون ABB توضیح می‌دهد کارخانه‌های آینده مجموعه‌ای از همکاری، دیجیتال‌سازی و ساده‌سازی است. در کشور چین ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است تا کارخانه‌ای جدید ساخته شود و ربات‌ها نقش پررنگی در تولید داشته باشند.

پذیرش رباتیک در میان تولیدکنندگان کوچک و متوسط همچنان یک چالش به شمار می‌آید. افزایش بازدهی از طریق حضور ربات‌ها در کارخانه‌ها تنها به کاهش کارگران خلاصه نمی‌شود بلکه باید افزایش سود سرمایه‌گذاری را نتیجه دهد. از سوی دیگر، نرم‌افزار نیز کمک خواهد کرد که کاربران بتوانند سریع‌تر ربات‌ها را بپذیرند چرا که کنترل ربات‌ها با طراحی نرم‌افزارهای کاربردی ساده امکان‌پذیر می‌شود و دیگر نیازی به تجربه و دانش برنامه‌نویسی ربات نیست.

۲) ربات‌های متحرک (mobile robot)

نیاز به انعطاف‌پذیری بیشتر در کارخانه‌ها و انبارها سبب افزایش رشد تولید ربات‌های متحرک شده است. از لیفتراک‌های خودران برای جابه‌جایی وسایل انبار و تسمه نقاله‌ها تا سامانه‌های بالابر وسایل سنگین، ربات‌های متحرک به کاربران کمک می‌کنند. همچنین با وجود ربات‌های متحرک در کارخانه و انبار، دیگر نیازی به ایجاد زیرساخت‌هایی همانند نوار نقاله ثابت، قفسه‌های چندطبقه و سامانه‌های مکان‌یابی نیست. کارخانه‌ها و انبارها در آسیا به طور معمول تمایلی به سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌ها ندارند و ربات‌های متحرک می‌توانند گزینه‌ی جایگزین مناسبی برای آن‌ها به شمار آید.

ربات‌های همکار (Cobot) و ربات‌های متحرک خودکار (AMR) دو نوع رباتی هستند که در نمایشگاه به نمایش در آمده‌اند. بیش از ۵۰ فروشنده ربات متحرک در نمایشگاه حضور داشتند. در نمایشگاه شاهد ربات‌های متحرک با ویژگی اجتناب از مانع و موقعیت‌یابی پیشرفته بودیم.

همچنان وسایل خودراهنما (Automated Guided Vehicle) نیز در Automate/ProMat 2019 ارائه شده‌اند. وسایل خودراهنما (AGV) از نشانه‌ها یا سیم‌کشی‌ها یا لیزرهایی که اطلاعات هدایت را شامل می‌شوند پیروی می‌کنند. آن‌ها اغلب در صنعت برای جابه‌جا کردن وسایل و تجهیزات در انبار استفاده می‌شوند.

برخی از تولیدکنندگان ربات‌های متحرک از جمله Clearpath Robotics، Fetch Robotics، MiR، و Waypoint Robotics به ربات‌های متحرک بزرگتر روی آورده‌اند. ربات‌های متحرک بزرگتر نه تنها در انبارها به عنوان چرخ دستی متحرک برای دنبال کردن کارگران انبارها کاربرد دارند بلکه می‌توانند با دیگر ربات‌ها تعامل و همکاری داشته باشند. ربات‌های متحرک بزرگتر در صنعت خودرو، کشاورزی و ساخت و ساز کاربرد دارند.

۳) تمرکز ربات‌های همکار و پنجه‌های رباتیکی(collaborative robot) بر کاربرد

امسال بسیاری از توسعه‌دهندگان ربات‌های همکار بر محصولات جدید تمرکز نداشتند بلکه به کاربرد فناوری خود در کاربردهای مختلف صنعت روی آورده بودند. برای نمونه شرکت Robotiq یکی از شرکای شرکت Universal Robots امسال پنجه‌های وکیوم (vacuum gripper) و همچنین سمباده (sanding kit) را ارائه کرد. در ویدیوی زیر سمباده زدن ربات Robotiq را مشاهده می‌کنید.

۴) ربات‌های mobile manipulator

ترکیب ربات‌های متحرک و ربات‌های همکار با چالش‌هایی از جمله دقت، قدرت و امنیت روبرو است. تعدادی ربات برای کارهای تولیدی که به mobile manipulator شناخته می‍شوند در نمایشگاه حضور داشتند. برای نمونه شرکت سوئیسی Stäubli ربات متحرک HelMo را با یک بازوی رباتیک ارائه کرده است. بوستون دینامیک نیز ربات‌های متحرکی تولید کرد که برای جابه‌جایی وسایل سنگین کاربرد دارد.


در همین زمینه بخوانیم:

>>فراگیر شدن بازوهای رباتیک در بخش های غیر صنعتی و شش نوع ربات غیر صنعتی
>>ربات ها و المپیک ۲۰۲۰ توکیو : از ربات‌ راهنمای معلولان تا اسکلت بیرونی


منبع: therobotreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *